MODIFICAREA LEGII CONTABILITATII – Schimbari cu privire la actele pe care operatorii economici trebuie sa le prezinte organelor fiscale (Document)
Senatul a adoptat proiectul de lege pentru modificarea Legii contabilitatii 82/1991 si a Ordonantei de urgenta a Guvernului 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Concret, este vorba despre micsorarea perioadei obligatorii de pastrare a documentelor pe care operatorii economici trebuie sa le prezinte organelor fiscale.
Initiatorii arata ca in prezent legea prevede obligatia de arhivare si pastrare a registrelor si documentelor justificative pe o perioada de 10 ani, inclusiv in cazul in care se utilizeaza sisteme informatice de prelucrare a datelor si de stocare a acestora pe suporturi tehnice. Prin Ordinul ministrului finantelor nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile a fost stabilita lista acelor documente financiar-contabile care pot fi distruse dupa 5 ani, acestea rezumandu-se in principal la bonuri de consum, fise de magazie, ordine de deplasare, dar care in realitate nu rezolva problemele ridicate de stocarea si arhivarea timp de 10 ani a registrelor si celorlalte documente financiar-contabile.
In mod similar, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale reglementeaza termenul de pastrare a registrelor, rapoartelor fiscale de inchidere zilnica si memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice ca fiind de 10 ani.
Munti de arhiva
"In contrast cu aceste perioade in care operatorii economici au acumulat si continua sa acumuleze munti de hartii de arhiva, sau mai recent munti de dispozitive tehnice de stocare, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala prevede la art. 117 faptul ca termenul general de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale este de 5 ani, iar organele fiscale pot efectua inspectii doar inlauntrul acestui termen.
Armonizarea prevederilor legale
Initiativa legislativa propune armonizarea prevederilor legate de perioada de pastrare si arhivare a documentelelor si registrelor pe care operatorii economici le pun la dispozitia organelor de control fiscal cu cele de efectuare a inspectiilor fiscale. In acest fel operatorii economici vor fi degrevati de o obligatie consumatoare de resurse.
Stocarea si arhivarea numeroaselor documente si registre se reflecta in costuri pentru firme sub forma chiriilor, a cheltuielilor cu intretinerea spatiilor in anumite conditii de temperatura si umiditate, extinderea lor odata cu trecerea timpului si acumularea de noi registre si documente justificative de pastrat, cheltuieli cu softuri sau aplicatii de arhivare, tarife de arhivare daca apeleaza la entitati specializate in arhivarea electronica si alte astfel de cheltuieli.
Drept urmare, obligatia de pastrare a documentelor contabile si a celor justificative pentru inregistrarile efectuate in contabilitate va fi in concordanta cu perioada in care organele fiscale si alte institutii sau autoritati publice pot efectua controale ori inspectii si au dreptul sa constate eventuale abateri sau nereguli”.