DIVERSIUNEA GUVERNAMENTALA – Sindicatele acuza: “Forma mascata de prelungire a varstei de pensionare”
Proiectul de lege propus de Guvernul Citu privind interzicerea cumulului pensiei cu salariu si despre care ministrul Muncii Raluca Turcan (foto) a anuntat ca va fi trimis in Parlament in aceasta saptamana reprezinta de fapt o forma mascata de prelungire a varstei de pensionare.
Acuzatia este lansata de Confederatia Nationala Sindicala “Cartel Alfa”, care sustine de asemenea ca proiectul de lege a fost adoptat de Guvern fara sa existe o dezbatere reala. Intr-un comunicat de presa remis Lumea Banilor marti, 23 martie 2021, Cartel Alfa atrage atentia ca in forma in care a fost adoptata de guvern, legea va genera mai multe disfunctionalitati, ratand tocmai rezolvarea problemei centrale, si anume cumulul pensiei cu salariul pentru persoanele iesite mai devreme la pensie, in baza unor legi speciale. “In plus, efectul va fi mentinerea in posturi a anumitor persoane si blocarea in consecinta a acestor posturi pentru cei mai tineri, iar n companiile de stat sau cu capital majoritar de stat, care functioneaza intr-un mediu concurential, efectul va fi pierderea brusca a unui segment important din personalul calificat”, precizeaza Cartel Alfa.
Drept urmare, sindicalistii solicita retragerea proiectului de lege in forma actuala si reluarea consultarilor cu partenerii sociali astfel incat solutia legislativa sa raspunda problemelor reale si sa vina cu solutii adecvate si aplicabile.
Iata comunicatul Cartel Afla:
“Proiectul de lege privind cumulul pensiei cu salariul, o forma mascata de prelungire a varstei de pensionare
Proiectul de lege privind unele masuri pentru continuarea activitatii de catre persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare a fost adoptat de guvern miercuri, 17 martie 2021, intr-o prima lectura, Ministrul Muncii anuntand ca acesta va fi trimis saptamana aceasta la Parlament, in lipsa unei dezbateri reale cu partenerii sociali si fara a lua in considerare observatiile transmise de catre acestia.
In forma in care a fost adoptata de guvern, legea va genera mai multe disfunctionalitati, ratand tocmai rezolvarea problemei centrale, si anume cumulul pensiei cu salariul pentru persoanele iesite mai devreme la pensie, in baza unor legi speciale. In plus, efectul va fi mentinerea in posturi a anumitor persoane si blocarea in consecinta a acestor posturi pentru cei mai tineri, iar n companiile de stat sau cu capital majoritar de stat, care functioneaza intr-un mediu concurential, efectul va fi pierderea brusca a unui segment important din personalul calificat.
Proiectul de lege nu reprezinta altceva decat o forma mascata de prelungire a varstei de pensionare, ceea ce este inacceptabil. Din acest punct de vedere, este de subliniat ca persoanele care au indeplinit conditiile strandard de pensionare, conform calcului actuarial, si-au indeplinit obligatia de contributie, care sa le permita sa beneficieze de pensie.
Mai mult, se prevede o forma prin care salariatul, fara acordul angajatorului, ramane in functie pana la 70 de ani, in baza simplei sale notificari, in conditiile in care capacitatea de munca a lucratorului respectiv nu este supusa niciunui test sau filtru. Care va fi efectul in fapt? Se conserva persoanele existente in functie pentru inca cinci ani, ceea ce nu va permite promovarea noii generatii.
Motivarea pentru aceasta masura se bazeaza aparent pe realizarea unei economii la sistemul de pensii. Din datele prezentate, acest lucru nu se justifica, nici ca numar existent de beneficiari, nici ca valori recuperate, insa presupune in schimb, negarea unor drepturi. A face economie prin ne-acordarea unor drepturi nu reprezinta altceva decat un mod cinic, iresponsabil si neconstitutional de a realiza politici publice.
Daca se doreste echilibrarea sistemului de pensii trebuie luate o serie de masuri, existente in forma initiala a legii (din 2001), printre care mentionam revenirea la prevederea conform careia fiecare cetatean care are un venit anual de minim 3 salarii minime brute, sa fie obligat sa contribuie la sistemul de pensii si implicit sa beneficieze, conform contributiei, si revenirea la o contributie comuna (angajator+angajat). Sa ne amintim ca in 2001, aceasta contributie a fost de 35%, astazi este de 25%, exclusiv in sarcina angajatului, din care se trimite 3,75% la pilon II de pensii. In consecinta, la pilonul I ramane numai 21,25%, contributie care de altfel nu este platita proportional de catre toti cei care au venituri.
Aplicarea prevederilor proiectului de lege si societatilor comerciale cu capital majoritar sau integral de stat reprezinta o forma de eliminare a competitivitatii dintre operatorii din acelasi domeniu, in piata privata si de stat, prin defavorizarea companiilor de stat, ceea ce poate reprezenta si o forma de subminare a economiei nationale.
In fapt, proiectul nu rezolva problema sesizata, aceea ca persoanele iesite la pensie pe baza legilor speciale sa nu poata cumula salariul cu pensia intr-o institutie publica, pana la implinirea varstei standard de pensionare.
Confederatia Nationala Sindicala Cartel ALFA solicita retragerea proiectului de lege in forma actuala si reluarea consultarilor cu partenerii sociali astfel incat solutia legislativa sa raspunda problemelor reale si sa vina cu solutii adecvate si aplicabile. Pana in acest moment, propunerile Ministerului Muncii, validate de intregul executiv, arata ca nu se doreste o solutie corecta la problema cumulului pensiei cu salariul, ci doar realizarea in mod arbitrar de economii la buget, prin amputarea unor drepturi individuale”.