Grid star
eveniment

Guvernul refuza privatizarea sistemului de sanatate. Aviz negativ pe proiectul de lege al USR: “S-ar putea aprecia ca initiativa parlamentara creeaza premisele incalcarii art. 34 din Legea fundamentala” (Document)

Guvernul nu sustine proiectul de lege initiat de mai multi parlamentari ai Uniunii Salvati Romania (USR) printre care si fostul presedinte al formatiunii, Dan Barna (foto), care prevede ca romanii sa-si poata alege asiguratorul de sanatate astfel incat sa se poata trata in sistemul privat.  

Initiativa legislativa, respinsa in Senat si aflata in Camera Deputatilor, for decizional, stipuleaza ca daca o persoana decide schimbarea asiguratorului in ceea ce priveste pachetul de servicii de baza, acest lucru presupune si recuperarea partiala a contributiei din Fondul national unic de asigurari sociale de stat, in valoare de maxim 50%. Mai exact, statul va trebui sa returneze maxim 50% din suma achitata la contributia CAS, bani care vor fi folositi in sistemul privat. 

Diminuarea bugetului pentru sanatate

In punctul de vedere al Executivului se arata ca este necesar sa se analizeze daca prin adoptarea si aplicarea unor masuri de natura celor propuse prin prezentul demers legislativ exista posibilitatea ca statul sa nu isi mai poata indeplini obligatiile constitutionale. Adica ocrotirea sanatatiii romanilor, ipoteza in care s-ar putea aprecia ca initiativa parlamentara creeaza premisele incalcarii art. 34 din Constitutie.
Concret, persoanele care obtin venituri contribuie la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, din care sunt asigurate servicii medicale din pachetul de baza atat pentru ei, cat si pentru unele categorii de persoane aflate in anumite situatii speciale, asigurate fara plata contributiei. Iar daca s-ar aplica prevederile proiectului, bugetul de sanatate ar fi diminuat.

Iata ce prevede articolul 34 din Constitutie:

"(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice.

(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit legii".

Prezentam pasaje din punctul de vedere al Guvernului, pe care il atasam integral la finalul articolului:


“Potrivit dispozitiilor art.78 alin.(2) lit.(iv) din Legea nr. 227/2015, la determinarea impozitului lunar datorat pe veniturile din salarii si asimilate salariilor se iau in calcul deducerea primelor de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. De asemenea, primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, reprezinta cheltuieli deductibile in limita a echivalentului in lei al sumei de 400 euro anual. 
Totodata, precizam ca se instituie posibilitatea ca persoana fizica sa plateasca prima de asigurare de sanatate atat prin deducerile mai sus prezentate, cat si prin redirectionarea contributiei de asigurari sociale de sanatate.
In urma analizei prezentei initiative legislative, constatam, cu caracter general, urmatoarele:
-mecanismul propus in vederea obtinerii calitatii de asigurat conform prezentei legi este unul foarte neclar si dificil de aplicat, astfel ca ar fi fost necesara reglementarea unor norme lipsite de echivoc si predictibile, care sa raspunda scopului propus. De asemenea, sistemul asigurarilor sociale de sanatate, astfel cum este reglementat de Legea nr. 95/2006, se bazeaza, printre altele, pe principiul solidaritatii si pe cel privind acordarea unui pachet de servicii medicale de baza, in mod echitabil si nediscriminatoriu, oricarui asigurat;
-in baza acestor principii, persoanele care obtin venituri contribuie la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, din care sunt asigurate servicii medicale din pachetul de baza atat pentru ei, cat si pentru unele categorii de persoane aflate in anumite situatii speciale, asigurate fara plata contributiei, astfel cum se reglementeaza la art. 224 alin. (1) din Legea nr. 95/2006;
-o astfel de reglementare a avut in vedere respectarea art. 34 din Constitutie, conform caruia dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat, iar statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea sanatatii publice pentru toti cetatenii sai. 
Prin urmare, este necesar sa se analizeze, daca, prin adoptarea si aplicarea unor masuri de natura celor propuse prin prezentul demers legislativ, exista posibilitatea ca statul sa nu isi mai poata indeplini obligatiile constitutionale, mentionate anterior, ipoteza in care s-ar putea aprecia ca initiativa parlamentara creeaza premisele incalcarii art. 34 din Legea fundamentala. 
Apreciem ca aplicarea prevederilor initiativei legislative ar putea conduce la un impact negativ asupra bugetului consolidat. Guvernul nu sustine adoptarea acestei initiative legislative”.

>>Proiectul de lege privind dreptul romanilor de a alege asiguratorul de sanatate

>>Expunerea de motive a proiectului de lege privind dreptul romanilor de a alege asiguratorul de sanatate

>>Punctul de vedere al Guvernului

Ultimele articole
Sarbatorile vin cu blocarea conturilor
analize
Romanii platesc cash de sarbatori
punguta cu doi bani

Romanii platesc cash de sarbatori

Romanii au cumparat titluri de stat de 2,4 miliarde lei
punguta cu doi bani