EXCLUSIV: PLOAIE DE NEREGULI LA BANCI SI IFN-URI – Detalii de la descinderile ANPC (Document)
Lumea Banilor prezinta in exclusivitate rezultatele controalelor efectuate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor in 2020 la institutii bancare si IFN-uri.
Potrivit ANPC, s-au desfasurat 3679 actiuni de control, iar in urma acestora au fost constatate abateri de la prevederile privind protectia consumatorilor, pentru aceste abateri aplicandu-se avertismente si amenzi contraventionale in valoare totala de 1.382.000 lei.
S-au dispus masuri de repunere a consumatoriler in drepturi, de remediere a deficientelor constatate, de recalculare si restituire a sumelor percepute in plus petentilor, s-au emis decizii prin care s-a dispus masura de incetare a practicilor comerciale incorecte.
Iata abaterile constatate de ANPC:
-nerespectarea conditiilor contractuale privind termenul maxim de solutionare de 13 luni a refuzurilor la plata;
-comportament incorect fata de consumator prin blocarea accesului la serviciul de Mobile banking;
-calcularea de dobanzi curente si dobanzi penalizatoare fara a fi mentionate In contract;
-majorare costuri prin acte aditionale;
-comision administrare calculat la valoarea initiala a creditului, nu la soldul creditului;
-percepere dobanzi penalizatoare la intreg soldul creditului;
- majorare marja dobanda;
-comportament incorect fata de consumator prin intarzierea restituirii sumelor de bani incasate in plus;
-depasirea termenului de acordare a premiului declarat in cadrul campaniei promotionale;
-comportament incorect fata de consumator: poprirea unor sume reprezentand alocatii stat, intarziere in restituire sumelor;
-comportament incorect fata de consumator prin necomunicarea exacta a sumelor necesare stingerii datoriei;
-comportament incorect fata de consumator prin perceperea de comisioane lunare de administrare majorate, fara notificare, contrar prevederilor contractuale;
-practica comerciala incorecta prin omisiune inselatoare a dobanzii folosite in cadrul tranzactiilor in rate fixe;
-formular de informatii precontractuale cu indice de referinta incorect si fara formula dobanzii variabile, nedatat, nu se poate veri fica daca s-a respectat termenul de 15 zile pentru acordarea informatiilor precontractuale sau lipsa acord scris reducere termen 15 zile;
-comportament incorect prin pretiparirea documentelor conexe contractului de credit incluzand documente aferente serviciului de asigurare, in contextul in care in informarea precontractuala se mentioneaza clar ca obtinerea creditului nu este conditionata de incheierea unei asigurari;
-prevederi contractuale neclare privind operatiunile de mentenanta;
-obstructionare control prin neprezentarea documentelor solicitate de comisari, necesare cercetarii reclamatiei, etc.
-depasire termen raspuns acordare/neacordare credit;
-prevederi contractuale neclare privind dreptul bancii de a realiza operatiuni de schimb valutar, in cazul debitarii conturilor pentru plata primei de asigurare;
-comportament incorect prin fortarea consumatorului sa incheie polita de asigurare a imobilului la valoarea de piata, contrar contractului si prevederilor legale;
-comportament incorect prin tergiversarea solutionarii cererii;
-calcul eronat sume solicitate a fi platite de consumator;
-nerespectare termen solutionare/raspuns reclamatie etc;
-perioada dintre declararea scadentei anticipate si declansarea executarii silite a fost mai mica de termenul legal de 3 luni;
-percepere dobanda penalizatoare mai mare cu 3 p.p. fata de dobanda curenta;
-percepere dobanda curenta si dobanda penalizatoare pe parcursul executarii silite;
-netransmiterea adresei finale de comunicare a faptului ca toate obligatiile dintre parti au fost stinse;
-neprezentare Formular de Informatii Standard precontractuale, proiect contract credit inainte de semnarea contractului.
*Cititi aici neregulile constatate de ANPC