Marii retaileri refuza plafonarea adaosului comercial la alimente: “Pretul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii si ofertei”
Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) respinge categoric orice masura de plafonare asupra adoasului comercial la produselor alimentare. Anuntul privind aceasta masura a fost facut de ministrul Agriculturii, Florin Barbu (foto), care a precizat ca toate produsele care sunt procesate in Romania vor avea adaos comercial plafonat printr-o Ordonanta de Urgenta.
AMRCR reaminteste ca este deja in vigoare masura de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungita de mai multe ori, “si care afecteaza deja pietele de mult timp”.
“Asa cum Romania s-a angajat la momentul semnarii Tratatului de Aderare la Uniunea Europeana, precum si in negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), libertatea comertului trebuie garantata, iar pretul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii si ofertei, a liberei concurente pe piata, iar orice masuri de interventie asupra mecanismelor economice de formare a preturilor pentru ‘zeci de mii de produse alimentare’ va distorsiona grav piata si va crea dezechilibre majore pe termen lung”, sustin marii retaileri.
Prezentam comunicatul AMRCR:
“Avand in vedere declaratiile Ministrului Agriculturii – Florin Barbu din Conferinta de presa sustinuta in data de 15.10.2024, potrivit carora ‘Toate produsele care sunt procesate in Romania vor avea adaos comercial plafonat printr-o Ordonanta de Urgenta. (…) Vorbim de zeci de mii de produse cu adaos plafonat (…)’, mentionam urmatoarele:
-Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) respinge categoric orice masura de plafonare asupra produselor alimentare, intrucat interventiile de acest gen fac foarte rau pietelor pe intregul lant alimentar;
-Mentionam ca este deja in vigoare pana la 31.12.2024 o OUG de plafonare a adaosului comercial la mai multe categorii de produse alimentare ce a fost prelungita de mai multe ori si care afecteaza deja pietele de mult timp;
Pana in prezent, AMRCR nu a fost consultata in niciun fel cu privire la o posibila astfel de masura abrupta;
-Asa cum Romania s-a angajat la momentul semnarii Tratatului de Aderare la Uniunea Europeana, precum si in negocierile de aderare la OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), libertatea comertului trebuie garantata, iar pretul produselor trebuie sa fie exclusiv rezultatul cererii si ofertei, a liberei concurente pe piata, iar orice masuri de interventie asupra mecanismelor economice de formare a preturilor pentru ‘zeci de mii de produse alimentare’, va distorsiona grav piata si va crea dezechilibre majore pe termen lung;
-Politicile publice de interventie in mecanismul de formare a preturilor pot conduce la un sentiment de neincredere a investitorilor in viitorul economiei romanesti si pot determina reevaluarea planurilor de investitii sau de expansiune pentru anii urmatori, incepand chiar cu 2025;
-AMRCR va sprijini asigurarea securitatii si rezilientei alimentare a Romaniei, incurajarea si sustinerea producatorilor romani prin incheierea de parteneriate cu acestia, cresterea numarului locurilor de munca din industria de retail si este un partener corect de discutii pentru autoritati.
Totodata, AMRCR isi reafirma hotararea de a se asigura ca modul de formare a preturilor produselor alimentare este doar rezultatul concurentei libere, a cererii si ofertei; in acest sens, vom colabora strans cu organizatiile umbrela nationale si europene din care facem parte si, daca va fi cazul, vom reactiona prompt la nivel national cat si european cu mijloacele legale pe care le avem la dispozitie pentru apararea libertatii comertului”.