DOCUMENT DEVASTATOR – Directorul laudat de Orban, “prins” de Curtea de Conturi

809
Guvernul Orban nu dubleaza alocatiile

Curtea de Conturi critica in raportul de control privind gestionarea resurselor publice in perioada starii de urgenta activitatea companiei UNIFARM, referindu-se si la fostul director Adrian Ionel, in prezent cercetat de DNA (click aici pentru a citi).

In aprilie 2020, premierul Ludovic Orban (foto) declara, cu referire la achizitiile facute de UNIFARM, ca oricine poate vedea ce s-a cumparat, de unde si cu ce pret s-a cumparat: “Exista o transparenta. M-as bucura sa exista aceeasi transparenta si la nivelul autoritatilor locale, consiliilor judetene”.

Potrivit raportului Curtii de Conturi, au fost facute achizitii de catre CN UNIFARM SA contrar legii si statutului companiei, respectiv fara ca directorul general al companiei sa solicite aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor.

Curtea de Conturi arata ca in perioada 15 martie-15 mai 2020, UNIFARM a incheiat contracte pentru achizitia unor echipamente si materiale sanitare specifice combaterii pandemiei cu coronavirus in valoare 1.619.238 mii lei. In aceeasi perioada, compania a efectuat plati de 1.018.802 mii lei, din care plati in avans de 805.382 mii lei, reprezentand 79% din totalul platilor care au fost efectuate:

Contractarea de catre Companie a acestor achizitii de echipamente si materiale sanitare in valoare 1.619.238 mii lei s-a facut fara existenta prevederilor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. CN UNIFARM SA nu si-a exercitat obligatia legala privind modul de intocmire si executie a bugetului de venituri si cheltuieli, nu a analizat si nu a propus rectificarea Bugetului de Venituri si Cheltuieli, in conformitate cu prevederile legale incidente”.

In document se mai precizeaza ca UNIFARM a angajat si a efectuat cheltuieli (achizitii de produse specifice combaterii pandemiei cu coronavirus) mai mari decat cele aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli, in suma totala de 1.463.073 mii lei, fara aprobarea consiliului de administratie, a ministerului de resort si fara aprobarea AGA:

Mai mult, aceste achizitii au fost efectuate de catre CN UNIFARM SA contrar legii si statutului Companiei, respectiv fara ca directorul general al companiei sa solicite aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor (AGA) pentru efectuarea acestor achizitii, desi potrivit Statutului CN UNIFARM SA, ‘AGA aproba orice fel de tranzactie daca aceasta are, individual sau intr-o serie de tranzactii incheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale companiei sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a companiei potrivit ultimelor situatii financiare auditate (…)'”.

Iata pasaje din raportul Curtii de Conturi cu privire la UNIFARM:

“Pentru a asigura finantarea in perioada starii de urgenta, Compania a contractat doua credite, si anume:

-Contractul de credit incheiat cu Banca de Export –Import a Romaniei Eximbank, in data de 17.03.2020, in numele si in contul statului roman, in valoare de 1.150.000 mii lei. Creditul, in sistem revolving, a fost acordat pana la data de 21.12.2020, pentru finantarea achizitiei de urgenta de materiale, echipament sanitar si produse farmaceutice in contextul pandemiei. A functionat ca o linie de credit cu utilizari si rambursari multiple pe toata perioada de utilizare, garantia fiind asigurata de Ministerul Sanatatii;

-Conventia de imprumut inregistrata la Ministerul Finantelor Publice cu nr. 601801/24.03.2020 pentru rambursarea primei transe din imprumutul acordat de Eximbank in numele si in contul statului, iar diferenta pentru a fi utilizata in scopul achizitiei de urgenta de material si echipament sanitar in contextul epidemiei cu COVID-19 in Romania. Cele doua imprumuturi au fost contractate in conditii diferite.

