LEGEA PENSIILOR SPECIALE – Patronatele, aviz favorabil cu observatii la proiectul ministerului Muncii: "Sunt aduse argumente doar pentru pensia magistratilor”. In schimb, sindicatele au dat aviz negativ (Document)
Consiliul Economic si Social a emis avizul cu privire la proiectul de Lege pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu.
Proiectul de lege prin care se aduc modificari pensiilor de serviciu a fost avizat favorabil de catre patronate. Si a primit aviz negativ din partea sindicatelor.
Astfel:
Reprezentantii partii patronale si reprezentantii asociatiilor si fundatiilor neguvernamentale ale societatii civile au votat pentru avizarea favorabila a proiectului de act normativ, cu urmatoarele observatii:
-expunerea de motive nu contine argumentele pertinente pentru care se decide continuarea de catre statul roman a platii acestor pensii de serviciu si nu se respecta principiul pe baza caruia se plateste astazi, in Romania, pensiile, si anume principiul contributivitatii;
-sunt aduse argumente doar pentru pensia magistratilor, si nu si pentru celelalte categorii. Conform Planului National de Redresare si Rezilienta, acestea vor fi reformate pe baza unor solutii care sa vizeze corectarea inechitatilor dintre beneficiarii acestor categorii de pensii si beneficiarii din sistemul public de pensii, din punct de vedere al contributivitatii, luand in considerare si jurisprudenta Curtii Constitutionale;
-in jurisprudenta sa, Curtea Constituionala a Romaniei a stabilit in mod constant ca pensia de serviciu a magistratilor reprezinta o compensatie a absentei unor drepturi fundamentale, cum sunt drepturile exclusiv politice (dreptul de a fi alesi in Camera Deputatilor, Senat, in functia de Presedinte al Romaniei ori in organele administratiei locale, precum si dreptul de a fi alesi in Parlamentul European) si drepturile social-economice (dreptul la negocieri colective in materie de munca, dreptul la greva, libertatea economica), precum si a incompatibilitatilor profesionale stabilite la nivel constitutional pe parcursul intregii carierei profesionale.
Opinia sindicatelor
Reprezentantii partii sindicale au votat pentru avizarea nefavorabila a proiectului de act normativ, cu urmatoarea motivare:
-grefierii beneficiaza de dreptul de pensie de serviciu, nu de pensie speciala, fiind vorba practic de o pensie ocupationala, dupa cum este denumita in Uniunea Europeana, ca si compensare a zecilor de ani in care si-au desfasurat activitatea in slujba justitiei, intr-un regim strict de interdictii si incompatibilitati pe care alte categorii profesionale nu il au, regim similar cu al magistratilor;
-dreptul la pensie de serviciu al grefierilor a fost reglementat prin lege, care impune indeplinirea cumulativa a doua conditii pentru a beneficia de acest drept, respectiv o vechime de cel putin 25 de ani in specialitate si implinirea varstei de 60 de ani, cerinte care nu sunt impuse niciunei alte categorii de personal care beneficiaza de pensie de serviciu.
Decizia CCR
Se mai arata ca CCR "a statuat deja ca ’pensiile de serviciu se bucura de un regim juridic diferit in raport de pensiile speciale acordate in regimul public de pensii’, tocmai din cauza interdictiilor si incompatibilitatilor impuse de lege magistratilor, care sunt identice si pentru personalul auxiliar de specialitate din instante si parchete. Or, modificarea acestul drept poate avea consecinte negative asupra tuturor cetatenilor care ajung sa fie justitiabili, calitatea actului de justitie poate avea de suferit, intrucat o atare modificare legislativa este de natura sa afecteze siguranta activitatii desfasurate in sistemul de justitie prin atingerea adusa garantiilor sociale recunoscute personalului din justitie, fara de care activitatea ‘autoritatii judecatoresti’ nu poate fi organizata si desfasurata”.
Proiect adoptat
Guvernul condus de Nicolae Ciuca a adoptat proiectul de Lege privind pensiile speciale. Potrivit ministerului Muncii, actul normativ adoptat respecta atat prevederile PNRR, cat si deciziile CCR si urmareste ajustarea cheltuielilor totale cu pensiile si indemnizatiile de serviciu, conform angajamentelor asumate.
Modificarile adoptate stabilesc faptul ca pensiile de serviciu vor fi calculate plecand de la vechimea in specialitate si cu reducerea procentului de calcul raportat la venitul obtinut, iar stagiul de contributivitate minim va fi similar celui aplicat in sistemul public de pensii. Practic, nicio pensie de serviciu nu va putea sa mai depaseasca salariul primit in perioada activa, iar pensiile care sunt deja in plata se vor recalcula pentru a respecta noul principiu si pentru a elimina inechitatile intre beneficiarii care sunt deja in plata si viitorii pensionari. In acest sens, noile reglementari introduc criterii si conditii concrete de exercitare a dreptului la pensia de serviciu, cu scopul de a redimensiona cuantumul acestora.
Veniturile realizate
Astfel, la stabilirea bazei de calcul a pensiilor de serviciu se au in vedere venituri de natura salariala realizate pe o durata mai lunga de activitate a potentialilor beneficiari, similar stagiului minim de cotizare realizat in sistemul public de pensii. Pentru reducerea decalajului dintre pensiile de serviciu si cel al pensiilor de asigurari sociale de stat, s-a stabilit ca determinarea cuantumului pensiilor de serviciu sa se faca pe baza unui procent ajustat fata de cel aplicat in prezent, la baza de calcul. De asemenea, varsta de acces la pensia de serviciu si vechimea in serviciu au fost majorate. Astfel, vechimea in specialitate a crescut la minim 15 ani, iar pentru sistemul de justitie aceasta este de minim 25 de ani, fara perioade asimilate. Procentul de calcul se reduce de la 80% la 65% din media veniturilor brute din 12 luni consecutive de activitate, cu exceptia magistratilor, potrivit deciziilor CCR.
