INSTABILITATE FISCALA – Desi in Romania Codul Fiscal se schimba chiar si de la o zi la alta, CES respinge proiectul de lege care stabileste ca introducerea de noi taxe si impozite trebuie prevazute in calendarul fiscal cu cel putin doi ani inainte
Desi in Romania Codul Fiscal se modifica de la o zi la alta, lucru ce pune reale probleme mediului de afaceri si nu ofera predictibilitate, Consiliul Economic si Social (CES) respinge proiectul de lege al Aliantei pentru Unirea Romanilor (AUR) condus de George Simion (foto) care prevede tocmai ca introducerea de noi taxe si impozite trebuie prevazute in calendarul fiscal cu cel putin doi ani inainte.
Este vorba despre propunerea legislativa pentru modificarea art.4 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru modificarea si completarea art.7 din Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica. Astfel CES arata ca termenul de doi ani pentru intrarea in vigoare a unei legi cu caracter fiscal este nerealist, reducand in mod considerabil posibilitatile de interventie a statului si putand conduce la blocaje in procedurile de modificare si completare a Codului fiscal:
“Propunerea de majorare a termenului curent de la 6 luni la 2 ani pentru intrarea in vigoare a modificarilor aduse impozitelor, taxelor sau contributiilor obligatorii ar limita excesiv abilitatea de a ajusta regimul fiscal in functie de realitatile si evolutiile macroeconomice. Un termen atat de indepartat precum cel propus prin initiativa legislativa ar incalca unul dintre principiile fiscalitatii privind eficienta impunerii si ar submina echilibrul dintre predictibilitate si eficienta.
Desi este necesara consolidarea predictibilitatii fiscale intinse pe mai multi ani, acest obiectiv poate fi indeplinit mai degraba prin respectarea procesului de dialog social si prin revenirea la forma precedenta a art. 4 din Codul Fiscal, in sensul eliminarii exceptiei care permite modificarea taxelor si impozitelor intr-un termen mai scurt de 6 luni si inaintea datei de 1 ianuarie a anului urmator in situatii extraordinare de procedura de deficit bugetar excesiv”.
Ajutor pentru planificarea bugetelor
Proiectul AUR prevede ca modificarile fiscale vor putea fi facute numai in urma unei dezbateri cu toti cei afectati de aceste masuri, dezbatere intinsa pe o perioada de minimum sase luni., dupa care sa intre in vigoare dupa doi ani. Initiatorii arata ca o asemenea masura poate ajuta pregatirea mai buna pentru schimbarile fiscale anticipate, pentru planificarea bugetelor si luarea unor decizii financiare mai informate, fiind important sa se gaseasca un echilibru intre predictibilitate si capacitatea statului de a raspunde rapid la nevoile urgente sau la evolutiile imprevizibile din economie:
“In vederea sporirii gradului de responsabilitate a administratiei publice fata de cetateni, ca beneficiari ai deciziei administrative, in vederea implicarii participarii active a cetatenilor in procesul de luare a deciziilor administrative si in cel de elaborare a actelor normative, precum si pentru a spori gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice, se propune ca modificarile fiscale care decurg din angajamente internationale ale Romaniei, precum si modificarile si/sau completarile prin care se introduc impozite, taxe sau contributii obligatorii noi, se majoreaza cele existente, se elimina sau se reduc facilitati existente sa poata fi realizate numai in urma unei dezbateri cu toti cei afectati de aceste masuri, dezbatere intinsa pe o perioada de minimum sase luni”.