Cresterea contributiei la pensii: proiectul de lege a fost adoptat tacit in Senat (Document)
Senatul va lua act in sedinta de marti, 10 septembrie 2024, de implinirea termenului de adoptare tacita a propunerii legislative privind modificarea Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat initiata de mai multi parlamentari ai Uniunii Salvati Romania (USR). Concret, proiectul prevede cresterea contributiei la Pilonul II de pensii pana la 10%.
Initiativa legislativa adoptata tacit, dar care va trebui votata si in Camera Deputatilor, for decizional, impune o majorare progresiva a cotei de contributie cu 1% incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an, pana la atingerea unui procent de 10%. In prezent, cota virata de angajatori este de 4,75%. Trebuie precizat ca banii nu ajung la bugetul de stat, ci la fonduri private care ii investesc, urmand ca la pensionare romanii sa primeasca banii.
“Sistemul de pensii din al doilea pilon ar trebui privit ca o investitie care creste cheltuielile publice pe termen scurt, dar va deveni mai ieftina pe termen lung, avand, de asemenea, un impact pozitiv semnificativ asupra nivelului de venit al populatiei ajunse la varsta de pensionar si asigurandu-le un trai decent, usurand sarcina statului care se va confrunta cu o populatie tot mai in varsta”, arata autorii proiectului de lege.
Prezentam pasaje din expunerea de motive, pe care o atasam integral la finalul articolului:
“Datorita lansarii lor tarzii in comparatie cu alte tari din Europa Centrala si de Est, fondurile din pilonul II din Romania raman subdezvoltate in raport cu standardele europene si internationale. Scopul pilonului II este de a oferi fostilor angajati un beneficiu suplimentar pe lang pensia lor de stat. In prezent, acest beneficiu este unul nesemnificativ, fapt ce lipseste de obiect actuala reglementare.
Activele nete administrate de fondul privat de pensii Pilonul II in Romania reprezinta astazi doar 6,8% din PIB estimat la nivelurile anului 2023, fata de o medie de aproximativ 67% din PIB la nivelul statelor membre OCDE (statistica din 2021, cea mai recenta disponibila).
Cu alte cuvinte, Pilonul II in Romania este de zece ori mai putin dezvoltat decat sistemele similare din tarile membre OCDE.
Nivelul de economisire pe termen lung al populatiei Romaniei este in prezent extrem de redus, cu implicatii majore asupra nivelului de trai la perioada pensionarii. Pilonul II este singura sursa de acumulare pe termen lung pentru majoritatea populatiei. De asemenea, trebuie mentionat ca, daca activele acumulate in schema fondului de pensii pilonul II ar fi fost lasate ca numerar sau depozite in cadrul bancilor, valoarea acestora ar fi scazut mai mult decat in majoritatea altor forme de economisire. Astfel, se confirma faptul ca fondurile de pensii in comparatie cu alte forme de economisire (cum ar fi depozitul in banci) functioneaza mult mai bine pentru scopul de a economisi pe termen lung, indeplinindu-si functia.
Prezenta initiativa prevede o crestere progresiva a cotei de contributie la pilonul II, tocmai pentru a facilita o tranzitie adecvata si sustenabila spre o cota de 10%, de la an la an. Astfel, nu va exista un soc economic in aceasta tranzitie si ea va intra in mod natural in schema de pensii nationala.
Asadar, sistemul de pensii din al doilea pilon ar trebui privit ca o investitie care creste cheltuielile publice pe termen scurt, dar va deveni mai ieftina pe termen lung, avand, de asemenea, un impact pozitiv semnificativ asupra nivelului de venit al populatiei ajunse la varsta de pensionar si asigurandu-le un trai decent, usurand sarcina statului care se va confrunta cu o populatie tot mai in varsta”.