Grid star
eveniment

GUVERNUL NU SUSTINE LEGEA LUI CITU – Executivul critica proiectul care stipuleaza ca taxa la sanatate se va plati pentru o singura sursa de venit: “In masura in care resursele devin insuficiente, se afecteaza dreptul la ocrotirea sanatatii” (Documente)

Guvernul nu sustine proiectul de lege care stipuleaza ca taxa la asigurarile de sanatate se va plati pentru o singura sursa de venit pentru care contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) are valoarea lunara cea mai mare.

Initiativa legislativa vizeaza modificarea art.155 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, iar printre initiatori se numara si fostul premier Florin Citu (foto), actual senator PNL. Proiectul de lege prevede, totodata, si largirea bazei de impunere - veniturile din pensii, pentru partea care depaseste valoarea de 4.000 de lei.

Conform punctului de vedere al Executivului, reglementarea propusa nu este in acord cu principiul solidaritatii care guverneaza contributiile la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, iar, in masura in care resursele Fondului devin insuficiente, se afecteaza dreptul la ocrotirea sanatatii, protejat de Constitutia Romaniei. Guvernul arata ca trebui avut in vedere si faptul ca asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati, sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, iar in realizarea obiectivelor se bazeaza pe principiul solidaritatii in constituirea utilizarea fondurilor: “Apreciem ca aplicarea prevederilor initiativei legislative ar putea conduce la un impact negativ asupra bugetului consolidat. In acest context, mentionam ca Guvernul are obligatia de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele, obligatiile bugetare si riscurile fiscale, iar adoptarea initiativei legislative ar influenta negativ tinta de deficit bugetar, stabilitatea macroeconomica si ratingul de tara in relatia cu organismele financiare internationale”.

Explicatiile initiatorilor

In expunerea de motive a proiectului de lege se precizeaza ca actualul cadru normativ prevazut de Legea 227/2015 privind Codul fiscal defineste de o maniera neechitabila si descurajatoare contribuabilii si veniturile supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate. Astfel, o persoana fizica care realizeaza venituri din mai multe surse datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate pentru toate tipurile de venituri inregistrate in Romania si in afara Romaniei, desi contribuabilul nu obtine, in virtutea acestor contributii, din partea sistemului public de sanatate o contraprestatie sub forma unor servicii de sanatate superioare, un pachet de servicii medicale superior altor contribuabili, asigurati sau co-asigurati, in temeiul legii: "Acest tip de politica fiscala descurajeaza puternic persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau pensii sa obtina venituri si din alte surse, devenind o piedica reala in calea initiativei private si a antreprenoriatului din Romania, cu impact negativ si asupra bugetului general consolidat al statului”.

Modificarile propuse prin proiectul de lege sunt:

- Contribuabilii din Romania sa aiba obligatia de a plati contributii de asigurari de sanatate pentru o singura sursa de venit pentru care contributia de asigurari sociale de sanatate are valoarea lunara cea mai mare;
- Majorarea veniturilor Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, prin largirea bazei de impunere - veniturile din pensii, pentru partea care depaseste valoarea de 4.000 de lei.

*Cititi aici integral punctul de vedere al Guvernului

* Cititi aici proiectul de lege pentru modificarea art.155 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal