METROUL DIN DRUMUL TABEREI NU ARE TRENURI – Livrarea trenurilor pentru Magistrala M5, la a patra amanare in instanta
Metroul din Drumul Taberei (Magistrala M5) a fost inaugurat pe 15 septembrie 2020, in prezenta presedintelui Klaus Iohannis si a premierului Ludovic Orban, insa licitatia pentru trenurile care ar fi urmat sa circule pe aceasta linie este inca blocata in instanta. Curtea de Apel Bucuresti a amanat de patru ori pronuntarea in dosarul contestatiilor depuse de companiile care au pierdut licitatia pentru trenurile pentru Magistrala 5. Aceasta dupa ce Metrorex a declarat castigatoare oferta Alstom (Franta), la sfarsitul lunii mai, iar contestatiile au fost respinse deja de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).
Pe cea mai noua linie de metrou din Bucuresti circula in acest moment trenuri redistribuite de pe alte magistrale, iar timpul de asteptare ajunge pana la 20 de minute in capetele din Drumul Taberei. Inaugurarea a fost organizata cu fast, chiar si in acest conditii, desi trenurile noi care ar fi trebuit sa circule pe Magistrala M5 nu pot fi livrate, in conditiile in care la Curtea de Apel Bucuresti se judeca inca cele doua contestatii, ale spaniolilor de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) si chinezilor de la CRRC Qingdao Sifang, parteneri ai Astra Vagoane Calatori.
Inregistrate pe rolul instantei in luna iulie, cele doua plangeri au fost conexate iar de la finalul lunii august s-a amanat de patru ori termenul de pronuntare, ultimul anuntat fiind 30 septembrie.
La momentul inaugurarii, Metrorex a avertizat ca Magistrala M5 nu dispune inca de trenuri noi, „echipate” cu sistem de supraveghere si conducere a traficului
Initial, cele doua companii au depus plangeri la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), dar plangerile acestora au fost respinse ca nefondate. Nemultumiti si de decizia CNSC, chinezii si spaniolii au mers mai departe cu contestatiile in instanta.
In aceste conditii, este greu de estimat cand vor putea circula bucurestenii in conditii normale pe Magistrala M5. De altfel, la momentul inaugurarii Metrorex a anuntat ca nu sunt trenuri noi prevazute a fi echipate cu cel mai modern sistem de supraveghere si conducere a traficului.
„Metrorex anunta ca este posibil sa apara si anumite nesincronizari in functionarea optima a sistemelor, in conditiile in care din motive externe si nedorite de Metrorex, aceasta magistrala nu beneficiaza inca de trenuri noi prevazute a fi echipate cu cel mai modern sistem de supraveghere si conducere a traficului. Si ca mai sunt anumite finisaje de facut, cateva accesuri de finalizat in statiile Academia Militara, Eroilor si Parc Drumul Taberei”, a avertizat Metrorex la acel moment.
Ofertele celor doua companii contestatare, respinse pentru ca propunerea tehnica depasea sarcina maxima admisa
Pe cea mai noua linie de metrou din Capitala ar urma sa circule trenuri Alstom Transport (Franta), conform deciziei Metrorex in cadrul licitatiei pentru rame destinate Magistralei 5, dupa ce oferta francezilor a fost singura declarata admisibila dintre cele cinci primite in total.
Metrorex a lansat pe 22 martie 2019 licitatia pentru achizitia a 30 de trenuri care vor circula pe tronsonul Drumul Taberei – Iancului al Magistralei 5. In prima faza vor fi cumparate 13 trenuri pentru sectiunea Eroilor – Raul Doamnei, urmand ca ulterior sa mai fie achizitionate inca 17. Valoarea estimata a contractului pentru cele 30 de rame noi este de 1,2 miliarde de lei (255 milioane de euro), adica 8,5 milioane de euro pe unitate.
Metrorex a primit cinci oferte de la Hyundai Rotem Company – Romansys (Coreea de Sud), JSC Metrowagonmash (Rusia), Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles – Atelierele CFR Grivita (Spania – Romania), CRRC Qingdao Sifang Co. – Astra Vagoane (China – Romania) si Alstom Transport (Franta).
Compania JSC Metrowagonmash a fost exclusa pentru ca nu a avut oferta tehnica, in timp ce oferta asocierii Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles - Atelierele CFR Grivita, dar si cea asocierii CRRC – Astra Vagoane (China – Romania), a fost respinsa pentru ca propunerea tehnica depasea sarcina maxima admisa pe osie prevazuta in caietul de sarcini. Coreenii de la Hyundai Rotem au fost, de asemenea, exclusi, deoarece au prezentat o oferta care, la fel, nu corespundea la partea de incarcare a trenului cu calatori, potrivit informatiilor clubferoviar.ro.
Oferta acceptata de Metrorex este cea a Alstom Transport Franta cu subcontractor Altom Transport Romania, pentru 5% din contract. Concluzia apare in raportul procedurii semnat în data de 29 mai 2020.