JAF LA TAROM – Inca un dosar pentru DNA? Avertisment pentru Ludovic Orban: “Aceste abuzuri din cadrul companiei reprezinta un subiect de competenta DNA”
Premierul Ludovic Orban este somat sa nu puna situatia grea in care se afla TAROM pe seama salariatilor si sa centreze procesul de restructurare catre persoanele responsabile pentru starea in care a ajuns compania nationala. Este vorba despre cei aflati in posturi de conducere, in speta fosti sau actuali directori, numiti politic, alaturi de echipe de consilieri care nu aveau nicio competenta sa conduca aceasta companie.
Avertisemtul este tras intr-o scrisoare pe care Confederatia Sindicala “Cartel Alfa” a trimis-o premierului Ludovic Orban si ministrului Transporturilor Lucian Bode. “Pentru a avea sansa sa salveze compania, procesul de restructurare trebuie sa vizeze prioritar posturile de conducere, deoarece cei care au adus compania in aceasta situatie in ultimii ani, nu vedem sa aiba capacitatea de a o redresa”, arata sindicalistii. In acest sens, Cartel Alfa ii transmite lui Orban ca TAROM a ajuns in situatia in care se gaseste azi din cauza incompetentei manageriale si jafului politic derulat in ultimii ani. De asemenea, in aceeasi scrisoare se atrage atentia asupra abuzurilor comise la TAROM, care ar trebui anchetate de catre DNA.
Scrisoarea vine in contextul in care Guvernul Orban pregateste concedieri masive la TAROM. Este vorba despre un sfert din angajatii companiei, adica aproximativ 400 de persoane.
Prezentam scrisoarea trimisa de Cartel Alfa premierului Ludovic Orban si ministrului Transporturilor Lucian Bode:
“Domnule prim-ministru, domnule ministru,
Procesul de restructurare demarat la nivelul Companiei Nationale TAROM vizeaza concedierea a aproximativ unui sfert din personalul actual. Asa cum a tinut sa anunte domnul ministru, 'administratorii au misiunea sa taie in carne vie' pentru a salva compania.
Confederatia Nationala Sindicala 'Cartel ALFA', in numele membrilor sai din cadrul Companiei Nationale Tarom, atrage atentia ca, pentru a avea sansa sa salveze compania, procesul de restructurare trebuie sa vizeze prioritar posturile de conducere, deoarece cei care au adus compania in aceasta situatie in ultimii ani, nu vedem sa aiba capacitatea de a o redresa. La acest nivel, organigrama s-a largit constant in ultimii ani, cu diversele echipe de consilieri pe care le-au adus numerosii directori care s-au perindat succesiv la conducerea acestei companii. Multi dintre acestia si-au gasit un loc caldut, platit generos, ramanand in companie pe cvasi-sinecuri. Mai mult decat atat, acestia 's-au asigurat' suplimentar impotriva concedierii, prin sume compensatorii exorbitante trecute in contract, fara nicio transparenta sau vreun proces de negociere colectiva. Aceste abuzuri din cadrul companiei reprezinta un subiect de competenta DNA, instanta de altfel sesizata de sindicate de-a lungul timpului.
Situatia dezastruoasa in care se afla compania, amplificata – dar nu determinata! – de criza sanitara actuala – a fost cauzata de deciziile proaste de la nivel de management. in perioada de dupa 2007, compania a avut pierderi de peste 600 milioane de dolari, pierderi pentru care totusi nimeni nu este responsabil.
Lipsa cronica de dialog social, simulacrele de negocieri colective, absenta unui plan consistent de afaceri si capusarea politica, au transformat o companie de traditie a Romaniei, un simbol de prestigiu, recunoscut international si au adus-o pe marginea falimentului. Daca acum 50 de ani, Tarom desfasura inclusiv zboruri transcontinentale, fiind o sursa de mandrie pentru cetatenii acestei tari, in ultimii 12 ani, ca urmare a acestei politici de distrugere, compania a decazut, pierzand sau renuntand la rute externe, acumuland pierderi si impingand spre concurenta personal supra-calificat, pe a carui pregatire s-au cheltuit sume considerabile, cu consultanta externa platita pe sume exorbitante, Tarom devenind practic cel mai mare furnizor de personal calificat in domeniul aviatiei de transport din tara.
Un exemplu este in cadrul procesului de achizitii de avioane noi, in care s-a stabilit vanzarea avioanelor vechi. Acest proces trebuia sa aduca cat mai multi bani companiei, dar s-a dovedit un alt proces de 'inalta competenta', fiind realizat la preturi de vanzare a avioanelor ATR 42 sub valoarea pretului pietei, conform deciziei Adunarii Generale a Actionarilor din martie 2020.
In acest context, nu salariatii sunt responsabili de aceasta situatie, ci deciziile luate la nivel de management. Dimpotriva, salariatii sunt cei care au mentinut activitatea companiei, lucrand in conditii din ce in ce mai precare, in unele cazuri cu sacrificarea vietii personale, cu o salarizare scazuta si inechitabila, atat in raport cu valoarea muncii lor, cat si in raport cu distributia veniturilor in interiorul companiei. Atrangem atentia ca personalul operational al companiei este calificat si inalt calificat. Pierderea acestor oameni va avea consecinte serioase in momentul reluarii activitatilor de zbor odata cu diminuarea sau incetarea crizei sanitare.
In concluzie, Confederatia Nationala Sindicala 'Cartel ALFA' va solicita sa evitati sa transformati lucratorii in tapi ispasitori pentru ceea ce este un dezastru determinat de incompetenta manageriala si jaf politic, sa respectati transparenta si obligatia de consultare si informare a lucratorilor prin dialog social in vederea gasirii de solutii alternative de eficientizare si relansare economica, nu numai prin politica de personal.
Daca doriti cu adevarat sa salvati aceasta companie de mare traditie a Romaniei, atunci luati toate masurile necesare pentru a orienta procesul de restructurare al Companiei Nationale Tarom exact acolo unde trebuie, la nivelul personalului de conducere, directori si fosti sau actuali consilieri care nu au expertiza si/sau experienta in aviatia de transport, avand in schimb salarii si beneficii disproportionate si complet nejustificate in raport cu responsabilitatea si eficienta in companie.
Bogdan Iuliu Hossu
Presedinte CNS Cartel ALFA”