DISPUTA PE UN MARE PROIECT IMOBILIAR – Camera de Comert si Industrie a Romaniei, replica pentru NEPI Rockcastle
Continua polemica dintre Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) si NEPI Rockcastle (dezvoltator imobiliar specializat in constructia de mall-uri) cu privire la un subiect care a ajuns chiar si la Curtea Constitutionala a Romaniei.
Ne referim la proiectul de lege pentru modificarea si completarea legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007. Un proiect de lege pe care CCR l-a declarat constitutional (click aici pentru a citi). In acelasi timp, disputa dintre NEPI si CCIR vizeaza proiectul de dezvoltare a Complexului Expozitional Romexpo.
Mai exact, Camera de Comert si Industrie a Romaniei reclama faptul ca NEPI (New Europe Property Investments) lanseaza atacuri gratuite la adresa Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, inducand in eroare opinia publica.
In acelasi context, Camera de Comert reia explicatiile legate de faptul ca nu exista probleme cu privire la proiectul de lege mentionat. De asemenea, CCIR expune din nou istoria terenului de 46 de hectare de la Romexpo si implicit motivele pentru care Camera de Comert are dreptul sa foloseasca acel teren.
Prezentam comunicatul CCIR:
„Pozitia CCIR cu privire la atacurile tendentioase ale NEPI Rockcastle
Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR) a luat act cu neplacuta surprindere de pozitia exprimata de NEPI Rockcastle, cu privire la proiectul de dezvoltare a Complexului Expozitional Romexpo, precum si fata de proiectul de lege pentru modificarea si completarea legii camerelor de comert din Romania nr. 335/2007.
Prin acest atac sustinut la adresa CCIR, consideram ca NEPI Rockcastle a epuizat orice sansa de dialog cu institutia noastra, avand in vedere faptul ca, la data prezentei, nu exista niciun contract semnat intre CCIR si alti dezvoltatori imobiliari.
Cum deja suntem obisnuiti, NEPI Rockcastle apeleaza la acelasi procedeu, si anume la cenzura prin omisiune, dezinformand opinia publica cu privire la situatia terenului aferent Complexului Expozitional Romexpo.
Cu riscul de a ne repeta, dar si cu speranta ca NEPI Rockcastle va intelege intr-un final legislatia din Romania, facem urmatoarele precizari:
Terenul aferent Complexului Expozitional Romexpo este in folosinta CCIR pana in anul 2053, potrivit H.G. nr. 1709/2004 si, respectiv, H.G. nr. 2127/2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri in suprafata de 9,83 ha si, respectiv, de 403.867 mp, proprietate privata a statului, din administrarea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti in administrarea Regiei Autonome „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum si darea in folosinta gratuita a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, pe o perioada de 49 de ani, a terenului corespunzator (s.n.).
Aratam inca o data faptul ca Guvernul Romaniei, prin H.G. nr. 501/2010, a incercat sa retraga CCIR inclusiv dreptul de folosinta gratuita asupra acestor terenuri, insa, ca urmare a Deciziei nr. 3522/2013 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie (I.C.C.J.) – Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, irevocabila, pronuntata in Dosarul nr. 6370/2/2010, in sedinta publica din 19 martie 2013, instanta suprema a anulat hotararea Guvernului si a consfintit dreptul CCIR de utilizare gratuita a acestor terenuri pentru 49 de ani.
Facem din nou apel la istorie si aratam faptul ca in anul 1961, prin Dispozitia Consiliului de Ministri nr. 92/1961, s-a aprobat amplasarea Expozitiei Economiei Nationale a Republicii Populare Romane pe terenurile Hipodromului de la Baneasa si s-au dat in administrare catre CCIR aceste terenuri. Ulterior, prin Deciziile nr. 1146/1972 si nr. 152/1973 ale Biroului Permanent al Comitetului Executiv al fostului Consiliu Popular al Municipiului Bucuresti s-a decis, in temeiul art. 1 si 2 din Decretul nr. 409/1955 si tinand cont de prevederile art. 17 din Dispozitia Consiliului de Ministri nr. 92/1961, trecerea in administrarea CCIR a terenurilor (aceleasi care fac obiectul proiectului de lege adoptate de catre Parlament in anul 2020 si aflate, pana in anul 2053, in folosinta CCIR).
Cu rea intentie sau din nestiinta, NEPI Rockcastle omite, in continuare, ca tot ceea ce este deasupra terenului, si anume: platforme betonate, cladiri, hale etc. reprezinta proprietate privata. In consecinta, orice incercare a statului de a vinde acest teren ar putea fi facuta numai cu despagubirea prealabila si la justa valoare a CCIR, estimata, conform discutiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro (mult peste pretul pietei in ceea ce priveste valoarea terenului).
In acest context, CCIR considera ca NEPI Rockcastle si-a depasit cu mult competenta prin aceasta incercare agresiva de a submina noua lege a camerelor de comert. Aici trebuie mentionat din nou faptul ca toate camerele de comert din Europa (ex.: Germania, Austria, Italia, Franta) au legi speciale prin care statul asigura mijloace de finantare indirecte pentru ca acestea sa-si poata exercita in conditii adecvate atributiile si competentele.
Nu in ultimul rand, precizam faptul ca proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comert din Romania, care a trecut testul constitutionalitatii anterior promulgarii, are in vedere exclusiv CCIR si nu o alta entitate, asa cum fals si tendentios este invocat de catre Nepi Rockcastle”.