Prevederile legii
Astfel, judecatorii, procurorii, judecatorii de la Curtea Constitutionala, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, indiferent de varsta, dar care au cel putin 25 de ani vechime realizata numai in aceste functii, se pot pensiona la cerere si pot beneficia de o pensie de serviciu in cuantum de 80% din baza de calcul, insa cuantumul pensiei nete nu poate fi mai mare decat 100% din media veniturilor nete aferente bazei de calcul.
De pensia de serviciu beneficiaza, la implinirea varstei standard de pensionare, judecatorii, procurorii, judecatorii de la Curtea Constitutionala, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie si de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor cu o vechime intre 20 si 25 de ani numai in aceste functii.
In acest caz, cuantumul pensiei va fi micsorat cu 1% din baza de calcul, pentru fiecare an care lipseste din vechimea integrala de 25 de ani. De asemenea, cuantumul pensiei nete nu va putea depasi media veniturilor nete aferente bazei de calcul astfel reduse. In baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontari, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent.
Recalculare
Pensiile de serviciu ale magistratilor, aflate in plata, se vor recalcula potrivit noilor reglementari in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a noii legi. In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii, beneficiarii drepturilor de pensie de serviciu sunt obligati sa depuna o cerere la angajator pentru a alege baza de calcul a pensiei, respectiv perioada de 12 luni consecutive din ultimii 10 ani de activitate inainte de data pensionarii. Daca beneficiarul nu depune cerere de optiune pentru baza de calcul, angajatorul va stabili baza de calcul aferenta ultimelor 12 luni de activitate.
Prevederi privind personalul auxiliar
In ceea ce priveste personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor, cei care au o vechime de cel putin 25 de ani in specialitate pot beneficia, la implinirea varstei de 60 de ani, de pensie de serviciu, in cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii in care se depune cererea de pensionare.
Legea adoptata aduce modificari si in cazul persoanelor care au indeplinit functia de auditor public extern cu o vechime de cel putin 15 ani in cadrul Curtii de Conturi. Acestea beneficiaza, la indeplinirea varstei standard de pensionare, de pensie de serviciu, in cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute lunare realizate, cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 12 luni de activitate anterioare lunii in care se depune cererea de pensionare.
Veniturile care constituie baza de calcul pentru pensia de serviciu nu includ sporul de risc si suprasolicitarea neuropsihica de 50% si nici majorarea de pana la 75% din salariul de baza, castigate in instanta.
De pensie de serviciu beneficiaza si auditorii publici externi care, la data solicitarii, sunt pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii. Si in acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 65% din baza de calcul.
Prevederile privind diplomatii
Actul normativ prevede si modificarea cadrului legal care vizeaza membrii Corpului diplomatic si consular al Romaniei cu o vechime de cel putin 15 ani in Ministerul Afacerilor Externe, precum si personalul incadrat pe functii de executie specifice. Pensia de serviciu reprezinta 65% din media salariilor de baza brute lunare in lei si a tuturor indemnizatiilor si sporurilor permanente, stabilite in favoarea beneficiarului pentru ultimele 12 luni de activitate in administratia centrala a Ministerului Afacerilor Externe, inainte de data pensionarii. Acelasi principiu se aplica si in cazul ambasadorilor, doar ca in aceasta situatie calculul indemnizatiilor si sporurilor stabilite in formula procentuala se raporteaza la salariul de baza de ambasador.
Personalul aeronautic
In cazul personalului aeronautic civil navigant profesionist, s-a stabilit ca pilotii, pilotii instructori avioane de la Scoala Superioara de Aviatie Civila, insotitorii de bord/membrii echipajului de cabina cu licenta/atestat de membru al echipajului de cabina, parasutistii si personalul de inspectie in zbor, beneficiaza de pensie de serviciu daca au varsta de minimum 52 de ani si au realizat o vechime de cel putin 20 de ani de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist. Aceasta categorie profesionala are dreptul la o pensie de serviciu in cuantum de 65% din media veniturilor totale brute realizate in ultimele 12 luni de activitate anterioare lunii in care se depune cererea de pensionare.
Functionarii publici parlamentari
Si functionarii publici parlamentari cu un stagiu de cotizare de 30 de ani, din care cel putin 15 ani in structurile Parlamentului, pot primi pensie de serviciu in cuantum de 65% din baza de calcul reprezentata de media veniturilor brute realizate in ultimele 12 luni inainte de data pensionarii. Aceasta nu va putea fi mai mare de nivelul salariului de baza brut, inclusiv sporurile, precum si indemnizatia de conducere si salariul de merit din ultimele 12 luni anterioare datei pensionarii.
In ceea ce priveste stabilirea pensiilor militare de stat, baza de calcul folosita este media soldelor/salariilor lunare brute realizate la functia de baza in 12 luni consecutive, la alegere, din ultimii 5 ani de activitate in calitate de militar/politist/functionar public cu statut special, actualizate la data deschiderii drepturilor de pensie, fara a include sporuri, diurne sau alte drepturi de acest fel.