Decizia Guvernului privind scutirea de impozit pe constructiile noi. Iata explicatiile (Document)
Guvernul nu sustine scutirea de impozit pe constructiile noi, prevedere aflata in proiectul de lege depus in Senat pentru completarea Legii 227/2015 privind Codul Fiscal. Concret, initiatorii, mai multi parlamentari ai Aliantei pentru Unirea Romanilor (AUR), cer ca impozitul pe cladirile noi sa fie suportat de catre cumparator, si nu de dezvoltatorul imobiliar.
Astfel, se cere scutirea de impozitul pe constructiile noi pe o perioada determinata, respectiv pana la 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii, timp in care imobilul sa fie vandut catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire platit de catre acesta.
Executivul este insa de alta parere.
“Potrivit dispozitiilor lit. c) alin. (5) al art. 460 din Codul fiscal, la stabilirea impozitului pe cladiri se are in vedere valoarea impozabila a cladirii de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si care poate fi valoarea finala a lucrarilor, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior. De asemenea, conform alin. (2) si (5) al art. 461 din Codul fiscal, in cazul construirii unei cladiri in cursul anului, proprietarul acesteia are obligatia sa depuna o declaratie la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii si datoreaza impozit pe cladiri incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator, iar daca dreptul de proprietate asupra unei cladiri este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul va fi datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra cladirii la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza.
O prevedere similara este reglementata si la alin. (2) si (3) al art. 466 din Codul fiscal, in sensul ca, in cazul dobandirii unui teren in cursul anului, proprietarul acestuia are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla terenul, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, si datoreaza impozit pe teren incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator, iar daca dreptul de proprietate asupra unui teren este transmis in cursul unui an fiscal, impozitul este datorat de persoana care detine dreptul de proprietate asupra terenului la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior anului in care se instraineaza", se arata in punctul de vedere al Guvernului.
Executivul arata ca nu ne regasim in situatia amanarii impozitului, ci a unei nedatorari a acestuia, cu consecinta diminuarii veniturilor din impozitul pe cladiri/impozitul pe teren.
Explicatiile initiatorilor
Initiatorii cer scutirea de impozitul pe constructiile noi pe o perioada determinata, respectiv pana la 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii, timp in care imobilul sa fie vandut catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire platit de catre acesta. In expunerea de motive se arata ca beneficiarul real este viitorul proprietar, care la momentui transferului de proprietate ar trebui sa-si asume valoarea impozitului pe locuinta:
“Apreciem faptui ca perioada cuprinsa intre data procesului verbal de receptie si data de 31 decembrie a anului urmator celui in care s-a efectuat receptia cladirii este o perioada rezonabila in care cladirea respectiva va fi vanduta catre proprietarul final, iar impozitui pe cladire va fi platit de catre acesta”.
La momentui actual, impozitul pe constructiile rezidentiale se calculeaza prin aplicarea unei cote de cuprinse intre 0,08% si 0,2%, avandu-se in vedere anumiti indicatori. Pentru cladirile nerezidentiale impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% si 1,3%.