DATORIA PUBLICA CRESTE ALARMANT – Cifrele care dau fiori
Datoria publica creste alarmant. O arata cele mai noi date publicate de Banca Nationala a Romaniei (BNR).
Mai exact, potrivit BNR, datoria publica a Romaniei a crescut cu aproape un sfert (23,83%) din decembrie 2019 pana in iulie 2020. Astfel, daca la 31 decembrie indicatorul se situa la nivelul de 39,477 miliarde de euro, la 31 iulie 2020 el se cifra la 48,888 miliarde de euro.
Datoria publica a Romaniei este structurata pe doua paliere:
- datoria publica directa, care include imprumuturile externe contractate direct de Ministerul Finantelor Publice (MFP) si de autoritatile administratiei publice locale, in baza legislatiei privind datoria publica, inclusiv titlurile de stat cumparate de nerezidenti – calculate la valoarea de piata;
- datoria garantata public, care include imprumuturile externe garantate de MFP si de autoritatile administratiei publice locale, conform legislatiei privind datoria publica.
Concret, datoria publica directa se ridica, la finele lunii iulie, la 48,643 miliarde de euro, in crestere cu 24,11% raportat la sfarsitul lunii decembrie, cand nivelul era de 39,192 miliarde de euro.
Pe de alta parte, datoria garantata public se situa, la 31 iulie 2020, la nivelul de 245 de milioane de euro, scazand cu 14,03% comparativ cu nivelul inregistrat la 31 decembrie 2019 (respectiv 285 de milioane de euro). Daca ne uitam putin in spate, observam ca Romania a platit in ultimii 5 ani, suma totala de 55 miliarde lei, adica 11 miliarde euro. Aceasta suma uriasa reprezinta dobanzile la datoria publica, calculate la un nivel de indatorare medie de 36% din PIB.
Iata comunicatul BNR privind datoria publica:
Balanta de plati si datoria externa – iulie 2020
In perioada ianuarie - iulie 2020p p, contul curent al balantei de plati a inregistrat un deficit de 4.863 milioane euro, comparativ cu 6.038 milioane euro in perioada ianuarie - iulie 2019; in structura, balanta bunurilor a consemnat un deficit mai mare cu 635 milioane euro, balanta serviciilor a inregistrat un excedent mai mare cu 370 milioane euro, balanta veniturilor primare si-a redus deficitul cu 945 milioane euro, iar balanta veniturilor secundare a inregistrat un excedent mai mare cu 495 milioane euro.
ianuarie - iulie 2019p ianuarie - iulie 2020p CREDIT DEBIT SOLD CREDIT DEBIT SOLD CONTUL CURENT (A+B+C) 59 170 65 208 -6 038 51 643 56 506 -4 863 A. Bunuri si servicii 52 241 56 918 -4 677 44 869 49 811 -4 942 a. Bunuri 37 195 46 654 -9 459 31 541 41 635 -10 094 b. Servicii 15 046 10 264 4 782 13 328 8 176 5 152 - servicii de prelucrare a bunurilor aflate in proprietatea tertilor 1 764 97 1 667 1 439 85 1 354 - transport 4 594 2 028 2 566 3 722 1 521 2 201 - turism - calatorii 1 594 2 932 -1 338 714 1 664 -950 - alte servicii 7 094 5 207 1 887 7 453 4 906 2 547 B. Venituri primare 3 991 5 727 -1 736 3 845 4 636 -791 C. Venituri secundare 2 938 2 563 375 2 929 2 059 870
p) date provizorii
Investiţiile directe ale nerezidenţilore in Romania au insumat 1.326 milioane euro (comparativ cu 3.335 milioane euro in perioada ianuarie – iulie 2019), din care participatiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au insumat valoarea neta de 779 milioane euro, iar creditele intragrup au inregistrat valoarea neta de 547 milioane euro.
