Curtea de Conturi acuza: jocurile de noroc on-line s-au desfasurat fara monitorizarea, supravegherea si controlul statului: "Curtea analizeaza posibilitatea sesizarii organelor de urmarire penala”
Curtea de Conturi condusa de Mihai Busuioc (foto) acuza ca in Romania, jocurile de noroc la distanta (on-line) s-au desfasurat fara monitorizarea, supravegherea si controlul Oficiului National pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Auditul Curtii de Conturi la ONJN a constatat diferente de taxe de autorizare de zeci de milioane de lei, sume care nu au fost declarate si achitate la bugetul statului.
Potrivit Curtii, de la infiintarea sa si pana in prezent, Oficiul National pentru Jocuri de Noroc (ONJN) nu a monitorizat si nu a controlat niciodata activitatea organizatorilor de jocuri de noroc la distanta (on-line) si nu si-a indeplinit atributiile legale precum analiza datelor stocate de organizatorii de jocuri sau verificarea exactitatii raportarilor periodice ale acestora. Lipsa controlului si a monitorizarii operatorilor de jocuri de noroc la distanta de catre entitatea responsabila cu supravegherea acestor activitati a fost constatata de Curtea de Conturi cu prilejul misiunii de audit de conformitate efectuate, anul trecut, la ONJN. Perioada supusa auditului a fost anul 2023, respectiv intervalul 2019-2023 pentru activitatile de autorizare si monitorizare a jocurilor de noroc la distanta.
In cadrul misiunii, auditori publici externi au constatat numeroase abateri in activitatea Oficiului. O consecinta importanta a acestor abateri o reprezinta nerealizarea veniturilor bugetului statului la un nivel corespunzator potentialului de colectare de la acest domeniu de activitate economica:
“Astfel, din aplicarea procentului legal al taxei de autorizare asupra veniturilor declarate de organizatorii de jocuri de noroc la distanta si compararea rezultatului obtinut cu taxele de autorizare declarate lunar, Curtea de Conturi a constatat diferente de taxa de autorizare care nu au fost declarate si achitate la bugetul statului (venituri suplimentare) in suma totala de 78.863.222 lei (66.266.989 lei aferenta anul 2022 si de 12.596.233 lei aferenta anului 2023), la care se adauga accesorii calculate pana la data de 20 decembrie 2024 in suma totala de 37.182.427 lei (dobanzi de intarziere in suma de 7.436.485 lei si penalitate de nedeclarare in suma totala de 29.745.942 lei)”.
Prezentam comunicatul Curtii de Conturi:
“In Romania, jocurile de noroc la distanta (on-line) s-au desfasurat fara monitorizarea, supravegherea si controlul Oficiului National pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Auditul Curtii de Conturi la ONJN a constatat diferente de taxe de autorizare de zeci de milioane de lei, sume care nu au fost declarate si achitate la bugetul statului.
De la infiintarea sa si pana in prezent, Oficiul National pentru Jocuri de Noroc (ONJN) nu a monitorizat si nu a controlat niciodata activitatea organizatorilor de jocuri de noroc la distanta (on-line) si nu si-a indeplinit atributiile legale precum analiza datelor stocate de organizatorii de jocuri sau verificarea exactitatii raportarilor periodice ale acestora. Lipsa controlului si a monitorizarii operatorilor de jocuri de noroc la distanta de catre entitatea responsabila cu supravegherea acestor activitati a fost constatata de Curtea de Conturi cu prilejul misiunii de audit de conformitate efectuate, anul trecut, la ONJN. Perioada supusa auditului a fost anul 2023, respectiv intervalul 2019-2023 pentru activitatile de autorizare si monitorizare a jocurilor de noroc la distanta.
In cadrul misiunii, auditori publici externi au constatat numeroase abateri in activitatea Oficiului. O consecinta importanta a acestor abateri o reprezinta nerealizarea veniturilor bugetului statului la un nivel corespunzator potentialului de colectare de la acest domeniu de activitate economica.
Conform raportului de audit, ONJN a permis licentierea operatorilor de jocuri de noroc la distanta si, ulterior, desfasurarea activitatii acestora, fara indeplinirea conditiei legale de a furniza Oficiului cate un terminal (sistem electronic alcatuit din sistemul hardware si/sau sistemul software) cu acces securizat, situat la ONJN, care sa permita acces neintrerupt, securizat, de la distanta, la serverul in oglinda si la serverul de siguranta, situat pe teritoriul Romaniei, inclusiv la baza de date de pe serverul central pentru a pune la dispozitie informatiile cu privire la jocurile si participantii care intra sub incidenta prevederilor legale privind jocurile de noroc.
Din analiza efectuata de Curtea de Conturi asupra Declaratiilor lunare din perioada 2019-2023, depuse de organizatorii de jocuri de noroc la distanta la ONJN, s-a constatat faptul ca reprezentantii Oficiului, cu atributii in monitorizarea nivelului taxelor de autorizare, nu au asigurat o minima verificare a declaratiilor formulate de organizatorii de jocuri.
