MASURI CONTRA INGINERIILOR FINANCIARE ALE MULTINATIONALELOR – Proiect de lege pentru descurajarea externalizarii artificiale a profiturilor cu scopul de a nu plati impozit in Romania: "Deducerea de cheltuieli pe baza unor tranzactii calificate ca fiind ar
Senatul a adoptat proiectul de lege pentru modificarea alin.(4) al art.25 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Initiat de mai multi parlamentari PNL, proiectul a fost avizat pozitiv de catre mai multe comisii din Senat: cea pentru antreprenoriat, de buget-finante, cu amendamente si cea juridica. Consiliul Legislativ a vizat favorabil, insa Consiliul Economic si Social a avizat negativ.
Concret, initiatorii arata ca prin acest proiect se descurajeaza externalizarea artificiala a profiturilor pentru a nu plati impozit in Romania, lucru practicat in prezent de unele din marile companii, fiind vorba despre cheltuielile cu serviciile de management si consultanta. Proiectul de lege introduce sanctiuni, stabilindu-se ca deducerea de cheltuieli pe baza unor tranzactii calificate ca fiind artificiale reprezinta contraventie si se pedepseste cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse, lucru care in prezent nu este prevazut.
Iata modificarea supusa la vot in Senat:
“Cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana afiliata nerezidenta in Romania. Deducerea de cheltuieli de aceasta natura, pe baza unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3), reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu o amenda egala cu dublul valorii cheltuielii deduse”.
Iata actuala forma:
“Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile: cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale conform art. 11 alin. (3)”.
Determinarea rezultatului fiscal
Potrivit initiatorilor, in prezent Codul Fiscal reglementeaza modul in care, pentru determinarea rezultatului fiscal, unele cheltuieli sunt considerate deductibile sau deductibile limitat, deoarece sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice. Legea prevede si categoria de cheltuieli care nu sunt deductibile pentru ca acestea ar vicia modul de determinare a rezultatului fiscal al operatorului economic: „Legiuitorul a prevazut o categorie de cheltuieli nedeductibile, respectiv ‘cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte servicii, prestate de o persoana situata intr-un stat cu care Romania nu are incheiat un instrument juridic in baza caruia sa se realizeze schimbul de informatii. Aceste prevederi se aplica numai in situatia in care cheltuielile sunt efectuate ca urmare a unor tranzactii calificate ca fiind artificiale. Textul nu ofera o arie cuprinzatoare a situatiilor si nici sanctiunea aplicabila daca contribuabilul nu se conformeaza fiscal”.
Totodata, initiatorii precizeaza ca Romania trebuie sa aplice prevederile Directivei (UE) 2016/1164 de stabilire a normelor impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale care au incidenta directa asupra functionarii pietei interne, act normativ comunitar care stabileste expres faptul ca statele membre au obligatia de a garanta ca impozitele sunt platite acolo unde sunt generate profiturile si valoarea: "Asadar, propunem introducerea unei neductibilitati a tuturor cheltuielilor cu serviciile de management si consultanta prestate de catre persoanele afiliate”.
*Cititi aici avizul Consiliului Economic si Fiscal
*Cititi aici avizul Consiliului Legislativ
*Cititi avizul avizul Comisiei pentru antreprenoriat