INCEP REDUCERILE DE IARNA, ATENTIE MARE LA PRETURI – Sfaturile directorului ANPC. Iata ce trebuie sa faceti

670

sursa foto: servuscluj.ro

Directorul Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, vine cu sfaturi pentru cei care vor sa beneficieze de perioada reducerilor de iarna. Acesta recomanda verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs.


Potrivit lui Paul Anghel, orice operator economic care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus. In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.
Seful ANPC precizeaza ca la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa se verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional.
Consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunta contractual si 14 zile pentru a-l returna, daca nu este multumit de el, fara sa invoce vreun motiv.

Iata anuntul sefului ANPC:

„Au trecut sarbatorile si incepe perioada reducerilor de iarna. Va sfatuiesc sa fiti foarte atenti la preturi! Reducerile mari de pret, intr-o anumita perioada, sunt binevenite atat pentru consumatori, cat si pentru operatorii economici.
Pentru a beneficia de aceste reduceri, fara sa le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie sa se informeze cat mai complet asupra produselor pe care intentioneaza sa le achizitioneze, sa fie extrem de vigilenti si sa acorde maxima atentie tuturor detaliilor, in special in perioada marilor reduceri de preturi.
De asemenea recomand verificarea preturilor prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs.
In cazul in care acestia considera ca drepturile le-au fost incalcate le recomand sa ne semnaleze orice abatere si ii asigur ca #ANPC le va acorda tot sprijinul.
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vanzari promotionale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor.

Pretul de referinta

Astfel, orice operator economic care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice.
Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
-fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
-fie prin mentiunile ‘pret nou’, ‘pret vechi’ langa sumele corespunzatoare;
-fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Siguranta cumparaturilor

Pentru siguranta cumparaturilor din perioada reducerilor cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dumneavoastra.
Cumparaturile din perioada reducerilor pot fi facute in siguranta daca:
-Intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le achizitionati si cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajuta sa evitati falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat;
-Cititi cu atentie caracteristicile produsului;
-Verificati daca produsul corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs.;
-Verificati stocul existent (pentru comertul on-line);
-Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA), daca pretul include si costul de livrare etc.
-In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul.

Cum trebuie afisat pretul?

Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de pret?

-Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile ‘pret nou’, ‘pret vechi’ langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale);
-Orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc.), trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei (‘soldare/soldari/solduri’, ‘lichidare’, ‘promotii’ etc), insotita de data de debut si de durata acesteia.
De asemenea, in cazul in care oferta este deja in derulare, trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai ‘in limita stocului disponibil’.
In momentul cumpararii, consumatorii trebuie sa verifice daca oferta mai este valabila si daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat).

„3 la pret de 2”

La achizitionarea pachetelor promotionale de tipul ‘3 la pret de 2′, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional.
Sfatuiesc consumatorii sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc).

Pentru cumparaturile online:

-Verificati stocul existent;
-Verificati pretul afisat pe site si daca acesta este integral (contine sau nu TVA);
-Verificati daca pretul include si costul de livrare.
Operatorul economic este obligat sa informeze corect si complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informatii:
-Datele de identificare (denumirea, adresa postala si electronica, numarul de telefon, numarul de inregistrare in registrul societatilor comerciale si cel de inregistrare fiscala etc);
-Caracteristicile esentiale ale produsului;
-Pretul cu toate taxele incluse;
-Cheltuielile de livrare, daca este cazul;
-Modalitatile de plata si de livrare;
-Perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului;
-Durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs;
-Existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Consumatorul poate contacta operatorul economic prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care raspunde la aceste intrebari le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozitatii vanzatorului.

Puteti returna cumparaturile timp de 14 zile

Consumatorul trebuie sa stie ca, din momentul in care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunta contractual si 14 zile pentru a-l returna, daca nu este multumit de el, fara sa invoce vreun motiv.
Operatorul economic ramburseaza toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, dupa caz, costurile livrarii, fara intarziere nejustificata si, in orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Consumatorul trebuie sa citeasca termenii si conditiile de functionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (in care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeste cu inca 12 luni in cazul in care operatorul economic nu a furnizat pe suport durabil informatiile legate de dreptul de returnare a produselor”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole