DIPLOMATIA ECONOMICA TREBUIE CORELATA CU REORGANIZAREA ADMINISTRATIVA – Presedintele CCIR Mihai Daraban: „Suntem foarte atenti la cheltuirea banului public si diplomatia economica. E nevoie urgenta de resetare administrativa a Romaniei pe formatul curtilor de apel existente: reducerea numarului de judete la 15”

361

Revirimentul economic al Romaniei trebuie sa se axeze pe doua directii: eficientizarea administrativ-teritoriala a tarii prin reorganizarea ei in 15 judete, corespunzatoare celor 15 curti de apel civile (vezi harta), precum si diplomatia economica, prin stimularea exporturilor in cat mai multe tari.

Ideea a fost exprimata joi, 23 septembrie 2021, de catre Mihai Daraban (foto dreapta), presedintele Camerei de Comert si industrie a Romaniei, la conferinta intitulata „Noul Cod Comercial Roman”, unde a participat alaturi de avocatul Gheorghe Piperea (foto stanga).

Camera de Comert si Industrie a Romaniei, impreuna cu casa de avocatura Piperea & Asociatii, a organizat conferinta Noul Cod Comercial Roman, eveniment ce a reunit specialisti din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, Asociatiei Romane a Bancilor, profesionisti din domeniul juridic, profesori universitari, judecatori si avocati. CCIR sustine politici si masuri adaptate la realitatile comunitatii de business, axate pe asigurarea predictibilitatii si a transparentei, fiind o organizatie-garant al stimularii initiativei antreprenoriale si atragerii de investitii autohtone si straine. Astfel, imbunatatirea permanenta a cadrului normativ relevant pentru mediul de afaceri (parteneriatul public-privat, achizitiile publice, fiscalitatea, legislatia muncii, codul comercial etc.), printr-o consultare reala a decidentului cu mediul antreprenorial, devine prioritara pentru activitatea CCIR.

Prezentam afirmatiile celor mai importanti participanti la eveniment:

Mihai Daraban:

Se vorbeste de foarte multi ani de necesitatea resetarii legislatiei economice, dar prea mare lucru nu s-a facut in acest sens. Poate nu ar strica un ‘plagiat pozitiv’ in aceasta problema, avand in vedere faptul ca primul Cod Comercial din Romania, aparut in 1887, era de inspiratie italiana. In lumea civilizata, rolul camerei de comert este foarte bine cunoscut. Din pacate, pentru ca nu au fost asumate politic, camerele de comert din Romania au ramas o forma fara fond, desi beneficiaza de o lege specifica facuta chiar de Statul Roman. Suntem foarte atenti la ceea ce inseamna cheltuirea banului public si diplomatia economica. In ceea ce priveste cheltuirea banului public, consider ca este nevoie urgenta de o resetare administrativa a Romaniei pe formatul curtilor de apel existente, si anume reducerea numarului de judete la 15. In ceea ce priveste diplomatia economica, daca la sfarsitul lui 2015 deficitul balantei comerciale era de 8,37 miliarde euro, am ajuns, in numai 5 ani, la 18,36 miliarde de euro. Anul acesta probabil vom ajunge la peste 20 de miliarde de euro deficit al balantei comerciale. Datele arata foarte clar ca exportul Romaniei este realizat de firmele cu capital strain care activeaza aici. Consumatorul stie ce vrea, dar nu vine nimeni in fata acestuia sa-i satisfaca acest apetit al marfurilor de import. Acest lucru nu se intampla pentru simplul fapt ca diplomatia economica romaneasca nu exista. Ambasadele Romaniei din Uniunea Europeana sunt intesate de personal, dar in tari G20, precum Japonia, Coreea de Sud, Australia sau Brazilia, nu existam. Probabil, in acest nou cod comercial va trebui sa existe o solidaritate a mediului de business cu CCIR pentru ca diplomatia economica romaneasca sa raspunda in mod eficient cerintelor pietei”.

Gheorghe Piperea:

Un nou cod comercial roman se impune din motive de asigurare a continuitatii activitatii economice. De asemenea, Noul Cod comercial roman trebuie sa restabileasca responsabilitatea, pentru a se putea ‘repara’ capitalismul si liberalismul economic, atat de necesare pacii sociale si imbunatatirii conditiei umane. Nu in ultimul rand, un nou cod comercial roman trebuie sa asigure pavaza impotriva exceptionalismului economic si juridic, care se bazeaza pe o continua stare de alerta sau de urgenta, sub pretextul unor crize continue sau repetate, si care permite achizitiile publice directe, fara licitatie si fara competitie, accelerarea nenaturala a unor proceduri de autorizare, certificare, licenta sau concesiune”.

Stefan Deaconu (presedintele Curtii de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei):

Trecerea raporturilor comerciale in reglementarea Codului Civil, invocata de adeptii teoriei moniste, aceea ca reglementarile trebuie sa se regaseasca in acelasi cod, nu inseamna si disparitia relatiilor comerciale. Ele vor continua sa existe si cred ca, dimpotriva, aceasta reglementare a relatiilor comerciale in Codul Civil a scos la iveala nevoia reglementarii relatiilor comerciale intr-o lege distincta. Indiferent de viziunea monista sau dualista, dreptul comercial, activitatile comerciale si implicit arbitrajul comercial sunt o realitate si ele nu vor disparea. Raporturile comerciale exista pentru ca avem o baza obiectiva a relatiilor sociale, specifica acestei activitati de comert. Comertul in sine este motorul economiei globale, aceasta fiind o realitate pe care nu o putem nega”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *