Guvernul pregateste o Ordonanta de Urgenta pe drepturile salariale (Proiectul)
Guvernul Romaniei pregateste noi masuri in ceea ce priveste procesele referitoare la drepturile salariale. Mai exact, in legatura cu procesele privind stabilirea si/sau plata drepturilor salariale sau de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/si cele privind raporturile de munca si de serviciu ale acestui personal.
Ministerul Justitiei a pus in dezbatere publica, miercuri, 5 iunie 2024, proiectul de “Ordonanta de urgenta a Guvernului privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor privind prestatii de asigurari sociale”. Astfel, daca Inalta Curte de Casatie si Justitie va fi sesizata cu dezlegarea unei chestiuni de drept, toate procesele care au ca obiect drepturi salariale vor fi suspendate pana la pronuntarea de catre ICCJ a hotararii prealabile.
Iata proiectul de OUG privind drepturile salariale (Nota de Fundamentare este atasata la finalul articolului):
“Ordonanta de urgenta a Guvernului privind unele masuri pentru solutionarea proceselor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si a proceselor privind prestatii de asigurari sociale
Tinand seama de necesitatea asigurarii de urgenta a unei practici judiciare uniforme si unitare – care sa elimine diferentierile in materia stabilirii/platii drepturilor salariale ale personalului platit din fonduri publice -, care isi rasfrange beneficiile atat pe planul infaptuirii justitiei in mod egal si al asigurarii egalitatii in fata legii, cat si asupra raporturilor socio-economice,
tinand cont de faptul ca justitia reprezinta un factor esential de echilibru si stabilitate sociala intr-un stat de drept si ca in realizarea deplina a acestui rol se impun o unificare a practicii judiciare si o asigurare a stabilitatii raporturilor juridice, inclusiv in domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului platit din fonduri publice,
in considerarea rolului constitutional al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, consacrat prin art. 126 alin. (3) din Constitutia Romaniei, de asigurare a interpretarii si aplicarii unitare a legii de catre toate instantele judecatoresti,
constatandu-se existenta unui fenomen generalizat si cu tendinte de permanentizare de practica judiciara neunitara la nivelul instantelor judecatoresti care solutioneaza procese privitoare la stabilirea si/sau plata drepturilor salariale sau de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice, precum si litigii referitoare la stabilirea si/sau plata drepturilor la pensie si a altor prestatii de asigurari sociale ale acestui personal,
avand in atentie necesitatea identificarii unor remedii procedurale eficiente care sa asigure indeplinirea dezideratului unei practici judiciare unitare in materia supusa reglementarii, dar, in acelasi timp, sa nu impieteze asupra bunei functionari a intregului sistem judiciar,
tinand cont de configuratia actuala a mecanismului hotararii prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept si de efectul obligativitatii hotararii pe care o pronunta Inalta Curte de Casatie si Justitie, in deplin acord cu indatorirea sa constitutionala de asigurare a aplicarii si interpretarii unitare a legii de catre toate instantele judecatoresti din Romania,
in considerarea necesitatii incorporarii facile a solutiilor legislative anvizajate in angrenajul procedurii si justitiei civile actuale, fara afectarea semnificativa a volumului de activitate al instantei supreme,
avand in vedere faptul ca este imperios necesara acordarea prioritatii cuvenite principiului asigurarii unei practici judiciare unitare – manifestare a principiilor infaptuirii justitiei in mod unic, impartial si egal, si, in general, al egalitatii in fata legii,
tinand seama de faptul ca masurile legislative propuse pot influenta pozitiv activitatea instantelor judecatoresti, in conditiile in care, inca dintr-o etapa incipienta, s-ar asigura clarificarea unor chestiuni dificile de drept,
intrucat solutiile pronuntate in aceste categorii de litigii au impact direct si considerabil asupra bugetului general consolidat, efect augmentat prin necesitatea asigurarii egalitatii de tratament juridic, imperativ confirmat in practica Curtii Constitutionale din perspectiva principiului egalitatii in fata legii,
data fiind necesitatea inlaturarii si, dupa caz, a prevenirii producerii urmarilor negative anterior expuse,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1. – (1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica in procesele privitoare la stabilirea si/sau plata drepturilor salariale sau de natura salariala ale personalului platit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/si cele privind raporturile de munca si de serviciu ale acestui personal.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica si in procesele privitoare la stabilirea si/sau plata drepturilor la pensie, inclusiv cele rezultate din actualizarea/recalcularea/revizuirea drepturilor la pensie sau/si cele privind alte prestatii de asigurari sociale ale personalului prevazut la alin. (1).
(3) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica indiferent de natura si obiectul proceselor prevazute la alin. (1) si (2), de calitatea partilor ori de instanta competenta sa le solutioneze.
Art. 2. – (1) Daca in cursul judecatii proceselor prevazute la art. 1, completul de judecata investit cu solutionarea cauzei in prima instanta sau in calea de atac, constatand ca asupra unei chestiuni de drept, de a carei lamurire depinde solutionarea pe fond a cauzei respective, Inalta Curte de Casatie si Justitie nu a statuat si aceasta nici nu face obiectul unui recurs in interesul legii in curs de solutionare, va solicita Inaltei Curti de Casatie si Justitie sa pronunte o hotarare prin care sa se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizata.
(2) Odata cu comunicarea catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, incheierea de sesizare se transmite, in copie, prin posta electronica, de catre instanta de trimitere si celorlalte instante judecatoresti competente sa solutioneze, in prima instanta sau in calea de atac, procese de natura celui in care aceasta a fost formulata. Presedintii instantelor judecatoresti competente, de indata ce primesc copia incheierii de sesizare, iau masurile necesare pentru informarea judecatorilor din sectiile corespunzatoare ale acelor instante.
(3) Cauzele similare, aflate pe rolul instantelor judecatoresti, vor fi suspendate pana la pronuntarea hotararii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept.
(4) Sesizarile prevazute la alin. (1) avand acelasi obiect sau al caror obiect se afla in stransa legatura se conexeaza.
(5) Sesizarile prevazute la alin. (1) se judeca cu prioritate, in cel mult 60 de zile de la data investirii Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(6) Decizia se motiveaza in termen de cel mult 15 de zile de la pronuntare si se publica in cel mult 5 zile de la motivare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. – Dispozitiile art. 1 si ale art. 2 se aplica si proceselor in materiile prevazute la art. 1 si executarilor silite din aceste procese, in curs la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 4. – Dispozitiile prezentei ordonante de urgenta se completeaza cu cele ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu celelalte reglementari aplicabile in materie”.