Doua partide se bat, iar al treilea ia potul
Desi Biroul Electoral Central, in mod straniu, intarzie cu rezultatele finale, iar contestatiile si solicitarile de renumarare a voturilor curg dintr-o parte in alta, suntem mai aproape de a face o evaluare a scorurilor si de a incerca astfel sa anticipam ce se va intampla la parlamentare. Dar mai intai scorurile.
PSD a scazut semnificativ fata de 2016, dar a crescut semnificativ fata de 2019. PNL a crescut semnificativ fata de 2016, dar are rezultate mai slabe decat in 2019. Cu observatia ca, atunci cand vorbim de 2016, ne referim la acelasi tip de alegeri locale intr-un singur tur de scrutin, in timp ce, atunci cand vorbim despre 2019, ne referim strict la europarlamentare.
Alegerile de primari, unde persoana conteaza mult mai mult decat partidul, au dat un usor castig de cauza sub aspect cantitativ, deci pe numar total, Partidului Social Democrat. Din aceasta perspectiva, Partidul National Liberal se plaseaza pe locul doi, dar destul de aproape de PSD. In ceea ce priveste municipiile resedinta de judet, scorul este relativ egal.
Scorul politic ne intereseaza insa mai mult din perspectiva apropiatelor alegeri parlamentare. Scorul politic este dat de aprecierea cetatenilor in primul rand fata de partide si in plan secund fata de persoane. Acest scor politic este dat de numarul total de consilieri locali sau judeteni pe care-i are un partid sau altul. si abia in plan secund de majoritatile create, majoritati care reflecta mai curand capacitatea de negociere a partidelor intr-o localitate sau alta, intr-un judet sau altul. Per total, PSD a obtinut un scor politic de peste 30%, iar PNL, dupa cum anunta, un scor mai ridicat, de 34%. Cat priveste rezultatul direct al alegerilor, PSD anunta ca detine majoritatea in 21 de consilii judetene. Numarul majoritatilor realizate de PNL este mai mare. Duminica si luni, reprezentantii ambelor partide si-au clamat victoria. Exact asa cum am prevazut ca se va intampla, atat eu cat si majoritatea analistilor politici. Ambele partide au incercat sa ignore faptul ca din urma, dar cu o mare viteza, vine un al treilea partid, care se pregateste de zor sa faca jocurile la alegerile parlamentare. Este vorba de Uniunea Salvati Romania. Uniunea Salvati Romania are pentru moment un scor modest in comparatie cu cele doua paride mari, care conduc in clasmentul politic. In comparatie cu cele doua partide mari, USR a obtinut circa jumatate din scorul acestora. Numai ca trendul USR este nu numai pozitiv, ci si extrem de dinamic. USR a detronat in trei localitati extrem de importante PNL, intr-o confruntare directa cu acest partid. Timisoara, Alba Iulia si Brasov. Dupa opinia mea, in acest clasament poate fi inclusa fara ezitari si Capitala. In Capitala, a castigat Nicusor Dan. Nicusor Dan este cel care a infiintat si apoi a condus USR. Acum a jucat cartea unui independent. Dar este clar ca poate fi revendicat fara ezitari de catre USR. Este adevarat, a fost sustinut cu noduri in gat si cu intiale ezitari si chiar contestari de catre PNL. Un PNL incapabil sa propuna si sa sustina un candidat propriu. Aparent, PNL ar fi renuntat la un candidat propriu, pentru ca numai astfel putea asigura o coalitie a fortelor anti-PSD. Este total fals. Daca PNL ar fi propus un candidat potrivit, este posibil ca USR sa fi cedat renuntand la Nicusor Dan. Dar acum jocurile sunt facute. La fel cum planeta va invata sa traiasca o vreme cu coronavirusul, la fel si bucurestenii, ca de altfel si cele doua partide politice, PSD si USR vor trebui sa invete sa traiasca cu Nicusor Dan, in pozitia acestua de primar general al Capitalei. Desigur, daca in prealabil acesta va renunta la cele 400 de procese pe care le-a deschis impotriva Primariei Generale. Pentru ca altfel va fi declarat ca aflandu-se intr-un grav conflict de interese. si va pierde ceea ce tocmai a castigat.
Revenind la tema analizei de azi, incluzand in palmaresul USR si Primaria Generala a Capitalei si capacitatea acestui partid de a construi majoritati, pe care urmeaza sa le conduca in patru judete ale Romaniei, tinand cont de trenduri si de dinamism, putem afirma ca marele castigator a acestor alegeri este de fapt partidul aflat in cea de-a treia pozitie. si care dispune de o rezerva foarte mare de energii, pentru a face un salt semnificativ in ceea ce priveste propriul bazin electoral la alegerile parlamentare. Este adevarat ca USR este doar in cea de-a treia pozitie. Dar este la fel de adevarat ca, pana in prezent, el a atacat mai putin sau chiar deloc mediul rural. Ceea ce inseamna ca are la dispozitie un vast teren in care isi va putea desfasura pana in luna decembrie intreaga capacitate organizatorica, pe care a demonstrat-o acum la locale. Este de asteptat ca la parlametare sa participe mai muti cetateni, decat cei care au votat la locale. Este de asemeena de prevazut ca, daca parlamentarele vor avea loc in scurt timp, respectiv in luna decembrie, mai multi cetateni vor fi nu numai motivati sa mearga la vot, ci si hotarati sa participe la marea finala, votand pentru unul dintre cele trei partide. O resursa USR despre care inca nu s-a vorbit sau s-a vorbit prea putin o constituie electoratul partidelor mici, care au obtinut rezultate alarmante in alegerile locale, fiind amenintate cat se poate de serios sa fie excluse din compozitia viitorului Parlament. Electoratul acestora, cel care continua sa fie motivat politic, este de presupus ca va trebui sa aleaga pentru unul dintre cele trei partide ramase pe podium. De obicei, in aceasta situatie, este ales partidul care pare mai slab. Iar partidul care pare mai slab este USR.
USR continua sa fie perceput ca un partid care nu se face responsabil de greselile guvernarilor anterioare, greseli care au devenit din ce in ce mai dezagreabile pentru o buna parte dintre cetatenii Romaniei. Este doar partial adevarat. Pentru ca Dacian Ciolos atarna ca o piatra de moara de gatul USR, chiar daca prea putini dintre membrii bazinului electoral al acestui partid mai realizeaza ca Ciolos a condus timp de un an unul dintre cele mai slabe si mai blamate guverne din istoria recenta a Romaniei. Pana in prezent, Ciolos a avut insa intelepciunea sa stea cumva in randul doi si sa-si reduca la minimum aparitiile publice. Nu stim insa ce se va intampla pana in decembrie. Dar daca persista acest tip de rationament, cum ca USR este un partid nou, cu oameni noi, care nu s-au spurcat la guvernare, sansele acestui partid de a face un salt semnificativ si chiar major la alegerile parlamentare este urias. Daca se va intampla asa, atunci nu ar fi deloc exclus ca USR sa incerce sa-si impuna un premier. In detrimentul PNL. Al carui trend, atentie, este descrescator in raport cu alegerile din 2019. USR va fi chemat la guvernare cu mare insistenta chiar de catre presedintele Klaus Iohannis. Fara USR, va fi de neconceput o majoritate parlamentara si o guvernare cat de cat puternica. De aceea, USR va pune conditii crunte privind nu numai persoana premierului, ci si repartizarea portofoliilor ministeriale. In perioada imediat urmatoare, vom putea observa cum, in pregatirea viitoarei aliante, USR isi va impune oamenii in esaloanele cheie ale puterii administrative. Este de presupus ca in aceste conditii, existand aceasta ascensiune fulminanta a USR, acest partid va dori sa participe in viitor si la alegerile prezidentiale. Intentie care, din nou, va aseza PNL cu fata la zid.
Data fiind aceasta situatie, PNL fie accepta in viitor cele mai multe pretentii ale USR si cedeaza o mare parte a terenului de joc pe care-l detine in prezent, fie se va alia cu PSD, asa cum a mai facut-o in trecut. Desi aceasta alianta de tip struto-camila este de neconceput pentru Klaus Iohannis. Si ar putea insemna o ruptura definitiva intre acesta si partid. Chiar asa: cum ar fi sa-l auzim pe Klaus Iohannis spunandu-i PNL „adio de la perdeluta”?