Legea PFA, neconstitutionala. Actul normativ prevede ca persoanele fizice autorizate pot sa se transforme in persoane juridice dupa un an de functionare
Curtea Constitutionala a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata de Inalta Curte de Casatie si Justitie si a constatat ca este neconstitutionala, in ansamblul sau, Legea pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale. Legea adoptata recent de Parlament prevede ca persoanele fizice autorizate (PFA) pot sa se transforme in persoane juridice dupa un an de functionare.
In esenta, Curtea a retinut ca intentia legiuitorului de a reglementa un drept de optiune al persoanelor fizice autorizate, al intreprinderilor individuale si al celor familiale, pentru modificarea formei de organizare in societate, in una dintre formele prevazute de Legea societatilor nr.31/1990, nu este insotita de reglementarea in concret, a unei proceduri legale care sa permita realizarea efectiva a acestei modificari, avand in vedere regimul juridic diferit al societatilor reglementat prin Legea 31/1990.
Curtea a constatat ca simpla exercitare a unui drept de optiune recunoscut la nivel legal unor entitati fara personalitate juridica, chiar insotita de depunerea unor inscrisuri, nu este suficienta si nu poate conduce in mod automat si integral la asimilarea regimului juridic al entitatilor economice fara personalitate juridica, reglementate de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.44/2008, cu regimul juridic al societatilor cu personalitate juridica, reglementate de Legea nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici nu determina aplicarea corespunzatoare a procedurii prevazute de Legea nr.31/1990 in cazul schimbarii formei societatilor.
Curtea a mai retinut ca, in conditiile in care nu se stabilesc in mod expres si neechivoc procedura de transformare, conditiile de fond si forma necesare pentru a opera transformarea unei entitati fara personalitate juridica in societate, legea criticata creeaza sub unele aspecte, premisele unei aplicari neunitare a normelor legale instituite, iar in unele cazuri, duce la imposibilitatea aplicarii efective a legii criticate, generate de modul defectuos, imprecis si incomplet de redactare a normelor acesteia, de natura a contraveni dispozitiilor constitutionale referitoare la principiul legalitatii, in componenta sa referitoare la calitatea legii.
Prevederile legii
Legea stabileste ca persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale pot opta, dupa minimum un an de functionare, pentru modificarea formei de organizare in societate, astfel cum sunt prevazute acestea de Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca depun la registratorul de registrul comertului de pe raza teritoriala a Registrului comertului urmatoarele:
a) certificatul de inregistrare obtinut conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale;
b) actul constitutiv al societatii si dovada efectuarii varsamintelor in temeiul actului constitutiv, cu exceptia societatilor cu raspundere limitata;
c) dovada sediului social.
In prezent, legea prevede ca singura optiune este desfiintarea PFA-urilor si infiintarea unui SRL. Initiatorii proiectului de lege arata ca in conformitate cu legislatia actuala, in OUG 44/2008 care reglementeaza desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile individuale (I) si intreprinderile familiale (IF) nu exista prevederi care sa permita transformarea acestor persoane fizice inregistrate fiscal in persoane juridice. Insa aceste entitati functioneaza pe baza unor reguli fiscale similare, fiind inregistrate la Registrul Comertului, avand cod unic de inregistrare si in unele cazuri, fiind inregistrate in scopuri de TVA:
“Multe PFA-uri si IF-uri au ajuns la un nivel de dezvoltare, masurat prin cifra de afaceri, care impune necesitatea trecerii de la contabilitate in partida simpla la contabilitate in partida dubla si diversificarea codurilor CAEN. Intrucat legislatia actuala impune restrictii asupra acestor forme de organizare, fara a oferi posibilitatea de transformare, singura solutie ramasa este desfiinfarea acestora. Acest lucru conduce la pierderea intregului istoric fiscal, bancar si a relatiilor comerciale construite de-a lungul timpului”.
In expunerea de motive se precizeaza ca o solutie legislativa care sa ofere un cadru juridic pentru transformarea acestor entitati in persoane juridice, precum societatile cu raspundere limitata (SRL), ar reduce sarcina administrativa a statului si ar facilita accesul la procedurile prevazute de legislatie pentru persoanele fizice si juridice. Aceasta ar contribui, de asemenea, la efortul de debirocratizare si simplificare a proceselor administrative.