DUBLUL STANDARD IN ROMANIA – Ministrul Economiei anunta ce s-a decis
Ministrul Economiei, Florin Spataru (foto), anunta ca romanii nu vor mai fi victimele dublului standard. Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta privind o mai buna asigurare a respectarii prevederilor legale in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme, care transpune in legislatia nationala Directiva (UE) 2019/2161 in ceea ce priveste o mai buna asigurare a respectarii normelor Uniunii in materie de protectie a consumatorilor si modernizarea acestor norme adoptata de Parlamentul European la 27 noiembrie 2019, denumita generic Directiva Omnibus.
Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor si mai mult in lumea digitala, asigurand clientilor online drepturi similare celor care achizitioneaza bunuri sau folosesc servicii offline. In ceea ce priveste comerciantii si pietele online, noua directiva introduce cerinte suplimentare, printre altele, privind transparenta, dublul standard si manipularea pietei.
Practicile incorecte, amendate drastic
“Romanii nu vor mai fi victimele dublului standard. Transpunerea Directivei care prevede armonizarea drepturilor consumatorilor din UE vine dupa lungi dezbateri cu mediul de afaceri si cu marii retaileri din Romania. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului va amenda drastic orice practica comerciala incorecta. Consumatorii romani vor fi protejati si vor beneficia de aceleasi drepturi precum cei din Franta, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru incalcarile pe scara larga, transfrontaliere, amenzi cu procent de pana la 4% din cifra de afaceri anuala a comerciantului, realizata in anul financiar anterior sanctionarii, pe teritoriul Romaniei, dar si alte sanctiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte si/sau inselatoare”, a declarat ministrul Economiei.
Publicitatea online
Prin transpunerea directivei europene se impune o transparenta sporita in cazul publicitatii online si reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca raspuns la o cautare efectuata online de catre un consumator, fara a mentiona in mod clar existenta oricarei publicitati platite sau a oricarei plati specifice pentru asigurarea unei incadrari pe o pozitie mai buna in ierarhie a produselor in cadrul rezultatelor cautarii, sau prezentarea de recenzii sau recomandari false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea inselatoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.
In plus, ordonanta de urgenta reglementeaza extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protectia Consumatorilor, prin acoperirea continutului si serviciilor digitale, alaturi de bunurile si serviciile fizice. Toate acestea vizeaza alinierea cadrului legal, astfel incat consumatorii sa fie protejati intr-o maniera similara, indiferent daca achizitiile lor sunt efectuate online sau offline si indiferent daca acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale.
Mai mult, se extinde protectia consumatorilor la servicii digitale, furnizarea si stocarea datelor cu caracter personal fiind considerate tranzactii, pentru care "consumatori digitali” vor incepe sa beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor. Cum ar fi dreptul de a primi informatii precontractuale, dreptul de retragere in termen de 14 zile.