In timp ce contractarea creditului de la Eximbank a fost aprobata de CA si AGA, imprumutul de 1.150.000 mii lei acordat de MFP nu a fost supus aprobarii CA si AGA. In perioada 15.03-15.05.2020, CN UNIFARM SA a beneficiat de imprumuturi in suma de 1.725.000 mii lei, din care suma de 575.000 din al doilea imprumut s-a utilizat pentru rambursarea primei transe utilizate din creditul acordat de Eximbank, s-au efectuat plati totale aferente achizitiilor de produse specifice COVID-19 in suma de 1.024.273 mii lei si la data de 15.05.2020 a ramas cu un disponibil de 125.727 mii lei.

Principalele abateri, nereguli, erori si deficiente constatate constau in:

In perioada 15.03-15.05.2020 Compania a incheiat contracte pentru achizitia unor echipamente si materiale sanitare specifice combaterii pandemiei cu coronavirusin valoare 1.619.238 mii lei. In aceeasi perioada, Compania a efectuat plati, de 1.018.802 mii lei, din care plati in avans de 805.382 mii lei, reprezentand 79% din totalul platilor care au fost efectuate. (…)

Contractarea de catre Companie a acestor achizitii de echipamente si materiale sanitare in valoare 1.619.238 mii lei s-a facut fara existenta prevederilor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. CN UNIFARM SA nu si-a exercitat obligatia legala privind modul de intocmire si executie a bugetului de venituri si cheltuieli, nu a analizat si nu a propus rectificarea Bugetului de Venituri si Cheltuieli, in conformitate cu prevederile legale incidente.

In plus, CN UNIFARM SA a angajat si a efectuat cheltuieli (achizitii de produse specifice combaterii pandemiei cu coronavirus) mai mari decat cele aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli, in suma totala de 1.463.073 mii lei, fara aprobarea consiliului de administratie, a ministerului de resort si fara aprobarea AGA.

Mai mult, aceste achizitii au fost efectuate de catre CN UNIFARM SA contrar legii si statutului Companiei, respectiv fara ca directorul general al companiei sa solicite aprobarea Adunarii Generale a Actionarilor (AGA) pentru efectuarea acestor achizitii desi potrivit Statutului CN UNIFARMSA, ‘AGA aproba orice fel de tranzactie daca aceasta are, individual sau intr-o serie de tranzactii incheiate, o valoare mai mare de 10% din valoarea activelor nete ale companiei sau mai mare de 10% din cifra de afaceri a companiei potrivit ultimelor situatii financiare auditate (…)’.

Astfel, potrivit ultimelor situatii financiare auditate, cifra de afaceri a companiei a fost de 118.929 mii lei, iar efectuarea oricarei tranzactii cu o valoare mai mare de 11.893 mii lei, reprezentand 10% din cifra de afaceri, trebuia aprobata de AGA.

Compania a achizitionat echipamente/materiale sanitare de la firme intermediare desi detinea toate autorizatiile necesare in vederea realizarii achizitiilor direct de la producatorii externi prin importul acestora si/sau de la producatori interni, ceea ce a facut ca CN UNIFARM sa plateasca preturi de achizitie mai mari cu suma estimata la 175.274 mii lei. (…)

De asemenea, potrivit situatiei intocmita/asumata de reprezentantii entitatii, au fost achizitionate masti de protectie neconforme in valoare de 26.449 mii lei, din care pana la data de 15.05.2020, au fost distribuite masti in valoare de 5.273 mii lei. Din acestea, furnizorii au inlocuit masti neconforme in valoare de 1.820 mii lei.

In concluzie, s-a constatat ca achizitionand de la intermediari si nu de la producatori interni sau producatori/furnizori externi, aceste echipamente/materiale sanitare au fost contractate de catre CN UNIFARMSA la preturi supraestimate, fara toate aprobarile necesare, fapt ce a determinat efectuarea de catre Companie a unor plati nejustificate in valoare de 175.274 mii lei, reprezentand diferenta dintre pretul de achizitie si pretul de intrare in tara declarat de furnizori (importatori)”.

*Cititi aici integral Raportul Curtii de Conturi

1 comentariu la “DOCUMENT DEVASTATOR – Directorul laudat de Orban, “prins” de Curtea de Conturi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ultimele articole