MEGALOMANIA LUI BOC – Expertii demonteaza proiectul de un miliard de euro al Administratiei Boc: „O obsesie maladiva a ultimului an electoral”
Proiectul-mamut de infrastructura al administratiei Emil Boc, metroul din Cluj Napoca, este „blocat in incompetenta si birocratie, existand riscul de a rata acest tren al finantarii europene”, sustine Asociatia Pro Infrastructura (API) intr-un comunicat transmis luni, 23 noiembrie. Miza este uriasa: un miliard de euro, bani pe care administratia locala spera sa-i obtina in mare parte din fonduri europene nerambursabile. In tot acest timp, balbele costa. Costuri decontate din bani publici. Totul costa, iar cofinantarea metroului clujean, pentru care exista alternative mai ieftine, mai fezabile si chiar mai usor de finantat din bani UE, ar putea atarna extrem de greu pe umerii contribuabililor in urmatorii ani, spun expertii consultati de Consiliul Civic Local (CCL), un „think tank” care aduna mai multi specialisti clujeni in infrastructura si finantari europene. Proiectul de un miliard de euro este extrem de controversat si ar putea transforma viata clujenilor intr-un cosmar. Iata cum.
Primaria a solicitat autorizatii de construire, avize si numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice, lucru care ar putea anula sansele contractarii lucrarilor in 2022 si, astfel, ar insemna ratarea finantarii europene din Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), spun reprezentantii API.
„Primaria Cluj-Napoca pare ca nu intelege importanta acestui proiect, abordand relatia cu prestatorul angajat sa realizeze studiile intr-o maniera ultra-birocratica, de multe ori inutila. Astfel, desi legea prevede derogari speciale pentru proiectele de interes national finantate din fonduri europene, primaria a solicitat autorizatii de construire, avize si numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Pana la solutionarea acestei situatii, proiectul este blocat.
O intarziere de pana la 6 luni in pornirea studiilor geotehnice ar putea anula sansele contractarii lucrarilor in 2022 si, astfel, ar insemna ratarea finantarii europene din PNRR.”, arata API in comunicatul transmis luni.
Comunicatul este transmis in contextul in care, spre sfarsitul lunii octombrie, administratia locala anunta inceperea primelor lucrari in cadrul proiectului metroului – forajele geotehnice. Conform procedurilor specifice, in perioada octombrie-decembrie 2020, echipele tehnice se vor deplasa in zonele studiate pentru a efectua lucrarile necesare acestei faze, cu rugamintea ca proprietarii de terenuri sa faciliteze accesul.
La sfarsitul saptamanii trecute, forajele geotehnice pentru metrou si tren metropolitan au debutat in zona Expo Transilvania
De altfel, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Stefan Tarcea, a precizat ca administratia locala, alaturi de Geostud si de toti detinatorii de retele, au stabilit amplasamentele pentru 42 de foraje din cadrul proiectului metrou si tren metropolitan.
Pe fondul acestei situatii, Primaria Cluj Napoca reactioneaza, marti, 24 noiembrie, la acuzatiile lansate de Asociatia Pro Infrastructura, intr-o replica citata de presa locala, precizand ca echipa de consultanta lucreaza in prezent la primele trei rapoarte pentru etapa de analiza de optiuni (Raportul geotehnic, Raportul asupra constrangerilor si baza de date, respectiv un Raport pregatitor tehnic pentru analiza de optiuni), care urmeaza a fi transmise beneficiarului in urmatoarele doua saptamani.
„Avand in vedere cele mentionate mai sus, precizam faptul ca investigatiile geotehnice vor fi realizate in perioada octombrie-decembrie 2020, cu respectarea termenelor contractuale a fazelor de proiectare care trebuie predate de catre prestator in conformitate cu contractul de servicii incheiat”, potrivit Primariei municipiului Cluj-Napoca.
Uriasa investitie a produs insa o fractura la nivelul expertilor in infrastructura.
