Decizia pe cota unica de impozitare se ia in 10 iunie. Proiectul de lege a fost retrimis la Comisia pentru buget din Senat (Proiectul)
Decizia cu privire la propunerea legislativa pentru protejarea cotei unice de impozitare in Romania pana in 2033 initiata de mai multi parlamentari ai Partidului National Liberal (PNL) va fi luata in 10 iunie 2024. Nu va fi votul final, ci atunci trebuie dat avizul Comisiei pentru buget din Senat, sesizata in fond. In prezent, cota de impozit pe profit este de 16%, iar cea de impozit pe venit de 10%.
In 22 mai 204, Comisia a avizat favorabil proiectul, insa in sedinta de plen a Senatului din 27 mai s-a decis retrimeterea proiectului inapoi pentru un raport suplimentar.
In expunerea de motive a proiectului de lege se mentioneaza efectele pozitive in plan macroeconomic, fiscal, bugetar si social ale cotei unice de impozitare.
Macroeconomic:
-produsul Intern Brut al Romaniei a inregistrat rate de crestere economica superioare mediei statelor Uniunii Europene, determinand o accelerare a recuparii decalajelor economice (PIB/locuitor);
-a fost stimulat puternic fluxul de investitii straine directe/de portofoliu, cu impact pozitiv asupra cresterii de competitivitate a productiei interne;
-a stimulat aparitia capitalurilor romanesti, a contribuit la consolidarea IMM-urilor autohtone si a stimulat cooperarea industriala transnationala;
-a stimulat intreprinderile romanesti sa obtina profitabilitati mai mari, cifre de afaceri superioare, sa utilizeze fonduri externe nerambursabile pentru dezvoltare.
Fiscal:
-a contribuit consistent la cresterea gradului de conformare fiscala voluntara;
-a redus tendintele unor companii de a recurge la instrumente de optimizare fiscala;
-a generat predictibilitate pentru toate categoriile de investitii private si a stimulat planurile de afaceri pe termen lung.
Bugetar:
-a determinat o crestere a veniturilor bugetare din surse fiscale inca din partea a II-a a anului 2005;
-a asigurat o componenta stabila/structurala certa de venituri pentru finantarea politicilor guvernamentale.
Social:
-a determinat aparitia unui numar consistent de locuri noi de munca, precum si oficializarea (trecerea din economia subterana in economia oficiala) a altor sute de mii de locuri de munca in sectorul privat;
-a stimulat creditarea interna si sectorul constructiilor civile, ca efect pozitiv al faptului ca angajatii cu venituri oficiale si contracte de munca inregistrate deveneau eligibili pentru credite de tip imobiliar;
-a stimulat munca si obtinerea de venituri din mai multe surse, in conditiile in care cota unica nu sanctioneaza obtinerea de venituri mai mari.
Initiatorii invoca ca argumente pentru adoptarea proiectului si efectele economice si fiscale negative pe care le-ar produce o cota progresiva de impozitare:
-scade conformarea fiscala voluntara si scade interesul pentru a munci mai mult, a castiga mai mult, a investi mai mult;
-scad veniturile fiscale ale statului, pentru ca nimeni nu va mai fi stimulat sa declare venituri mari, ci mai mici.