Grid star
eveniment

MODIFICAREA CODULUI FISCAL – Camera Consultantilor Fiscali propune ca accizele la produsele cu tutun si inlocuitori de tutun sa fie platite la fel ca cele pe bauturile spirtoase

Camera Consultantilor Fiscali – condusa de economistul Dan Manolescu (foto) – solicita Ministerului Finantelor Publice sa modifice Codul fiscal, astfel incat accizele pe produsele cu tutun si inlocuitori de tutun sa fie platibile dupa modelul accizelor pe bauturile spirtoase.

 

Mai exact, nivelul accizei sa fie direct proportional cu nivelul nicotinei din respectivele produse, arata CCF, subliniind ca o astfel de abordare ar fi in interesul ocrotirii sanatatii publice – la fel ca in cazul accizelor pe bauturile alcoolice spirtoase.

Mentionam ca adresa a fost trimisa vineri, 23 februarie 2024, catre secretarul de stat din MFP Marius Zinca si catre Iulian Ardeleanu, directorul general al Directiei Generale de Legislatie Fiscala si Reglementari Vamale si Contabile.

 

Iata intreaga adresa a CCF:

 

Camera Consultantilor Fiscali va supune atentiei urmatoarele dificultati de natura practica, semnalate de consultantii fiscali, membri ai CCF, cu privire la mecanismul de calcul al accizelor aferente produselor supuse accizelor nearmonizate prevazute la art. 439 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal:

Temei legal in vigoare:

• Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung;

• Hotararea nr. 1336/2023 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.

Art. 439 alin. (2) din Codul fiscal – 'Accizele nearmonizate sunt taxe speciale percepute asupra urmatoarelor produse cu potential de risc redus:

[...]

b) lichide cu sau fara nicotina, destinate inhalarii fara ardere, cu incadrarea tarifara NC 2404 12 00, 2404 19 90, inclusiv cele continute in rezerve livrate impreuna cu tigari electronice si alte dispozitive de vaporizare electrice personale similare de la codul NC 8543 40 00';

Art. 440 din Codul fiscal – 'Produsele accizabile prevazute la art. 439 sunt supuse accizelor la momentul producerii, achizitiei intracomunitare sau importului acestora pe teritoriul Comunitatii'.

Art. 442 alin. (1) din Codul fiscal – 'Nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 aprilie a fiecarui an, pentru produsele prevazute la art. 439, este nivelul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul titlu'.

Art. 442 alin. (4) din Codul fiscal – 'Pentru produsele prevazute la art. 439 accizele se datoreaza o singura data si se calculeaza prin aplicarea sumelor fixe pe unitatea de masura asupra cantitatilor produse si comercializate, importate sau achizitionate intracomunitar, dupa caz'.

Art. 444 alin. (1) – (3) din Codul fiscal – 'Platitorii de accize sunt operatorii economici care produc si comercializeaza in Romania produsele prevazute la art. 439, achizitioneaza din teritoriul Uniunii Europene ori importa produsele prevazute la art. 439'.

'[…] platitorii de accize care produc bunurile prevazute la art. 439 sunt operatorii economici care au in proprietate materia prima si care produc aceste bunuri cu mijloace proprii sau le transmit spre prelucrare la terti, indiferent daca prelucrarea are loc in Romania sau in afara Romaniei'.

 

Concluzii si propuneri privind modul de calcul si asezare al accizei pentru aceste produse

 

Produsele cu potential de risc scazut, care reprezinta o alternativa a consumului traditional de produse din tutun prelucrat, supuse accizelor nearmonizate, au fost redefinite, incepand cu data de 01.01.2024, potrivit prevederilor art. 439 alin. (2) din Codul fiscal. Modificarile aduse vizeaza de fapt extinderea sferei de aplicare din perspectiva taxarii.

In ceea ce priveste produsul denumit 'lichid cu sau fara nicotina' prevazut la art. 439 alin. (2) lit. b), in conformitate cu Anexa nr. 3 la Codul fiscal, acciza este stabilita in sume fixe asezate pe cantitate de produs, respectiv ml produs.

Ca atare, acciza datorata este direct si exclusiv 'influentata' de cantitatea de lichid cu sau fara nicotina continut in produs.

Mentionam faptul ca ingredientele produsului lichid cu sau fara nicotina contin fie nicotina si ingrediente cum ar fi apa, fie inlocuitori de nicotina si ingrediente cum ar fi apa.

Acest mod de exemplificare a continutului produselor este unul simplificat, pentru a avea o intelegere mai usoara asupra a efectelor practice ale reguli de calcul si asezare a accizei, pe care le prezentam mai jos.

Mai exact, legislatia in vigoare in domeniul accizelor nearmonizate stabileste nivelul si cuantumul accizei datorate pentru produsul mai sus mentionat, exclusiv in functie de cantitatea de lichid continuta.

In opinia noastra, o astfel de regula de calcul are in vedere un singur criteriu, acela bugetar, fiind ignorate criteriile specifice produselor cu potential de risc mai mare sau mai mic, criterii utilizate insa chiar de Codul fiscal, spre exemplu in cazul accizei armonizate asupra bauturilor alcoolice. Astfel, apreciem ca acciza nearmonizata ar trebui sa fie proportionala cu cantitatea de nicotina continuta in produsul finit denumit 'lichid cu nicotina', dar si cu nivelul de concentratie al nicotinei continute.

Pentru o mai buna intelegere a opiniei noastre, va propunem sa analizam modalitatea de calcul a accizei la bauturile alcoolice spirtoase, astfel:

• Cuantumul si asezarea accizei pentru bauturile alcoolice spirtoase se realizeaza in sume fixe pe unitatea fizica HL per alcool 100%/pur. Astfel, unei bauturi alcoolice spirtoase care are concentratia alcoolica de 40% i se aplica acciza prevazuta la alcool, dar inmultind proportional cu concentratia alcoolica a produsului raportat la baza de alcool 100%;

• De ex: – nivel acciza alcool – 4.629,75 lei / HL alcool pur (100%);

- 1 HL vodca de 40% alcool: Acciza datorat = 4.629,75 lei X 40 : 100 = 1.851,90 lei.

Apreciem ca si in cazul accizei nearmonizate asupra produsului in discutie, putem face un paralelism cu exemplul de calcul mai sus prezentat si putem adopta acelasi mod de calcul al accizei nearmonizate datorate, avand in vedere faptul ca nicotina utilizata in procesul de productie este diluata si asadar concentratia nu este niciodata 100%, existand variatii destul de mari in piata la produsele cu lichid cu nicotina din perspectiva concentratiei de nicotina utilizata. O asemenea abordare consideram ca fiind mult mai echitabila si in acord mult mai strans cu scopul legii.

In aceeasi maniera, pentru lichidul fara nicotina, calculul accizei apreciem ca ar trebui sa se raporteze la cantitatea de inlocuitor al nicotinei, si nu la toate ingredientele continute in produsul denumit 'lichid fara nicotina' – care este de fapt, in prezent, supus accizarii in totalitatea continutului acestuia.

Din aceasta perspectiva, avem in vedere inclusiv prevederile privind produsele supuse accizelor nearmonizate incadrate la art. 439 alin. (2) lit. c) – 'produse destinate inhalarii fara ardere, care contin inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina […]', in ceea ce priveste calculul accizelor datorate.

Reglementarea actuala a acestora o regasim in Normele metodologice dupa cum urmeaza:

- pct. 165 alin. (6) din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare: 'Pentru produsele prevazute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, cuantumul accizelor se determina prin aplicarea nivelului corespunzator prevazut la nr. crt. 3 din anexa nr. 2 […] la cantitatea de inlocuitor de tutun, cu sau fara nicotina, continuta in produsele care se incadreaza la codurile NC 2404 12 00 si 2404 19 10'.

Mecanismul de calcul al accizelor nearmonizate aferente produselor prevazute la art. 439 alin. (2) lit. b) si lit. c) este, in opinia noastra, unul disfunctional si inechitabil, care nu se raporteaza la realitatea din piata.

In conditiile actuale de reglementare, constatam ca se datoreaza si plateste aceeasi acciza, pentru aceeasi cantitate de lichid cu nicotina, spre exemplu, atat de catre operatorii care comercializeaza lichid cu nicotina avand concentratia de nicotina de 20%, cat si de catre operatorii economici care comercializeaza lichid cu nicotina avand concentratia de nicotina de 50%. Or, acest tratament aplicabil favorizeaza tocmai acei operatori economici care comercializeaza lichid cu nicotina la o concentratie cat mai mare.

Acest mod de taxare apreciem ca este in total dezacord cu perspectiva sanatatii publice, pe care fara indoiala ca o reglementare a accizei nearmonizate pentru produse cu un anumit grad de risc, fie el si scazut, trebuia sa-l aiba in vedere.

In concluzie, intorcandu-ne la mecanismul de calcul al accizelor aplicat pentru bauturile spirtoase, consideram ca accizele datorate pentru produsele supuse accizelor nearmonizate prevazute la art. 439 alin. (2) lit. b) ar trebui sa reflecte 'in oglinda' aceeasi metoda de calcul, respectiv raportat atat la continutul de nicotina sau inlocuitor de nicotina exprimat in 'ml', cat si la concentratia de nicotina, acolo unde este cazul (ne referim, desigur, la produsele care contin nicotina).

Avand in vedere aspectele mai sus prezentate si argumentate, va rugam respectuos sa luati in analiza propunerile noastre prezentate mai sus la proxima modificare si completare a normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal.

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani