DECIZIE CU PRIVIRE LA PENSII - Judecatorii au sesizat CCR (Document)
Lumea Banilor prezinta Decizia 43/2021 a Curtii Constitutionale privind solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in interpretarea data prin Decizia nr.71 din 16 octombrie 2017, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.
Exceptia a fost ridicata, din oficiu, de Curtea de Apel Cluj – Sectia a IV-a pentru litigii de munca si asigurari sociale – Completul A1 in Dosarul nr.2586/117/2015.
"La data inscrierii initiale la pensie”
CCR arata ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit incheierii de sesizare, prevederile art.IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.53 din 23 ianuarie 2013.
Examinand critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta vizeaza, in realitate, doar sintagma „la data inscrierii initiale la pensie” din cuprinsul art.IV alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013, fara a se referi si la dispozitiile celorlalte alineate ale aceluiasi articol de lege care stabilesc valoarea indicelui de corectie, respectiv data de cand se cuvin drepturile la pensie rezultate in urma aplicarii indicelui de corectie. Prin urmare, Curtea retine ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie doar sintagma „la data inscrierii initiale la pensie” din cuprinsul art.IV alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013, al carui continut este urmatorul:
„(2) In situatia persoanelor prevazute la alin.(1), indicele de corectie se aplica asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat in plata la data inscrierii initiale la pensie.”
Obiectie admisa
In urma sesizarii, CCR a admis e exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sintagma „la data inscrierii initiale la pensie” din cuprinsul art.IV alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constitutionala, in ceea ce priveste beneficiarii pensiilor de invaliditate, in masura in care se interpreteaza ca se refera la stabilirea pensiei pentru limita de varsta prin aplicarea, pentru prima oara, a conditiilor de varsta legala de pensionare si stagiu complet de cotizare prevazute de Legea nr.263/2010.
Iata pasaje din decizia CCR, pe care o atasam integral la finalul articolului:
“Curtea constata ca dispozitiile art.IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 reglementeaza modul de aplicare a indicelui de corectie pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013. Asa cum Curtea Constitutionala a retinut in jurisprudenta sa, aplicarea indicelui de corectie ‘reprezinta o masura prin care legiuitorul a urmarit sa compenseze consecintele negative in ceea ce priveste cuantumul pensiei pe care conditiile referitoare la stagiul complet de cotizare reglementate de Legea nr.263/2010 le au in raport cu cele stabilite prin Legea nr.19/2000’.
Masura compensatorie
Prin urmare, este vorba de o masura compensatorie pentru persoanele care se pensioneaza in temeiul Legii nr.263/2010 in raport cu cele care s-au pensionat in temeiul Legii nr.19/2000, care au beneficiat de conditii mai favorabile (Decizia nr.702 din 31 octombrie 2019, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.96 din 10 februarie 2020, paragrafele 23 si 31). 17.Acordarea indicelui de corectie a fost reglementata initial prin dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010, a caror intrare in vigoare a fost amanata, prin dispozitiile art.193 alin.(2) din aceeasi lege, la data de 1 ianuarie 2012 si apoi la data de 1 ianuarie 2013. In vederea reglementarii modului de aplicare concreta a indicelui de corectie odata cu intrarea in vigoare a art.170 din Legea nr.263/2010 a fost adoptata o reglementare distincta, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 (…).
Curtea apreciaza ca sintagma ‘la data inscrierii initiale la pensie’ din cuprinsul art.IV alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 nu poate primi o interpretare diferita de cea retinuta prin Decizia nr.702 din 31 octombrie 2019, deoarece solutia legislativa vizata de legiuitor este aceeasi.
Intrucat, chiar daca se afla intr-o stransa legatura, dispozitiile art.170 din Legea nr.263/2010 sunt distincte de dispozitiile art.IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013, astfel ca dispozitiile art.29 alin.(3) din Legea nr.47/1992, potrivit carora ‘nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale’, nu sunt aplicabile, si pentru ca, asa cum reiese din decizia antereferita a Curtii Constitutionale, viciul sintagmei ‘la inscrierea initiala la pensie’ rezulta din insusi continutul reglementarii, Curtea va admite exceptia de neconstitutionalitate si va constata ca sintagma ‘la data inscrierii initiale la pensie’ din cuprinsul art.IV alin.(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice este constitutionala, in ceea ce priveste beneficiarii pensiilor de invaliditate, doar in masura in care se interpreteaza ca se refera la stabilirea pensiei pentru limita de varsta prin aplicarea, pentru prima oara, a conditiilor de varsta legala de pensionare si stagiu complet de cotizare prevazute de Legea nr.263/2010.