FACTURA LA ENERGIE: PLATA IN RATE – ANRE: "Clientul vulnerabil are dreptul sa beneficieze de esalonarea la plata a facturii curente, fara penalitati, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luni sau convenita de parti”
Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) a decis ca furnizorii sunt obligati sa esaloneze la plata sumele datorate de catre client, in cazul emiterii facturii cu intarziere.
ANRE a modificat Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clientii finali.
Iata noile prevederi:
-furnizorul are obligatia sa esaloneze la plata sumele datorate de catre client, in cazul emiterii facturii cu intarziere, pe o perioada cel putin egala cu perioada de facturare
-clientul vulnerabil are dreptul sa beneficieze de esalonarea la plata a facturii curente, fara penalitati, la cerere, pe o perioada de minimum 3 luni sau convenita de parti
-clientul final are dreptul sa i se notifice in mod corespunzator orice intentie de modificare a conditiilor/clauzelor contractuale
-clientul final are dreptul sa fie informat cu privire la consumul real de energie electrica si la costurile reale, suficient de frecvent, astfel incat sa aiba posibilitatea sa isi regularizeze propriul consum de energie electrica
-clientul final are dreptul sa incheie contracte de energie electrica la preturi dinamice, cu conditia sa aiba un sistem de contorizare inteligenta
-furnizorul are obligatia de a detine o pagina de internet prin care pune la dispozitia clientului final prin acces parolat, gratuit, in timp real si securizat informatii esentiale la datele proprii privind valoarea facturilor emise si istoricul de consum aferent locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea si gestionarea solicitarilor/reclamatiilor, respectiv un ghid cu explicatii privind elementele din continutul modelului de factura de energie electrica utilizat in relatia cu clientii.
Intervalul de citire a contorului
"Conform noului Regulament, cele mai relevante elemente care vor fi cuprinse in viitoarele facturi ale clientilor finali de energie electrica sunt urmatoarele:
-datele de identificare si de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonica de asistenta pentru clienti, adresa de e-mail si un formular electronic online care sa permita inregistrarea automata a solicitarii;
-informatii referitoare la intervalul de timp in care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile;
-numarul de telefon pus la dispozitie de catre operatorul de distributie la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct operatorului de distributie intreruperile in alimentarea cu energie electrica, precum si alte probleme in alimentarea cu energie electrica;
-data de incetare a contractului, daca contractul este incheiat pe perioada determinata;
-intervalul de citire (in cazul clientilor casnici se va specifica ‘maxim 3 luni”).
Totodata, pentru o mai buna intelegere a facturii la energie electrica, clientii finali vor primi si o anexa care va cuprinde, obligatoriu, o serie de informatii utile, cele mai relevante dintre acestea referindu-se la:
-comparatii intre consumul actual de energie electrica al clientului si consumul clientului pentru aceeasi perioada a anului anterior, sub forma grafica, in cazul in care facturile au la baza consumul real sau o citire de la distanta de catre operatorul de distributie;
-comparatii cu un client mediu de energie, din aceeasi categorie de consum, in cazul in care facturile au la baza consumul real sau o citire de la distanta de catre operatorul de distributie;
Drepturile clientului
-date cumulative cel putin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada calculata de la inceputul contractului de furnizare a energiei electrice, daca aceasta din urma este mai mica, in cazul in care clientul final dispune de un contor care permite citirea de la distanta de catre operatorul de distributie. Datele trebuie sa corespunda intervalelor pentru care au fost emise informatiile de facturare frecvente;
-informatii privind drepturile clientului in ceea ce priveste solutionarea alternativa a disputelor, inclusiv datele de contact ale entitatii responsabile.
Prevederile noului Regulament se aplica atat clientilor finali si furnizorilor de energie electrica, cat si operatorilor de distributie a energiei electrice si operatorului de transport si de sistem”, precizeaza ANRE.