Modificari la e-Factura. Finantele introduc factura electronica obligatorie intre companii si consumatorii finali (Proiectul)
Factura electronica va deveni obligatorie de la 1 ianuarie 2025 intre companii si consumatorii finali, prevede proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale.
Astfel, se extinde utilizarea sistemului de facturare electronica si pentru tranzactiile intre afaceri si consumatorii finali (B2C), in mod optional in perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2025. In consecinta, toate persoanele impozabile care emit facturi catre consumatori (persoane fizice-n.r.) vor trebui sa le raporteze in sistemul RO e-Factura. Relatia B2C este tranzactia avand ca obiect executia de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoana impozabila stabilita in Romania si o persoana neimpozabila.
In prezent, e-factura este obligatorie in relatia B2B (companii) si in relatia cu institutiile publice. Ministrul de finante, Marcel Bolos (foto), a declarat ca introducerea acestei masuri nu genereaza nicio obligatie pentru persoanele fizice, insa va asigura in viitor posibilitatea acestora de a accesa toate informatiile raportate de furnizori.
Vor fi exceptate de la obligatia utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura persoanele impozabile care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt supuse TVA-ului, sau sumele care nu se includ in baza de impozitare a TVA, conform Codului fiscal, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi, precum si misiunile diplomatice si oficiile consulare, Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii, Comisia Europeana sau alte organisme internationale, fortele armate ale statelor membre NATO, cu exceptia situatiei in care acestea opteaza pentru utilizarea sistemului.
Asociatiile, fundatiile si agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori vor fi exceptati temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura pana la 30 iunie 2025, in vederea adaptarii la sistem. Acestia vor avea posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului inainte de aceasta data, devenind obligatoriu pentru toate aceste categorii incepand cu 1 iulie 2025.
Reclamatii la Fisc
In cazul in care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul national RO e-Factura in termenul prevazut, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii platite la momentul livrarii/prestarii, acestia vor putea notifica organele fiscale competente, arata Finantele.
Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate vor avea obligatia de a transmite facturile prin/in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura atunci cand emit facturi in numele si in contul furnizorilor - persoane impozabile stabilite in Romania conform Codului fiscal, in situatia in care furnizorul ar avea obligatia de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora in sistem, si a organizarii unui registru in care sa figureze aceste organe de executare silita.
Prevederi privind aparatele de marcat electronice
Prin acest proiect se reglementeaza inscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscala, in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, asa cum este prevazut in prezent. Codul de identificare fiscala este o informatie absolut necesara pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informatii disponibile in bazele de date ale ANAF, lipsa acestor date fiind de natura sa impieteze asupra procesului de transformare digitala a serviciilor publice din domeniul fiscal.
Totodata, se stabileste obligatia tiparirii pe bonul fiscal a datei si orei emiterii bonului, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si sub forma de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura despre care se sustine ca va contribui la combaterea evaziunii fiscale:
“De asemenea, in situatia in care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca, din punct de vedere tehnic, nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma dispozitiilor legale in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta”.
Reguli privind accizele
Se modifica si se completeaza Ordonanta Guvernului 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul excluderii accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare, “masura care vine in sprijinul contribuabililor de buna credinta, intrucat aceste taxe speciale sunt percepute direct sau indirect asupra consumului produselor accizabile si sunt platite de catre cumparator, iar platitorul de accize are obligatia sa le declare si sa le plateasca la bugetul de stat”.