In perioada ianuarie – iulie 2020, datoria externa totala a crescut cu 9.616 milioane euro. In structura:
- datoria externa pe termen lung a insumat 82.499 milioane euro la 31 iulie 2020 (71,4 la suta din totalul datoriei externe), in crestere cu 12 la suta fata de 31 decembrie 2019;
- datoria externa pe termen scurt a inregistrat la 31 iulie 2020 nivelul de 32.990 milioane euro (28,6 la suta din totalul datoriei externe), in crestere cu 2,4 la suta fata de 31 decembrie 2019.
Datoria externa Serviciul datoriei externe, 7 luni 2020p Sold la 31.12.2019p Sold la 31.07.2020p I. Datoria externa pe termen lung 73 646 82 499 7 890 I.1. Datoria publica 39 477 48 888 1 350 I.1.1. Datoria publica directa 39 192 48 643 1 313 I.1.2. Datoria garantata public 285 245 37 I.2. Datoria negarantata public,
din care:32 953 32 436 6 537 I.2.1. Depozite pe termen lung ale nerezidentilor 749 200 413 I.3. Datoria autoritatii monetare,
din care:1 216 1 175 3 I.3.1. Alocari de DST de la FMI 1 216 1 175 3 II. Datoria externa pe termen scurt 32 227 32 990e 34 762e Total datorie externa (I+II) 105 873 115 489 42 652
e) date estimate
p) date provizorii
*) Cresterea datoriei publice directe a provenit din emisiunile de obligatiuni ale Ministerului Finantelor Publice in valoare nominala de 6.300 milioane euro si respectiv de 3.300 milioane dolari SUA (2.785 echivalent milioane euro), precum si din imprumuturile nete efectuate in contul datoriei publice directe in valoare de 648 milioane euro, diminuate de variatia preturilor titlurilor de valoare emise de administratia publica de circa - 323 milioane euro.
Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 17,6 la suta in perioada ianuarie – iulie 2020, comparativ cu 18,6 la suta in anul 2019. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri si servicii la 31 iulie 2020 a fost de 5,9 luni, in comparatie cu 4,6 luni la 31 decembrie 2019.
Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculata la valoarea reziduala, cu rezervele valutare la BNR la 31 iulie 2020 a fost de 81,4 la suta, comparativ cu 73,8 la suta la 31 decembrie 2019.
Precizari metodologice
- Datele prezentate in acest comunicat sunt revizuite lunar. Pentru a vizualiza datele aferente perioadei curente, precum si pe cele revizuite pentru perioada de comparatie, se poate accesa link-ul Seturi de date. Seriile de date istorice lunare si trimestriale incepand cu anul 2005 se regasesc in Baza de date interactiva.
- Datele care au drept sursa cercetarile statistice realizate de BNR, respectiv Comertul international cu servicii si Investitiile straine directe, pot fi afectate de efectele pandemiei care, in plan statistic, s-au concretizat in restrangerea esantioanelor de raportori si in extinderea corespunzatoare a ponderii estimarilor interne.
- Standardul metodologic international pentru elaborarea balantei de plati este asigurat de Manualul FMI Balanta de plati si pozitia investitionala internationala, editia a -VI- a (BPM6). Metodologia BPM6 a fost transpusa in legislatia europeana prin Regulamentul UE nr. 555 / 2012 privind statisticile comunitare in domeniul balantei de plaţi, al comertului international cu servicii si al investitiilor straine directe.
