Decizie pe cota unica de impozitare. Iata ce a hotarat Consiliul Legislativ cu privire la proiectul care prevede ca legea sa nu fie schimbata pana in 2033 (Avizul)
Consiliul Legislativ nu sustine propunerea legislativa pentru protejarea cotei unice de impozitare in Romania pana in 2033 initiata de mai multi parlamentari ai Partidului National Liberal (PNL). In prezent, cota de impozit pe profit este de 16%, iar cea de impozit pe venit de 10%.
Consiliul arata ca exista o prevedere in Codul Fiscal prin care se da derogare de la articolul care stipuleaza ca noile taxe introduse vor intra in vigoare cu data de 1 ianuarie a fiecarui an si vor ramane nemodificate cel putin pe parcursul acelui an.
“Fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) modificarile care decurg din angajamentele internationale ale Romaniei, precum si modificarile si/sau completarile prin care se introduc impozite, taxe sau contributii obligatorii noi, se majoreaza cele existente, se elimina sau se reduc facilitati existente, exclusiv in situatii extraordinare de procedura de deficit bugetar excesiv constatate potrivit tratatelor Uniunii Europene si regulamentelor subsidiare agreate la nivel european”.
Conform avizului, inghetarea posibilitatii unor interventii legislative in materia cotei unice de impozitare asupra veniturilor si profiturilor pe un orizont de timp indelungat (pana la data de 31 decembrie 2033) ar fi necesitat o argumentatie corespunzatoare prin expunerea de motive, sub aspectul termenului instituit, cu atat mai mult cu cat strategia fiscal-bugetara a Guvernului este fundamentata pe 3 ani
Iata pasaje din avizul Consiliului Legislativ, pe care il atasam integral la finalul articolului:
“Prezenta propunere legislativa este susceptibila de critici, in considerarea faptului ca, printr-o interventie legislativa ulterioara legii actuale, ar putea fi amendata ori chiar infirmata solutia legislativa propusa, lipsind-o de eficienta legislativa scontata. In acest sens, semnalam ca propunerea legislativia de fata nu are in vedere actualul alin. (4) al art. 4 din Codul fiscal, potrivit caruia 'fac exceptie de la prevederile alin. (1) si (2) modificarile care decurg din angajamentele internationale ale Romaniei, precum si modificarile si/sau completdrile prin care se introduc impozite, taxe sau contributii obligatorii noi, se majoreaza cele existente, se elimina sau se reduc facilitati existente, exclusiv in situatii
extraordinare de procedura de deficit bugetar excesiv constatate potrivit tratatelor Uniunii Europene si regulamentelor subsidiare
agreate la nivel european'.
Nu in ultimul rand, inghetarea posibilitatii unor interventii legislative in materia cotei unice de impozitare asupra veniturilor si profiturilor pe un orizont de timp indelungat ar fi necesitat o argumentatie corespunzatoare prin Expunerea de motive, sub aspectul termenului instituit, cu atat mai mult cu cat strategia fiscal-bugetara a Guvernului este fundamentata pe 3 ani”.
Efecte pozitive
In expunerea de motive a proiectului de lege se mentioneaza efectele pozitive in plan macroeconomic, fiscal, bugetar si social ale cotei unice de impozitare.
Macroeconomic:
-produsul Intern Brut al Romaniei a inregistrat rate de crestere economica superioare mediei statelor Uniunii Europene, determinand o accelerare a recuparii decalajelor economice (PIB/locuitor);
-a fost stimulat puternic fluxul de investitii straine directe/de portofoliu, cu impact pozitiv asupra cresterii de competitivitate a productiei interne;
-a stimulat aparitia capitalurilor romanesti, a contribuit la consolidarea IMM-urilor autohtone si a stimulat cooperarea industriala transnationala;
-a stimulat intreprinderile romanesti sa obtina profitabilitati mai mari, cifre de afaceri superioare, sa utilizeze fonduri externe nerambursabile pentru dezvoltare.
Fiscal:
-a contribuit consistent la cresterea gradului de conformare fiscala voluntara;
-a redus tendintele unor companii de a recurge la instrumente de optimizare fiscala;
-a generat predictibilitate pentru toate categoriile de investitii private si a stimulat planurile de afaceri pe termen lung.
Bugetar:
-a determinat o crestere a veniturilor bugetare din surse fiscale inca din partea a II-a a anului 2005;
-a asigurat o componenta stabila/structurala certa de venituri pentru finantarea politicilor guvernamentale.
Social:
-a determinat aparitia unui numar consistent de locuri noi de munca, precum si oficializarea (trecerea din economia subterana in economia oficiala) a altor sute de mii de locuri de munca in sectorul privat;
-a stimulat creditarea interna si sectorul constructiilor civile, ca efect pozitiv al faptului ca angajatii cu venituri oficiale si contracte de munca inregistrate deveneau eligibili pentru credite de tip imobiliar;
-a stimulat munca si obtinerea de venituri din mai multe surse, in conditiile in care cota unica nu sanctioneaza obtinerea de venituri mai mari.
Initiatorii invoca ca argumente pentru adoptarea proiectului si efectele economice si fiscale negative pe care le-ar produce o cota progresiva de impozitare:
-scade conformarea fiscala voluntara si scade interesul pentru a munci mai mult, a castiga mai mult, a investi mai mult;
-scad veniturile fiscale ale statului, pentru ca nimeni nu va mai fi stimulat sa declare venituri mari, ci mai mici.
>>Proiectul pentru protejarea cotei unice de impozitare in Romania pentru urmatorii zece ani
>>Avizul Consiliului Legislativ