Consiliul Civic Local (CCL), un „think tank” care aduna mai multi specialisti clujeni in infrastructura si finantari europene sustine, pe de o parte, ca sunt mai multe argumente contra decat pro, prezentand in acelasi timp o serie de alte investitii necesare si mai fezabile pentru solutionarea problemelor legate de trafic si de infrastructura.
Lumea Banilor prezinta toate argumentele – pro si contra – pe care le-au formulat specialistii clujeni cu privire la uriasul proiect de un miliard de euro: metroul din Cluj -Napoca
Astfel, Prof.dr. Radu Mlesnita, specialist in proiecte finantate din fonduri UE si consultant international, a declarant, intr-o explicatie transmisa catre CCL, ca accesul la fondurile europene e incert cata vreme metroul s-arputea dovedi o solutie neviabila.
„Acesti bani nerambursabili nu sunt siguri ca-i vom primi atata timp cat solutia METROU nu e viabila, sustenabila, rentabila financiar iar comunitatea beneficiara nu este suficient de numeroasa pentru a sustine si a fi capabila sa asigure fondurile de intretinere si exploatare a metroului. Acest lucru reiese si din studiul de prefezabilitate in mod voalat !
Clujenii nu doresc ca pe suprafata limitata a orasului sa atinga 1 milion de locuitori, aglomeraratie, poluare, problem sociale si medicale, etc. doar de dragul unui metrou. Ei isi doresc ca noii veniti sa fie ajutati sa-si faca/cumpere locuintele in comunele limitrofe pe axele cu infrastructura existent si dezvoltata inteligent, Aici trebuie investiti banii europeni si a investitorilor, mult mai usor de primit decat in METROU, devenit o obsesie maladiva a ultimului an electoral”, a spus Radu Mlesnita pentru CCL.
O alta opinie solicitata de CCL apartine Ing. Traian Orchidan, unul din oamenii de baza ai atelierului de drumuri si poduri al Institutui de Cercetare si Proiectare Cluj, apoi a fost cadru didactic al UTCN - Facultatea de drumuri si poduri Cluj: "Se retine doar faptul ca se cheltuie bani europeni, singurul argument pro metrou”, a spus Orchidan.
In urma consultarii mai multor specialisti, Consiliul Civic Local (CCL), „think tank-ul” clujean pe probleme urbanistice din Cluj-Napoca retine urmatoarele
Argumente PRO metrou:
- Circulatia pe varianta Est-Vest este foarte aglomerata in orele de varf, existand un numar mare de persoane care fac naveta din Floresti si comunele limitrofe;
- Configuratia colinara a orasului nu permite realizarea unor noi cai de circulatie pe aceasta axa, calea subterana a metroului constituind o solutie ideala la criza de spatiu pentru alte cai de circulatie;
- Metroul are o capacitate mare de transport pasageri si o viteza de deplasare mult mai mare decat celelalte mijloace de transport, deplasarea acestuia putand fi programata cu mare precizie pentru a acoperi cat mai bine perioadele de varf de aglomeratie;
- Nu poate fi blocat in traffic de aglomeratia auto;
- Se reduce numarul de accidente;
- Se reduce poluarea prin descongestionarea arterelor de circulatie,serviciul de transport urban urmand a se reorganiza pentru a asigura complementaritatea transportului de pasageri:
- Va crea multe locuri de munca pe perioada celor 7-8 ani cat dureaza lucrarile de realizare a metroului ,dar si dupa pif prin numarul mare de angajati necesari operarii ,exploatarii si a lucrarilor de mentenanta a metroului;
- Posibilitatea de extindere si realizare a altor linii de metrou spre alte cartiere.
Argumente CONTRA metrou (prezentate de CCL pe 19 noiembrie 2020, intr-o discutie la care au participat reprezentanti ai Bancii Mondiale)
- Studiul de pre-fezabilitate aprobat de Consiliul Local prezinta o serie de adevaruri tehnico-economica ce au starnit controverse, asa cum reiese si din luarile de pozitie a specilaistilor clujeni cu experienta si a cetatenilor.
- Investitia este ineficienta/nerentabila, de foarte lunga durata, extrem de costisitoare, ne-sustenabila, fara o co-finantare substantiala sigura nerambursabila UE;
- Finantarea guvernamentala substantiala este tot atat de nesigura in cazul schimbarii guvernelor in cei minim 11 ani propusi pentru realizarea proiectului.
- omponenta locala a finantarii este la fel de iluzorie deoarece pune in pericol finantarea celorlalte proiecte vitale si de prima urgenta ale Primariei (ex. centura; racordarile la autostrada; tramvaiul Colina-Floresti-Gilau; infrastructura stradala si podurile; locuintele sociale; scolile/educatia, spitalele/sanatatea clujenilor; colectarea selectiva si prelucrarea deseurilor; „Clujul Verde” si „SmartCity”; cultura si sportul, bugetarea participativa, debirocratizarea primariei, cheltuielile curente, etc. etc.).
- Clujul nu este capabil sa sustina intretinerea si reparatiile curente ale metroului subteran de 14 km, multiplele probleme ce vor apare in timpul exploatarii peste 11 ani de sapaturi de „calvar sub zona istorica”.
- Trebuie constientizati sustinatorii acestei investitii fortate si impinse in confuzie prin „legarea” de tren. Ea a mai fost lansata acum 60 de ani (anii 50-60) in timpul „razboiului rece/nuclear” dar abandonata si atunci din aceleasi motive tehnico-economice ca si acum.
- Sustinem solutia simpla, eficienta si imediata, propusa de expertii cu experienta clujeni: TRAMVAI + TROLEE ce se deplaseaza pe benzi dedicate, cu eventuale pasaje subterane si supraterane strict necesare. Costurile acestei solutii de bun simt sunt estimate la 25% din cele ale unui metrou subteran pe sub Orasului Comoara.
CCL mai arata ca solutia tehnica a Metroului s-a impus doar in metropolele cu peste 1 milion de locuitori intrucat doar peste un anumit numar de pasageri investitia devine rentabila. Municipiul Cluj Napoca chiar daca prezinta o mare atractie si un accelerat boom de dezvoltare, impreuna cu toata zona metropolitana, probabil ca doar prin 2050 va ajunge la cca 600.000 de locuitori, mai explica acestia.
Printre argumentele citate de CCL se numara faptul ca UE acorda fonduri nerambursabile doar pentru investitii demonstrate ca rentabile cu o rata rezonabila de amortizare a investitiei, iar in cazul unui aport UE nerambursabil poate ca investitia ar deveni rentabila dpdv al bugetului Consiliului Local, desi asta ar insemna folosirea unei sume importante de bani de la capitolul transporturi (autostrazi, cale ferata rapida etc) aferent intregii tari, in detrimentul si folosul unei comunitati locale.
„Atentie la costurile de exploatare si mentenanta a metroului de cca 21 mil euro care vor afecta anual bugetul CL Cluj”, spun expertii clujeni. De asemenea, este de luat in calcul durata foarte mare a investitiei - licitatia si desemnarea castigatorului ar ura 4 ani, iar urata lucrarilor propriuzise 6-7 ani. Executia tunelului de metrou chiar daca este la adancime presupune devieri de retele utilitare (conducte de apa,de gaz, de canalizare cabluri electrice etc. Nu e greu de imaginat care va fi aspectul orasului pe parcursul celor 6-7 ani de lucrari ,ce blocaje de circulatie ce ambuteiaje se vor crea exact pe axa cea mai importanta a orasului”, mai spun specialistii in infrastructura.
CCL atrage atentia asupra posibilelor relicve istorice si arheologice ale vechiului oras roman sau din epoca medievala etc care vor fi descoperite pe traseele metroului si in special la sapaturile de suprafata pentru statiile de metrou si care vor trebui cercetate si inventariate de cercetatori care cu siguranta vor intarzia lucrarile sau chiar vor putea interzice continuarea lor pe acel amplasament .