LEGEA EVAZIUNII A TRECUT DE CURTEA CONSTITUTIONALA – Prejudiciul sub 1 milion euro nu se va mai sanctiona cu inchisoare daca este achitat, plus 25% din valoarea acestuia: “Dispozitiile legale sunt in acord cu exigentele constitutionale” (Document)
Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a respins marti, 19 martie 2024, sesizarea depusa de USR si Forta Dreptei cu privire la legea care dezincrimineaza evaziunea fiscala sub un milion de euro daca prejudiciul este achitat, plus 25% din valoarea acestuia.
Sesizarea a fost facuta cu privire la Legea privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, adoptata de Parlament, initiatori fiind premierul Marcel Ciolacu si presedintele Senatului, Nicolae Ciuca.
CCR a retinut ca dispozitiile legii criticate constituie un pas important in trecerea pe care statele trebuie sa o faca de la teoriile traditionaliste de natura retributiva ale dreptului penal, conform carora aplicarea unor pedepse privative de libertate in cazul comiterii infractiunilor reprezinta o conditie sine qua non a restabilirii ordinii de drept, spre teoriile moderne specifice acestei ramuri de drept:
“In cazul infractiunilor ce au ca scop realizarea unor castiguri ilicite, principalul obiectiv al politicii penale etatice trebuie sa vizeze descoperirea si confiscarea respectivelor bunuri (in sens larg), in vederea introducerii lor sau a contravalorii lor in bugetul public”.
Redam comunicatul Curtii Constitutionale:
“In sedinta din data de 19 martie 2024, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului de constitutionalitate a priori, cu unanimitate de voturi, a respins obiectia de neconstitutionalitate formulata de deputati apartinand Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania si de deputati neafiliati si a constatat ca dispozitiile art.I pct.6 [cu referire la art.9 ind.2 alin.(1) lit.c), la art.9 ind.2 alin.(2) coroborat alin.(1) lit.b) al aceluiasi articol si la art.9 ind.3 din Legea nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale], ale art.I pct.7 [cu referire la art.10 din Legea nr.241/2005], ale art.I pct.8 [cu referire la art.10 ind.1 din Legea nr.241/2005], ale art.II pct.1 si ale art.III pct.1 din Legea privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si legea criticata, in ansamblul sau, sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
In esenta, Curtea a retinut ca dispozitiile legii criticate constituie un pas important in trecerea pe care statele trebuie sa o faca de la teoriile traditionaliste de natura retributiva ale dreptului penal, conform carora aplicarea unor pedepse privative de libertate in cazul comiterii infractiunilor reprezinta o conditie sine qua non a restabilirii ordinii de drept, spre teoriile moderne specifice acestei ramuri de drept, potrivit carora, in cazul infractiunilor ce au ca scop realizarea unor castiguri ilicite, principalul obiectiv al politicii penale etatice trebuie sa vizeze descoperirea si confiscarea respectivelor bunuri (in sens larg), in vederea introducerii lor sau a contravalorii lor in bugetul public. Totodata, Curtea a constatat ca dispozitiile legale anterior mentionate sunt in acord cu exigentele constitutionale privind calitatea legii, egalitatea in drepturi, procedura de legiferare si respectarea deciziilor Curtii Constitutionale.
Decizia este definitiva si general obligatorie”.