Modificari la legislatia privind casele fiscale de marcat. Au fost preluate propunerile mediului de afaceri (Document)
Executivul a aprobat Ordonanta de Urgenta pentru modificarea articolului 2 din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Au fost preluate propuneri ale mediului de afaceri, completandu-se legislatia in domeniul caselor de marcat electronice fiscale.
Modificarile aduse:
-Exceptarea de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale a incasarilor efectuate din activitatea de servicii de incarcare a vehiculelor electrice a caror contravaloare se incaseaza prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit si/sau a aplicatiilor de tip portofel electronic.
Se mai prevede si suspendarea, pana la data de 31 decembrie 2024, a aplicarii:
1.Dispozitiilor care reglementeaza drept contraventie nerespectarea obligatiei operatorilor economici:
-care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz;
-de a dota cu aparate de marcat electronice fiscale aceste dispozitive, cat si
2. A celor care stabilesc sanctiunea aplicabila pentru aceasta fapta, doar in cazul acelor operatori economici care, la data controlului efectuat de organul fiscal, au incheiate contracte pentru achizitionarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizati, cu termen de livrare si instalare pana la data de 31 decembrie 2024.
Proces de fiscalizare complex
De asemenea, in cazul operatorilor economici care desfasoara si alte activitati pentru care legea prevede obligativitatea utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, dispozitiile care vizeaza amanarea sanctiunii se aplica exclusiv pentru activitatea de livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale (cum ar fi, fara a se limita la acestea, cele prestate in spalatoriile auto, in statiile automate de spalare articole textile) ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz. Potrivit datelor puse la dispozitie de industria de profil, in prezent sunt peste 100.000 de echipamente aflate in exploatare, ceea ce face ca procesul de fiscalizare a acestora sa fie unul complex.
O alta reglementare introdusa de actul normativ vizeaza suspendarea, pana la data de 1 septembrie 2025, a aplicarii sanctiunii prevazuta de lege pentru savarsirea faptei de emitere a bonului fiscal fara ca acesta sa contina codul de identificare al beneficiarului, numarul de identificare al bonului, precum si datele prevazute la art.4 alin.(2/1) din aceeasi ordonanta de urgenta, sub forma de cod QR. (Data si ora emiterii bonului fiscal, numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal se tiparesc pe bonul fiscal si sub forma de cod QR).
Pentru savarsirea faptei de emitere a bonurilor fiscale cu date eronate se aplica in continuare sanctiuni.