- Pentru interpretarea datelor, la contul curent se vor avea in vedere urmatoarele:
- 4.1. Bunuri (pe principiul balantei de plati): Sursa datelor: Institutul National de Statistica – Comertul international cu bunuri. Importurile FOB se calculeaza de BNR pe baza coeficientului de transformare CIF / FOB determinat de INS: http://www.insse.ro/cms/files/statistici/Importuri_CIF_FOB/coeficient_CIF_FOB.pdf. Principiul balantei de plati presupune inregistrarea bunurilor pe criteriul "schimbului de proprietate economică" (se includ bunurile care intra in proprietatea rezidentilor, indiferent daca bunurile trec sau nu frontiera tarii respective), in timp ce in statistica comertului international, bunurile se inregistreaza dupa criteriul "trecerii frontierei" (se includ bunurile care trec frontiera, indiferent daca se afla sau nu in proprietatea rezidentilor). Pentru asigurarea respectarii principiului "schimbului de proprietate economică", datele furnizate de INS sunt ajustate de BNR, astfel ca valorile exportului si importului de bunuri din balanta de plati sunt diferite de cele din statistica comertului international cu bunuri. Principala diferenta dintre cele doua statistici provine de la Prelucrarea bunurilor aflate in proprietatea tertilor, care, conform BPM6, a fost reclasificata de la comertul cu bunuri la comertul cu servicii, iar sursa datelor pentru aceasta pozitie a fost modificata de la Comertul international cu bunuri la Cercetarea statistica trimestriala privind comertul international cu servicii, derulata de BNR;
- 4.2. Servicii: Sursa datelor: Cercetarea statistica trimestriala privind comertul international cu servicii;
- 4.3 Venituri primare: includ venituri din munca, venituri din investitii in active financiare (investitii directe, de portofoliu si alte investitii) si alte venituri primare (impozite, subventii);
- 4.4 Venituri secundare: includ transferuri curente private si transferuri ale administratiei publice.
- Investitii straine directe: Creditele dintre intermediari financiari afiliati (banci, IFN - uri) nu sunt considerate de natura investitiilor directe, ci se inregistreaza in contul financiar / alte investitii.
- Datoria externa include urmatoarele instrumente financiare de natura pasivelor: numerar si depozite, imprumuturi, titluri de valoare de natura datoriei, credite comerciale si avansuri primite, pasive rezultate din sisteme de asigurari, de pensii si scheme de garantii standardizate, alocari de DST de la FMI si alte angajamente. (Conform manualului FMI, External Debt Statistics Guide for Compilers and Users, 2014).
- Datoria externa publica directa include imprumuturile externe contractate direct de MFP si de autoritatile administratiei publice locale, in baza legislatiei privind datoria publica, inclusiv titlurile de stat cumparate de nerezidenti - calculate la valoarea de piata. Soldul titlurilor de stat cumparate de nerezidenti este estimat ca diferenta intre soldul emisiunilor efectuate de Administratia Publica si soldul detinerilor de titluri de stat aferente sectoarelor institutionale rezidente raportat de principalii intermediari financiari atat in nume propriu, cat si in numele clientilor pentru care presteaza servicii de custodie, pe baza Regulamentului BNR nr. 4 / 2014 cu modificarile si completarile ulterioare.
- Datoria externa garantata public include imprumuturile externe garantate de MFP si de autoritatile administratiei publice locale, conform legislatiei privind datoria publica.
- Rata serviciului datoriei externe pe termen lung se calculeaza ca raport intre serviciul datoriei externe pe termen lung si exportul de bunuri si servicii.
- Gradul de acoperire a importurilor de bunuri si servicii se calculeaza ca raport intre rezervele internationale ale Romaniei (valuta + aur) la sfârsitul perioadei si importul mediu lunar de bunuri si servicii din perioada respectiva.
- Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculata la valoarea reziduala, cu rezervele valutare la BNR se determina ca raport intre rezervele valutare la BNR si datoria externa pe termen scurt calculata la valoarea reziduala (soldul datoriei externe pe termen scurt la care se adauga platile de rate de capital aferente datoriei externe pe termen lung scadente in urmatoarele 12 luni).
- Datele statistice aferente perioadei 2013 – septembrie 2019 au fost actualizate in cadrul metodologic al reviziei benchmark 2019. Incepand cu luna octombrie 2019, datele sunt compilate in acelasi cadru metodologic. Mai multe detalii pot fi regasite accesand linkul: Procesul de revizuire a datelor statistice.
Urmatorul comunicat de presa "Balanța de plati si datoria externa" va aparea pe data de 14 octombrie 2020.