Astfel, din aplicarea procentului legal al taxei de autorizare asupra veniturilor declarate de organizatorii de jocuri de noroc la distanta si compararea rezultatului obtinut cu taxele de autorizare declarate lunar, Curtea de Conturi a constatat diferente de taxa de autorizare care nu au fost declarate si achitate la bugetul statului (venituri suplimentare) in suma totala de 78.863.222 lei (66.266.989 lei aferenta anul 2022 si de 12.596.233 lei aferenta anului 2023), la care se adauga accesorii calculate pana la data de 20 decembrie 2024 in suma totala de 37.182.427 lei (dobanzi de intarziere in suma de 7.436.485 lei si penalitate de nedeclarare in suma totala de 29.745.942 lei) in baza prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Curtea de Conturi a constatat ca ONJN nu a analizat niciodata indicatorii activitatii desfasurate de organizatorii de jocuri de noroc la distanta, comunicati prin Declaratiile lunare depuse de acestia, comparativ cu datele existente in terminalele ce ar fi trebuit puse la dispozitia ONJN de organizatorii de jocuri de noroc, potrivit prevederilor legale.
Neconcordante care ar fi trebuit investigate
Din analiza auditorilor asupra datelor continute in declaratiile lunare au rezultat o serie de neconcordante care, potrivit atributiilor legale, ar fi trebuit investigate de structurile de specialitate din cadrul ONJN (Directia de monitorizare si Directia de control).
Riscurile care ar fi trebuit analizate de ONJN sunt generate in principal de faptul ca marea majoritate a operatorilor de jocuri on-line sunt inregistrati in Malta, care impune, incepand din luna aprilie 2021, un nivel minim al RTP (Return to player)2 de 85%, in scadere de la 92% in perioada anterioara, iar organizatorii de jocuri de noroc la distanta pot ajusta procentul premiilor acordate jucatorilor prin setarea la diferite niveluri a RTP a jocurilor puse la dispozitia jucatorilor. Potrivit raportului de audit, riscul fiscal neinvestigat/neanalizat de ONJN se poate materializa printr-o diferenta de taxa lunara de autorizare ce poate rezulta in situatia in care venitul/castigul real al organizatorului de jocuri de noroc (GGR) nu este de 4% din totalul mizelor jucate, cat rezulta din declaratiile lunare depuse (GGR 4%=100%-RTP 96%), ci unul mai mare, de peste 8% din totalul mizelor jucate (adica de aproximativ doua ori mai mare).
Lipsa unui plan de control aprobat
Riscul de setare de catre organizatori a unor valori diferite a RTP la jocurile online, in fapt mai mici decat cele declarate si calculate pe baza indicatorilor din Declaratiile lunare depuse de organizatorii de jocuri de noroc la distanta poate determina:
- o potentiala diferenta de taxa de autorizare nedeclarata de pana la 1,8 miliarde lei in anul 2023;
- o potentiala diferenta de taxa de autorizare nedeclarata de pana la 1,2 miliarde lei in anul 2022;
- o potentiala diferenta de taxa de autorizare nedeclarata de pana la 0,1-0,6 miliarde lei, anual, in perioada 2019-2021.
Pe langa abaterile constatate in ceea ce priveste activitatea de monitorizare a jocurilor de noroc de la distanta, in cadrul auditului au fost identificate neconformitati si pentru alte activitati din competenta ONJN, ca de exemplu:
-in perioada 2014-2023 nu au fost efectuate actiuni de control la operatorii economici care desfasoara activitati de jocuri de noroc la distanta in ceea ce priveste verificarea privind evidentierea, declararea si virarea la buget a taxelor specifice jocurilor de noroc la distanta, precum si privind cuantumul garantiei in vederea acoperirii riscului de neplata a obligatiilor fata de bugetul consolidat al statului;
-in anul 2023, activitatea de supraveghere si control a ONJN s-a desfasurat fara a avea la baza un plan anual de control aprobat;
-activitatea Serviciului Promovare Joc Responsabil, structura cu atributii specifice din cadrul ONJN, se limiteaza doar la colectarea veniturilor proprii fara a fi initiate si derulate activitati si programe conform scopului pentru care a fost infiintata aceasta activitate: prevenirea dependentei de jocuri de noroc, protectia minorilor sau a altor grupuri vulnerabile.
Intrucat, cu prilejul auditului la ONJN s-au constatat abateri de conformitate care, luate individual sau cumulat, sunt deopotriva semnificative si generalizate, a fost formulata concluzie contrara. Curtea de Conturi a transmis Oficiului o serie de recomandari, cu scopul remedierii abaterilor constatate. Dintre acestea, mentionam:
-masuri concrete pentru actualizarea procedurilor operationale ce vizeaza activitatea de autorizare a jocurilor de noroc;
-intrarea in legalitate a activitatii ONJN in privinta asigurarii accesului neintrerupt, securizat, de la distanta, la serverele situate pe teritoriul Romaniei, inclusiv la bazele de date de pe serverele centrale ale organizatorilor respectivi;
-masuri operative care sa conduca la initierea si finalizarea in regim de urgenta a unor misiuni de control la operatorii de jocuri de noroc la distanta care sa vizeze perioada de prescriptie a obligatiilor fiscale asupra carora ONJN are competenta legala, astfel incat sa fie avute in vedere cel putin riscurile prezentate in raportul de audit, respectiv aspectele ce vizeaza diferentele de taxa de autorizare care nu au fost declarate si achitate la bugetul statului;
-analizarea cauzelor care au determinat neindeplinirea atributiilor de monitorizare si dispunerea de masuri operative care sa conduca la inlaturarea acestor cauze;
-masuri pentru revizuirea procedurilor operationale aferente activitatii de supraveghere si control.
Avand in vedere aspectele constatate in legatura cu realizarea defectuoasa a activitatii de monitorizare a jocurilor de noroc la distanta, Curtea de Conturi analizeaza posibilitatea sesizarii organelor de urmarire penala”.
Nota: Intertitlurile apartin redactiei
Sursa foto: Facebook Curtea de Conturi