INDUSTRIA MELEZURILOR: CE SE INTAMPLA – Luchi Georgescu, Meda Prod 98: Nu pot sa fac o previziune pe viitor, nici macar pe o luna

273

Luchi Georgescu, proprietara fabricii de mezeluri Meda Prod 98, cu afaceri si in alte trei domenii, declara intr-un interviu acordat FoodBiz ca ii este foarte greu sa faca previziuni de orice fel. Nu mai pot face previziuni cei care lucreaza in industrie, chiar si de la luna la luna, intr-un sector care nu trece prin cele mai fericite momente ale sale, din cauza scumpirilor la gaze si energie electrica, dar si razboiuIui din Ucraina.


Nu mai vorbim de perioada de lockdown, cauzata de pandemia de coronavirus. Din pacate, scumpirile continua, iar aceasta inseamna diminuarea consumului din cauza scaderii puterii de cumparare. Multi producatori, in incercarea de scadere a costurilor, pentru a sustine preturile la raft, vor comercializa produse de o calitate mai slaba, in contradictie cu tendinta naturala de a furniza pietei produse din ce in ce mai bune calitativ.


Iata materialul publicat de foodbiz:


Cum ati trecut peste perioada reprezentata de pandemia de coronavirus? In ce masura a fost afectat business-ul?

Meda este un producator de mezeluri fiert afumate si crud uscate pe segmentul de consum de la mainstream, pana la superpremium. Din pacate nu avem produse economice si in perioada actuala acest segment de consum se va mari semnificativ.
Meda se situeaza intre primii cinci producatori de mezeluri din tara din punct de vedere market-share. Materia prima este procurata atat din Romania cat si din tarile Uniunii Europene. Selectia furnizorilor se face in functie  de pret – calitate, termen de plata si disponibilitate a furnizorului. Lucram cu peste 80 de furnizori pe partea de carne de porc si pui, pe baza de achizitii lunare.
La inceputul pandemiei si mai ales in perioada de lockdown, piata preparatelor din carne a avut o scadere destul de semnificativa. Din fericire a fost o perioada destul de scurta, generata de orientarea populatiei catre produse de prima necesitate si produse cu termen de garantie mare, precum si probleme in lantul de aprovizionare si livrare a produselor in magazine.
A fost destul de grea si implementarea urgenta a noilor proceduri si restrictii impuse in pandemie.
A fost o perioada riscanta si foarte solicitanta, dar totusi, pana la sfarsitul anului, am reusit sa ne realizam targetul atat cantitativ cat si valoric, chiar daca in trimestrul patru, cand a avut loc cresterea aberanta pe partea de energie si gaze, profitabilitatea a scazut. Am inchis aproape cum ne-am dorit, la o cifra de afaceri de 270 de milioane de lei.


Cat de mult apasa cresterea preturilor?


La Meda, in decembrie, cresterea costurilor a fost de 200.000 euro numai din diferenta de tarife de la energie si gaze, ceea ce este imens. Toate celelalte costuri cu materii prime si materiale au inceput sa creasca continuu in 2022.
Absolut toti furnizorii si au majorat preturile de vanzare, in procente semnificative. De la sticla pana la pungi de plastic, cartoane si carburant, au fost niste cresteri exponentiale.
La carne ne-au crescut, de exemplu, costurile cu 60% in martie. Este evident ca nu poti acoperi ca producator din marja de profit toate aceste cresteri simultane.
Cand esti producator de volum, ai marja de profit foarte mica pe unitate de produs si practic este imposibil de absorbit toate aceste majorari. Suntem obligati sa crestem preturile, cel putin la nivelul la care suntem pe break even.
Adica producem fara profit. Ceea ce este o absurditate. Avem nevoie de profit macar pentru a intretine unitatile productive care au nevoie de intretinere, reparatii si investitii continue. Si bineinteles, cresterea preturilor inseamna scaderea consumului. Deci suntem intr-un cerc vicios. Este ca si cum in prezent suntem sortiti disparitiei.
Tot asteptam sa se intample ceva, a venit si acest razboi sau cum s-o numi el din Ucraina, care a blocat foarte multa materie prima sau produse finite pe care Ucraina le exporta in Europa si ne-au creat probleme si mai mari in achizitionarea anumitor produse pe care fie le achizitionam chiar de la producatori din Ucraina, fie materii prime de la ei, prelucrate in EU si importate de noi ca produse finite.
Prezentul a devenit foarte bulversant pentru mine si din aceasta cauza, nu sunt in masura in momentul de fata, cu cei 30 de ani experienta de cand am intrat in business si mi-l conduc singura sa fac previziuni, pentru ca efectiv nu-mi dau seama ce o sa se intample. Nu sunt numai eu si echipele cu care lucrez ci si alti oameni de business care au afaceri de la productie si pana la retail, care efectiv nu mai pot sa faca o previziune pe viitor, nici macar de la o luna la alta. Pentru ca scumpirile merg mai departe”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

liternet