CONTRACTELE DIGITALE - Intra in vigoare normele UE privind continutul digital si vanzarea de bunuri. Drepturile consumatorilor
Consumatorii europeni vor avea, de la 1 ianuarie, dreptul legal la o reducere de pret sau rezilierea contractului si rambursarea sumei platite atunci cand continutul digital cumparat online si serviciile digitale - de exemplu, muzica sau software descarcat - sunt defectuoase, a anuntat luni, 3 ianuarie 2022, Comisia Europeana.
La 1 ianuarie au intrat in vigoare noi norme ale UE privind continutul digital si vanzarea de bunuri. De acum inainte, consumatorilor si agentilor economici le va fi mai usor sa cumpere si sa vanda continut digital, servicii si bunuri digitale si "bunuri inteligente” din si in intreaga UE. Didier Reynders, comisarul pentru justitie, a declarat: “2022 incepe intr-o nota extrem de pozitiva pentru consumatorii si intreprinderile din UE. In cazul unor probleme sau defecte legate de continutul digital, de serviciile digitale sau de produsele inteligente, consumatorii din UE vor avea de acum aceleasi drepturi ca in cazul oricaror alte bunuri, indiferent de locul din UE din care au cumparat bunurile si serviciile respective. Normele noastre armonizate consolideaza drepturile consumatorilor si, mai mult, vor incuraja companiile sa isi vanda bunurile si serviciile in intreaga UE, oferind securitate juridica, ceea ce ii va ajuta pe consumatori in milioane de tranzactii zilnice. Fac apel la acele state membre care inca nu au transpus noile norme sa faca acest lucru fara intarziere”.
Perioada de garantie
Potrivit Comisiei, prin noile norme privind contractele digitale, consumatorii vor fi protejati atunci cand continutul digital (de exemplu, muzica sau software descarcate) si serviciile digitale sunt defectuoase. Acestia vor avea dreptul legal la o solutie, de exemplu, o reducere de pret sau rezilierea contractului si rambursarea sumei platite.
“Directiva privind vanzarea de bunuri le va asigura consumatorilor acelasi nivel de protectie in intreaga UE – si atunci cand isi fac cumparaturile online si atunci cand cumpara dintr-un magazin – si va acoperi toate bunurile, inclusiv bunurile cu componente digitale (de exemplu, un frigider inteligent). Noile norme mentin perioada minima de garantie de doi ani de la data la care consumatorul primeste bunul si prevad o perioada de un an pentru inversarea sarcinii probei in favoarea consumatorului. In practica, aceasta inseamna ca, in primul an, va fi datoria vanzatorului sa dovedeasca faptul ca bunul nu a fost defect inca de la inceput”, arata Comisia Europeana.