INGRADIREA DREPTURILOR PRODUCATORILOR AGRICOLI – Statul intarzie platile pentru produsele agricole si alimentare

1014

Producatorii agricoli din Romania au puternic de suferit de pe urma politicienilor, fiindu-le ingradite drepturile din cauza nepasarii autoritatilor.

Avertismentul a fost lansat vineri, 19 iunie 2020, de catre avocatul Andrei Taru (foto), secretar general adjunct al Aliantei National Taraniste (ANT).

Taru a acuzat clasa politica de lipsa de sprijin pentru producatorii romani, prin intarzierea platilor catre agricultori pentru produsele agricole si alimentare.

Mai exact, secretarul general adjunct al ANT ii acuza pe guvernanti ca nu transpun corect in legislatia romaneasca Directiva UE 2019/633, gandita sa incurajeze comercializarea produselor agricole locale. Din contra: Legea nr. 28/2020 – principalul act normativ care reglementeaza vanzarea produselor agricole autohtone – face mai mult rau decat bine, ingradind drepturile fermierilor, in loc sa le extinda. Mai exact, Alianta National Taranista reclama ca Legea nr. 28/2020 „are un efect distructiv” pentru fermieri, in realitate ocolind prevederile Directivei UE 2019/633, iar nu transpunand-o in legislatia romaneasca.

Concret: Andrei Taru face apel la eliminarea inechitatilor si a intarzierilor de plati pentru produsele agro-alimentare, precum si la asigurarea libertatii de negociere a tranzactiilor.

Taranistii pledeaza pentru ca Romania sa devina o tara care isi sustine singura necesarul de carne, fructe si legume, astfel incat sa consumam doar produse romanesti, fara a mai fi nevoiti sa le importam.

Mai jos va prezentam comunicatul emis de catre Alianta National Taranista:

Atact direct la producatorii agricoli!

Andrei Taru, avocat, secretar general adjunct, al Aliantei National Taraniste, semnaleaza opiniei publice, derapajul clasei politice actuale, prin care, in loc sa fie implementata in legislatia nationala, Directiva UE 2019/633, prin legea nr.28 din 2020, care completeaza cadrul legal in privinta comercializarii produselor alimentare, dimpotriva, se ingradesc drepturile producatorilor agricoli locali.

Taranistii sustin implementarea unei legislatii adecvate pentru produsele autentice romanesti, care sa poata fi comercializate in conditii optime, statul trebuind sa se implice in mod direct, pentru sprijinirea producatorilor romani, fie pe calea subventiilor, fie pe calea acordarii de finantari si credite la preturi rezonabile.

Romania trebuie sa devina o tara care isi sutine, in mare masura, singura, necesarul de carne, fructe si legume, astfel incat regula de baza sa devina consumul de produse romanesti si nicidecum importul de produse.

Legea nr.28/2020, in loc sa favorizeze producatorii autohtoni, dimpotriva, pentru fermieri are un efect distructiv, fiind o tentativa jalnica de introducere a unei directive europene, practic prin omisiunea acesteia.

Reversul neasteptat al modificarii legislative, este acela al transpunerii in legislatia interna, a unei versiuni trunchiate a directivelor europene, astfel ca in loc sa fie inlaturata concurenta neloiala, dimpotriva, se incalca insele normele elementare care instaureaza, practic, un regim de concurenta neloiala pentru producatorii autohtoni.

Ce se intampla in aceata situatie cu obligativitatea preluarii din lantul alimentar scurt, a cel putin 51% pentru: carne, legume, fructe, oua, produse lactate si de panificatie? Prevedere oricum inoperanta in practica, pentru ca la raft, niciodata nu a fost respectata! Taxele si serviciile impuse producatorului, de catre comerciant, ce reprezinta si care sunt acestea? Care vor fi implicatiile acestor taxe si servicii asupra consumatorului final? Nu in ultimul rand, termenul de plata al produselor alimentare de 15 zile? Este un termen care pentru micul producator agricol poate crea un pericol major, intrucat puterea economica a acestuia este mica iar lipsa pe termen scurt a cash-flow-ului poate determina incapacitati de plata.

Directiva europeana era menita sa puna capat inechitatilor semnificative, in ceea ce priveste puterea de negociere a furnizorilor si cea a cumparatorilor de produse agricole si alimentare, iar protectia conferita ar fi trebuit sa fie in beneficiul producatorilor agricoli si al persoanelor fizice sau juridice care furnizeaza produse agricole si alimentare, inclusiv a organizatiilor de producatori, recunoscute sau nu, si al asociatiilor organizatiilor de producatori, recunoscute sau nu, in fuctie de puterea lor relativa de negociere.

Mai mult decat atat, intarzierea in efectuarea platilor pentru produsele agricole si alimentare, inclusiv in efectuarea platilor pentru produsele perisabile, precum si anularile comenzilor de produse perisabile, avand un termen de preaviz scurt, au un impact negativ asupra viabilitatii economice a furnizorului.

O alta prevedere economica importanta netranspusa in legislatia interna, este aceea ca furnizorii si cumparatorii de produse agricole ar trebui sa poata negocia liber tranzactiile de vanzare, inclusiv preturile.

Mimetismul adoptarii cadrului european si inserarii acestuia in legislatia noastra nationala, este specific guvernantilor, producatorii agricoli fiind profund dezavantajati de legea nr.28/2020, care este restrictiva si inoperanta.

Alianta National Taranista intelege sa promoveze produsul autentic romanesc si sa considere agricultura, fundamentul si motorul economiei romanesti.

In aceste conditii, masurile de politica economica, care trebuie luate pentru producatorul autohton, trebuie sa fie, pentru orice guvernare, o prioritate”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *