Consiliul Fiscal estimeaza ca deficitul bugetar va fi in jur de 8% din PIB in 2024 (Document)
Deficitul bugetar cash va fi in jur de 8% din PIB in 2024, arata Consiliul Fiscal (CF) in opinia cu privire la rectificarea bugetara aprobata de Guvern.
In document se precizeaza ca Romania are unul dintre cele mai inalte deficite bugetare din UE, iar faptul ca si alte 7 tari au intrat sub incidenta procedurii de dezechilibru excesiv nu trebuie sa fie un confort pentru autoritatile noastre. Potrivit Consiliului, este hazardata afirmatia ca deficitele se explica prin investitii si ca ar fi sustenabile, efectele investitiilor depind de compozitie, de masura in care se dezvolta productia de bunuri exportabile si ce pot inlocui importuri (asa numite tradables). In plus, mare parte din resursele europene se vad in bugetul public atat pe partea de cheltuieli, cat si la venituri:
“CF a mentionat frecvent ca Romania are printre cele mai joase venituri fiscale (inclusiv contributii) din UE – in jur de 26-27% din PIB. Este un nivel complet inadecvat avand in vedere presiunile tot mai mari asupra bugetului ce deriva din efecte ale schimbarilor climatice (vezi si inundatiile din acest an), nevoia de a investi mai mult in educatie si sanatate, aparare, infrastructuri fizice, si de a crea spatiu fiscal. Pietele financiare pot 'ingheta' din nou, din varii motive, iar tarile care sunt prinse pe picior gresit (deficite mari) platesc scump. Romania a mai trecut printr-un episod amar ca urmare a efectelor crizei financiare din 2008-2009”.
Reamintim ca Ministerul de Finante a majorat deficitul bugetar la 6,94% din Produsul Intern Brut (PIB) in 2024, cresterea fiind cu 2 puncte mai mare fata de previziunea de la inceputul anului, respectiv 5% din PIB, se arata in Proiectul de Ordonanta de Urgenta cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024 (click aici pentru a citi)
Prezentam concluziile Consiliului Fiscal:
“-Romania are unul dintre cele mai inalte deficite bugetare din UE, iar faptul ca si alte 7 tari au intrat sub incidenta procedurii de dezechilibru excesiv nu trebuie sa fie un confort pentru autoritatile noastre. Romania sufera de sindromul 'deficitelor gemene', cu dezechilibre externe (de balanta comerciala si de cont curent) mari, cu finantare considerabila prin imprumuturi externe. Romania are cel mai mare deficit de cont curent ca pondere in PIB intre tarile din Centrul si Estul Europei si nici nu este in zona euro, ceea ce implica risc valutar;
-Este hazardata afirmatia ca deficitele se explica prin investitii si ca ar fi sustenabile; efectele investitiilor depind de compozitie, de masura in care se dezvolta productia de bunuri exportabile si ce pot inlocui importuri (asa numite tradables). In plus, mare parte din resursele europene se vad in bugetul public atat pe partea de cheltuieli, cat si la venituri. Raportul Draghi subliniaza nevoia de investitii de calitate in UE, orientate catre viitor;
-Un plan bugetar-structural pe 7 ani are sens, date fiind dimensiunea deficitului si impactul reformelor structurale. Corectia nu se poate realiza in mod covarsitor prin reduceri de cheltuieli, este nevoie de o crestere importanta a veniturilor bugetare (fiscale), inclusiv prin modificari in regimul fiscal, de reducerea drastica a decalajului la colectarea TVA, extinderea bazei de impozitare, combaterea evaziunii fiscale si a optimizarilor fiscale;
-CF a mentionat frecvent ca Romania are printre cele mai joase venituri fiscale (inclusiv contributii) din UE – in jur de 26-27% din PIB. Este un nivel complet inadecvat avand in vedere presiunile tot mai mari asupra bugetului ce deriva din efecte ale schimbarilor climatice (vezi si inundatiile din acest an), nevoia de a investi mai mult in educatie si sanatate, aparare, infrastructuri fizice, si de a crea spatiu fiscal;
-Pietele financiare pot 'ingheta' din nou, din varii motive, iar tarile care sunt prinse pe picior gresit (deficite mari) platesc scump. Romania a mai trecut printr-un episod amar ca urmare a efectelor crizei financiare din 2008-2009; -Cresterea economica din Romania nu este robusta intrucat se bizuie pe dezechilibre mari, interne si externe;
-Proiectul rectificarii bugetare prevede o majorare nominala ampla, atat a veniturilor bugetare, cat si a cheltuielilor bugetare. Nivelul estimat al deficitului BGC este de 6,94%, cu circa 1,94 pp mai mare decat tinta din proiectul de buget;
-Pe baza noilor date, CF evalueaza ca deficitul bugetar cash va fi in jur de 8% din PIB in 2024, fiind in linie cu analiza din raportul sau anual;
-Avand in vedere negocierile Guvernului cu Comisia Europeana privind planul bugetar structural al Romaniei, in contextul noului cadru de guvernanta economica din Uniunea Europeana, nu este exclus ca unele cheltuieli sa fie diminuate mai mult si sa consemnam un deficit sensibil sub 8% din PIB. Pe de alta parte, o subestimare a riscurilor generate de cheltuieli in crestere rapida poate conduce la un deficit semnificativ peste 8% din PIB;
-Guvernul sa incerce sa tina sub control strict cheltuielile in restul anului. Ca si in alti ani, amanarea unor plati nu rezolva problemele structurale ale bugetului public;
-Potrivit rectificarii bugetare, cheltuielile de investitii totale, din surse interne si externe, sunt estimate la 6,8% din PIB. In structura, investitiile finantate din resurse interne sunt de 40,9% (fata de 31,2% in proiectul de buget initial), in timp ce investitiile finantate din fonduri europene sunt de 59,1%;
-Absorbtia de fonduri europene in primele 8 luni din anul 2024 s-a limitat la rambursari insumand circa 2,5 mld. euro din CFM (cadrul financiar multianual-n.r.) 2014-2020 (beneficiind de Regula N+3). In cazul CFM 2021-2027, rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune era zero la nivelul lunii august 2024, iar in privinta PNRR, cererea de plata nr. 3 depusa in decembrie 2023, in valoare de circa 2 mld. euro, se gaseste inca in curs de evaluare de catre CE. Aceasta releva slabiciuni institutionale in atragerea si absorbtia fondurilor europene;
-Romania risca sa capete o dependenta de fondurile europene ce se poate dovedi periculoasa. Aceasta si pentru ca PNRR are o viata limitata (pana in august 2026), iar fondurile structurale si de coeziune vor intra intr-o alta logica de alocare. In plus, PIB pe locuitor al Romaniei va ajunge la un nivel care nu o va mai indreptati sa primeasca fonduri nete de amploarea ultimului deceniu (ca procent din PIB)”.