LEGE PENTRU MASINILE CU ITP EXPIRAT – Proiectul prevede conditiile in care autoturismele pot fi ridicate (Document)
Proiectul de lege privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale a fost depus in Senat. Concret, masinile a caror Inspectie Tehnica Periodica (IPT) a expirat de sase luni si care nu au asigurare pentru raspundere civila in caz de pagube produse tertilor prin accidente de circulatie vor putea fi ridicate de catre Politia Locala.
Forma actuala a definitiei vehiculului abandonat este:
“ vehicul abandonat - vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale de cel putin sase luni, al carui proprietar sau detinator legal este cunoscut, insa exista indicii temeinice ca acesta nu respecta conditiile legale pentru a circula pe drumurile publice”.
Statistica privind autoturismele
Potrivit initiatorului, deputatul Apostol Alin-Gabriel, prin reglementarea propusa se urmareste modificarea definitiei vehiculului abandonat, pentru a-i aduce acesteia un plus de precizie, astfel incat sa poata fi folosita in mod cotidian de catre autoritatile locale. In expunerea de motive se arata ca in Romania, potrivit ultimelor statistici, in 2021, numarul celor care detineau un permis de conducere era de 8.298.956 de persoane, ceea ce reprezinta 43% din totalul populatiei tarii si 53% din populatia adulta. Practic, una din doua persoane adulte detine permis de conducere. La finalul anului 2021, parcul auto din Romania avea 9.661.483 de vehicule inmatriculate.
Dintre acestea, 7.611.039 (78,7%) erau reprezentate de autoturisme. Rata de motorizare pe teritoriul national este de 396 de autoturisme la 1.000 de locuitori. Bucurestiul are cele mai multe vehicule la 1.000 de locuitori (673), urmat de Constanta (428), Arges (422), Alba (421), Arad (420). Din cele 75.600 de vehicule controlate in trafic in 2021, 36,42% erau neconforme din punct de vedere al securitatii rutiere, iar 14,09% dintre ele prezentau pericol iminent de accidente. La finalul aceluiasi an erau in vigoare 6.710.462 contracte de RCA, marea majoritate fiind incheiate cu persoane fizice (5.282.809):
Ridicarea masinilor abandonate
“In contextul in care numarul de vehicule continua sa creasca la nivel national, iar aglomerarile urbane limiteaza solutiile pentru depasirea deficitului locurilor de parcare, aceasta propunere legislativa va duce la o mai buna operativitate si aplicare a legii astfel incat domeniul public sau privat al statului sa poata fi eliberat de masini abandonate. Aplicarea prevederilor prezentei legi va avea ca efect eliberarea spatiilor apartinand domeniului public sau privat al statului ori al unei unitati administrativ-teritoriale, in vederea folosirii acestuia in scopuri utile, descongestionarea trotuarelor localitatilor si a carosabilului, ocupate in prezent de asemenea vehicule, cu efecte benefice asupra fluidizarii traficului, precum si asupra mediului inconjurator”.