LOVITURA PENTRU FIRMELE CU LEGATURI IN PARADISURILE FISCALE – Comisia Europeana nu recomanda ajutoarele de stat
Comisia Europeana a recomandat marti, 14 iulie 2020, ca societatile care au legaturi cu tarile ce se afla pe lista UE a jurisdictiilor necooperante fiscal (click aici pentru a vedea lista) sa nu primeasca ajutorul de stat oferit in contextul pandemiei de coronavirus.
De ajutorul de stat nu ar trebui sa beneficieze nici companiile care au fost condamnate pentru infractiuni financiare grave (frauda, coruptie, neplata obligatiilor fiscale), arata Comisia.
Exceptie de la aceste restrictii o fac firmele care, desi au legaturi cu paradisurile fiscale, pot dovedi prin documente plata impozitelor pe o perioada de timp.
Scopul acestor recomandari este acela de a ajuta statele membre sa consolideze garantiile impotriva abuzurilor fiscale, dar si de a preveni denaturarile din cadrul pietei unice.
Redam comunicatul de presa emis marti, 14 iulie 2020, de Comisia Europeana:
“Vicepresedinta executiva Margrethe Vestager, responsabila cu politica in domeniul concurentei, a declarat:
'Ne aflam intr-o situatie fara precedent, in care se acorda volume exceptionale de ajutoare de stat unor intreprinderi in contextul pandemiei de COVID-19. Nu este acceptabil, mai ales in acest context, ca intreprinderile care beneficiaza de sprijin public sa recurga la practici de evitare a obligatiilor fiscale ce implica paradisuri fiscale. Aceasta ar constitui o utilizare abuziva a bugetelor nationale si a bugetului UE, in detrimentul contribuabililor si al sistemelor de securitate sociala. Impreuna cu statele membre, dorim sa ne asiguram ca acest lucru nu se intampla'.
Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie, a declarat:
'Echitatea si solidaritatea stau la baza eforturilor de redresare ale UE. Aceasta criza ne-a lovit pe toti deopotriva si de aceea toti trebuie sa ne platim in mod echitabil impozitele care ne revin, astfel incat sa putem contribui la efortul colectiv de redresare, nu sa il subminam. Cei care incalca deliberat normele fiscale sau care desfasoara activitati infractionale nu ar trebui sa beneficieze de pe urma sistemelor pe care incearca sa le eludeze. Trebuie sa ne protejam finantele publice, astfel incat acestea sa poata sprijini realmente contribuabilii cinstiti din intreaga UE'.
Este la latitudinea statelor membre sa decida daca doresc sa acorde sprijin financiar si sa prevada masuri conforme cu normele UE, inclusiv cu normele privind ajutoarele de stat, precum si cu propriile lor obiective de politica. Pentru a combate pandemia de COVID-19 au fost necesare eforturi fara precedent, atat la nivel national, cat si la nivelul UE, pentru a sprijini economiile statelor membre si a facilita redresarea acestora. Printre eforturile mentionate se numara acordarea unui sprijin financiar substantial pentru a oferi lichiditati si capital intreprinderilor, pentru a salva locurile de munca, pentru a proteja lanturile de aprovizionare si pentru a facilita cercetarea si dezvoltarea. In acest context, mai multe state membre si-au exprimat disponibilitatea de a adopta norme menite sa restrictioneze accesul la un astfel de sprijin al intreprinderilor implicate in practici de evitare a obligatiilor fiscale legate de paradisuri fiscale sau condamnate pentru infractiuni financiare; statele respective au solicitat orientari din partea Comisiei cu privire la cea mai buna modalitate de a raspunde acestei preocupari.
Recomandarea de astazi isi propune sa ofere statelor membre un model, conform cu legislatia UE, referitor la prevenirea utilizarii asistentei din fonduri publice pentru operatiuni de frauda fiscala, evaziune fiscala, evitare a obligatiilor fiscale sau spalare a banilor ori pentru finantarea terorismului. in special, intreprinderile care au legaturi cu tarile de pe lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale (de exemplu, in cazul in care o intreprindere este rezidenta fiscal intr-o astfel de jurisdictie) nu ar trebui sa beneficieze de sprijin public. In cazul in care statele membre decid sa introduca astfel de dispozitii in legislatia lor nationala, Comisia sugereaza o serie de conditii care sa fie impuse pentru acordarea sprijinului financiar. Lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale este cea mai buna baza pentru aplicarea unor astfel de restrictii, deoarece le va permite tuturor statelor membre sa actioneze in mod consecvent si va evita adoptarea unor masuri individuale care ar putea incalca legislatia UE. Utilizarea acestei liste pentru punerea in aplicare a restrictiilor va crea, de asemenea, mai multa claritate si siguranta pentru intreprinderi.
In acelasi timp, Comisia este pregatita sa discute cu statele membre despre planurile lor specifice pentru a se asigura ca acordarea de ajutoare de stat, in special sub forma de recapitalizari, se va limita la intreprinderile care isi platesc impozitele in mod echitabil.
De asemenea, Comisia recomanda anumite exceptii de la aceste restrictii – care trebuie sa fie aplicate in conditii stricte – pentru a-i proteja pe contribuabilii cinstiti. Chiar si in cazul in care are legaturi cu tarile de pe lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, o intreprindere ar trebui sa aiba in continuare acces la sprijin financiar in anumite circumstante. O astfel de situatie ar putea aparea, de exemplu, in cazul in care intreprinderea poate dovedi ca si-a platit impozitele corespunzatoare in statul membru respectiv pentru o anumita perioada de timp (de exemplu, in ultimii trei ani) sau daca are o prezenta economica reala in tara de pe lista. Statelor membre li se recomanda sa introduca sanctiuni adecvate pentru a descuraja solicitantii sa furnizeze informatii false sau inexacte.
De asemenea, statele membre ar trebui sa convina asupra unor cerinte rezonabile prin care intreprinderile sa poata demonstra ca nu au nicio legatura cu vreuna din tarile aflate pe lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale. Recomandarea sugereaza unele principii pentru sprijinirea statelor membre in aceasta privinta.
In fine, statele membre ar trebui sa informeze Comisia cu privire la masurile pe care le vor pune in aplicare pentru a se conforma recomandarii de astazi, in concordanta cu principiile bunei guvernante ale UE. Comisia va publica, in decurs de trei ani, un raport privind impactul acestei recomandari”.