LIBERALIZAREA PIETEI DE ENERGIE – Topul celor mai ieftine oferte pe piata concurentiala in Capitala

660

Liberalizarea completa a pietei de electricitate aduce o serie de noi intrebari privind optiunile pe care le au consumatorii casnici pentru noile contracte pe piata libera. De la 1 ianuarie 2021, romanii nu mai platesc preturi stabilitate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) si sunt sfatuiti sa compare ofertele si sa aleaga in consecinta.

Cele sase milioane de consumatori care au ramas in piata reglementata trebuie sa stie ca au la dispozitie doua variante: raman cu vechile contracte si platesc automat preturi numite de serviciu universal, care vor fi mai mari cu 13-26% sau incheie alte contracte in piata libera.

Consumatorii de energie din Bucuresti pot alege pe piata concurentiala intre 32 de oferte cu preturi mai mici decat daca ar ramane cu vechile contracte, dar mai mari decat cele de pana in data de 1 ianuarie 2021, potrivit calculelor facute pe baza comparatorului de preturi de pe site-ul ANRE: https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife

Locuitorii Capitalei care pana acum au platit preturi reglementate ar trebui sa incheie noi contracte pe piata concurentiala, altfel vor plati mai mult cu 25% de la 1 ianuarie, odata cu liberalizarea totala a pietei. Pe piata concurentiala, scumpirile incep de la 4%. Exista in total 79 de oferte pentru Bucuresti, iar, in cazul a 32 dintre ele, preturile sunt mai bune decat daca am ramane cu vechile contracte, in piata de serviciu universal, noteaza Agerpres.

Consumatorii pot incheia noi contracte pana la 1 februarie pentru ca acestea sa intre in vigoare de la 1 ianuarie. Schimbarea poate fi facuta si mai tarziu, dar se va aplica de la data semnarii.

Schimbarea furnizorului de energie este un proces relativ simplu si nu ar trebui sa ne ia foarte mult timp, daca stim ce avem de facut. Pe site-ul ANRE exista o aplicatie unde consumatorii pot compara ofertele tuturor companiilor de pe piata.

Pentru a calcula ofertele, fiecare consumator trebuie sa completeze judetul in care se afla, consumul din ultima factura si valoarea ei, pentru a o putea compara cu noile oferte. Utilizand datele pentru un consumator din Bucuresti, a carui ultima factura a avut o valoare de 51,12 lei, la un consum de 87 de kWh, spre exemplu, se poate determina cum va varia pretul facturii in functie de fiecare furnizor in parte.

Avem doua optiuni, piata de serviciu universal si piata concurentiala.

In Bucuresti, daca nu face nimic pentru modificarea contractului, consumatorul va plati cu 24,68% mai mult de la 1 ianuarie, fiind arondat automat la Enel

Pe piata de serviciu universal consumatorii vor ramane automat daca nu iau nicio decizie. Spre exemplu, pentru consumatorii din Bucuresti, exista sase oferte pe aceasta piata, toate cu un pret mai mare decat ce am avut pana acum: Tinmar Energy – pret mai mare cu 11%, adica 5,6 lei in plus, Electrica – mai mare cu 23%, adica 12 lei in plus, E.ON – 24,5%, 12,54 lei in plus, Enel Energie si Energie Muntenia – 24,68%, 12,59 lei in plus si CEZ Vanzare – 36%, 18,7 lei in plus.

In ceea ce priveste piata concurentiala, consumatorii din Capitala pot alege dintre 79 de oferte ale companiilor energetice. Din pacate, niciuna nu este cu un pret mai mic decat cel din factura actuala, insa, cel putin 32 de oferte afiseaza un pret mai mic decat cel al pietei de serviciu universal.

Top 10 al celor ai ieftine oferte pe piata concurentiala din Bucuresti

Astfel, in top 10 al celor ai ieftine oferte, pe primul loc se afla compania AIK Energy Romania. Oferta acestei companii este cu 4% mai mare decat factura actuala, deci 2,1 lei in plus. Urmeaza Hidroelectrica, cu 5,3% in plus, adica 2,7 lei la factura.

Pe urmatoarele locuri sunt Restart Energy One – 5,56% in plus si o alta oferta a Restart Energy One, cu 5,58% mai mare, Nova Power and Gas (12 luni) – 7,5% in plus, Nova Power and Gas (24 luni) – 9,5%, ICCO Energy – 13,39%, Energy Distribution – 14,20%, Mazarin Energy – 14,23%, Electric Planners – 14,23%, Absolute Energy – 14,4%

Enel, furnizorul actual, este abia pe locul doisprezece, cu un pret mai mare cu 15,5% decat cel actual. Asadar, daca opteaza sa ramana la Enel, consumatorul trebuie sa incheie un contract pe piata concurentiala si, pentru exemplul folosit, va plati mai mult cu 7,35 lei, deci o factura de 58,92 de lei.

Odata ce se hotaraste asupra uneia sau mai multor oferte, consumatorul trebuie sa trimita un mail la respectiva companie/companii, pentru a solicita o oferta nominala. Furnizorii au termen legal 15 zile pentru a trimite un raspuns, insa, de regula, fac acest lucru in urmatoarele 2-3 zile.

Contractul trebuie citit cu mare atentie si, de asemenea, foarte important este sa ne interesam care sunt modalitatile companiei de comunicare cu clientii: exista site, call-center, aplicatie mobila, reprezentanta sau magazin, unde se gasesc fizic acestea, precum si modul de plata a facturii.

ANRE a postat, pe siteul oficial, cateva raspunsuri la cele mai frecvente intrebari legate de liberalizarea pietei energiei:

CUM STIU CARE ESTE OFERTA CEA MAI BUNA?

In vederea luarii unei decizii privind alegerea furnizorului de energie electrica cu care clientul final doreste sa incheie un nou contract, recomandam sa se analizeze atat oferta de pret, cat si conditiile asociate pretului de furnizare a energiei electrice din oferta furnizorului, care pot fi diferite de la un furnizor la altul (existenta unei componente fixe stabilita in lei/zi sau lei/luna, termenul de plata al facturii, modalitatea de plata, frecventa emiterii facturii si modalitatea de transmitere a acesteia, modalitatea de transmitere/ preluare a indexului contorului, comisioane de

incetare a contractului etc.).

De asemenea, recomandam sa se analizeze cu mare atentie ofertele disponibile pe piata inainte de a lua o decizie finala, atat din punctul de vedere al pretului de furnizare, cat si al celorlalte conditii comerciale, clientul avand libertatea de a alege oferta care i se potriveste cel mai bine.

CE INFORMATII AR TREBUI SA SOLICIT UNUI POTENTIAL FURNIZOR, INAINTE DE INCHEIEREA UNUI CONTRACT DE FURNIZARE?

Recomandam clientilor finali sa citeasca atent tot contractul. Conditiile contractuale trebuie sa fie echitabile, iar contractul nu trebuie sa creeze un dezechilibru intre drepturile si obligatiile clientilor finali si cele ale furnizorilor.

O atentie deosebita trebuie acordata clauzelor referitoare la:

  • pretul energiei electrice, fix sau variabil, inclus in pretul de furnizare;
  • facturarea unei componente fixe stabilita in lei/zi sau lei/luna;
  • perioada pentru care urmeaza a se aplica pretul mentionat in oferta;
  • perioada pentru care urmeaza a se incheia respectivul contract;
  • comisioane de incetare a contractului inainte de ajungerea la termen a acestuia;
  • termenele, modalitatile si conditiile privind plata facturilor;
  • modalitati de transmitere a facturii si a documentelor anexate acesteia;
  • drepturile si obligatiile partilor;
  • conditiile privind reinnoirea/prelungirea/rezilierea/ denuntarea unilaterala anticipata a contractului de furnizare;
  • garantiile solicitate, dupa caz

PRETUL RAMANE ACELASI DUPA SEMNAREA CONTRACTULUI SAU POATE VARIA?

Acest lucru depinde de tipul pretului prevazut in contractul de furnizare incheiat. Unele contracte vor permite variatii ale pretului energiei electrice – o clauza contractuala care permite o ajustare a acestui pret de catre furnizor ar trebui sa respecte cerintele de buna credinta, de echilibru si de transparenta, astfel incat sa creeze posibilitatea de a prevedea, pe baza unor criterii clare si inteligibile, eventualele modificari ale pretului energiei electrice care se reflecta in pretul de furnizare. Alte contracte vor fi incheiate cu un pret fix al energiei electrice pe o perioada determinata – pretul specificat trebuie sa ramana neschimbat pentru acea perioada de timp, conform prevederilor contractuale

CARE ESTE PROCEDURA PE CARE TREBUIE SA O PARCURGA FURNIZORUL INAINTE DE A MODIFICA PRETUL DE FURNIZARE?

Furnizorul de energie electrica are obligatia sa notifice clientului casnic, in mod corespunzator si gratuit, orice intentie de modificare/completare a clauzelor contractuale si orice majorare a pretului practicat, precizand motivele, conditiile si amploarea acestei majorari, in mod direct si in timp util, cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a modificarii, precum si sa informeze clientul casnic, in momentul notificarii, cu privire la dreptul de a denunta unilateral, in mod gratuit, contractul in cazul in care nu accepta noile conditii.

Clientul casnic are dreptul sa denunte unilateral contractul cu notificarea furnizorului cu cel putin 21 de zile inainte de data incetarii acestuia, in mod gratuit, in situatia in care nu accepta modificarile/ completarile conditiilor/clauzelor contractuale, precum si majorarea pretului/tarifului, notificate de furnizor.

CE SE INTAMPLA DACA NU SEMNEZ UN NOU CONTRACT PANA LA DATA DE 31 DECEMBRIE 2020?

In situatia in care clientul casnic nu incheie pana la data liberalizarii, respectiv pana la data de 31 decembrie 2020, un nou contract de furnizare a energiei electrice in regim concurential cu orice furnizor sau in regim de serviciu universal cu un furnizor de ultima instanta, furnizarea energiei electrice va fi asigurata de catre furnizorul de ultima instanta actual in mod automat si dupa data de 1 ianuarie 2021, pana la data incheierii unui contract de furnizare a energiei electrice in regim concurential sau in

regim de serviciu universal. Furnizorii de ultima instanta au obligatia de a transmite in cursul lunilor decembrie 2020 si ianuarie 2021, clientilor casnici din portofoliu, atat oferta de serviciu universal, cat si cel putin o oferta concurentiala. Clientii pot alege pana la data de 31 ianuarie 2021, dintre ofertele transmise, oferta cea mai convenabila.

CAT MA COSTA SCHIMBAREA FURNIZORULUI?

Trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultima instanta la un alt furnizor nu implica costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu si gratuit, fiind interzisa perceperea oricaror taxe sau tarife legate de declansarea sau parcurgerea acestuia.

LA SCHIMBAREA FURNIZORULUI EXISTA VREUN RISC DE DECONECTARE?

In ceea ce priveste contractarea si conditiile de furnizare a energiei electrice, clientul casnic are relatii cu furnizorul, iar la randul sau furnizorul are relatii conexe cu operatorul de distributie referitoare la derularea contractului de furnizare a energiei electrice. In aceste conditii, optiunea clientului casnic este de a schimba doar furnizorul, instalatia de alimentare cu energie electrica la care este racordat locul de consum ramane aceeasi si implicit operatorul acesteia ramane neschimbat, indiferent de furnizorul de energie electrica pe care il alege si cu care incheie un contract aferent furnizarii energiei electrice in regim concurential sau de serviciu universal. In consecinta la schimbarea furnizorului nu exista niciun risc de deconectare.

CARE ESTE PROCEDURA DE SOLUTIONARE A PLANGERILOR? CUI MA POT ADRESA, FARA COSTURI?

Furnizorii de energie electrica au obligatia de a publica propria procedura interna de solutionare a plangerilor, elaborata in conformitate cu prevederile Procedurii-cadru privind obligatia furnizorilor de energie electrica si gaze naturale de solutionare a plangerilor clientilor finali, aprobata prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 16/2015. Daca nu sunteti multumit de solutionarea plangerii de catre furnizor, va puteti adresa ANRE.

1 comentariu la “LIBERALIZAREA PIETEI DE ENERGIE – Topul celor mai ieftine oferte pe piata concurentiala in Capitala

  1. Adică pînă acum la liberarizare cei cu dinamul, cei cu sîrmele pe pari şi cei ce socoteau nota de plată mergeau în pierdere cu 13-26%?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *