Companii amendate cu 43 milioane euro. Consiliul Concurentei: “Coordonarea politicilor de stabilire a preturilor”
Consiliul Concurentei condus de Bogdan Chiritoiu (foto) a sanctionat companiile Holcim Romania S.A., Romcim S.A. si Heidelberg Materials Romania S.A. cu amenzi in valoare totala de 217.966.541,82 lei (aproximativ 43,7 milioane euro) pentru coordonarea politicilor de stabilire a preturilor.
Amenzile au fost aplicate astfel:
• HOLCIM ROMANIA S.A:90.900.114,26 lei (18,2 milioane euro);
• ROMCIM S.A: 66.123.571,28 lei (13,3 milioane euro);
• HEIDELBERG MATERIALS ROMANIA S.A: 60.942.856,28 lei (12,2 milioane euro).
In urma investigatiei, autoritatea de concurenta anunta ca a constatat ca, cel putin in perioada 20172018, intre cei trei producatori de ciment s-a realizat un schimb de informatii comerciale sensibile (informatii referitoare la preturi viitoare, discounturi, conditii de plata, termene de plata, cantitati, volume etc.) prin intermediul unor clienti.
“Astfel, fiecare dintre cei trei producatori a implementat mecanisme pentru organizarea si utilizarea interna a informatiilor colectate de la clienti prin agentii zonali de vanzari. In acest fel au avut acces la informatii care nu aveau caracter public (nefiind vorba despre preturi la raft), pe care le-au centralizat, monitorizat si utilizat in stabilirea strategiilor comerciale in ceea ce priveste politica de pret”, precizeaza Consiliul.
Prezentam comunicatul Consiliului Concurentei:
“Consiliul Concurentei a sanctionat companiile Holcim Romania S.A., Romcim S.A. si Heidelberg Materials Romania S.A. cu amenzi in valoare totala de 217.966.541,82 lei (aproximativ 43,7 milioane euro) pentru coordonarea politicilor de stabilire a preturilor. Amenzile au fost aplicate astfel:
-HOLCIM ROMANIA S.A:90.900.114,26 lei (18,2 milioane euro);
-ROMCIM S.A: 66.123.571,28 lei (13,3 milioane euro);
-HEIDELBERG MATERIALS ROMANIA S.A: 60.942.856,28 lei (12,2 milioane euro).
In urma investigatiei, autoritatea de concurenta a constatat ca, cel putin in perioada 20172018, intre cei trei producatori de ciment s-a realizat un schimb de informatii comerciale sensibile (informatii referitoare la preturi viitoare, discounturi, conditii de plata, termene de plata, cantitati, volume etc.) prin intermediul unor clienti. Astfel, fiecare dintre cei trei producatori a implementat mecanisme pentru organizarea si utilizarea interna a informatiilor colectate de la clienti prin agentii zonali de vanzari. In acest fel au avut acces la informatii care nu aveau caracter public (nefiind vorba despre preturi la raft), pe care le-au centralizat, monitorizat si utilizat in stabilirea strategiilor comerciale in ceea ce priveste politica de pret.
'Fiecare companie implicata a putut sa prevada, in mod rezonabil, ca informatiile despre propriile conditii comerciale vor ajunge la ceilalti producatori. Comportamentul a condus la reducerea concurentei, ceea ce a generat majorarea preturilor cimentului fata de tarile vecine', a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Autoritatea de concurenta monitorizeaza piata materialelor de constructii, avand in vedere importanta strategica a sectorului constructiilor in dezvoltarea economica si sociala. In acest context, cimentul este un material indispensabil, fiind utilizat atat pentru prepararea betoanelor, cat si ca ingredient principal pentru o multitudine de materiale pentru constructii.
In ultimii ani, sectorul constructiilor din Romania se afla pe un trend ascendent. Astfel, chiar si in perioada pandemiei Covid-19, lucrarile de constructii au inregistrat o crestere semnificativa, de circa 18% fata de anul 2019. Ulterior, in contextul crizei energetice care a urmat celei medicale, volumul lucrarilor de constructii a continuat sa creasca in ritm anual de circa 12-15%, anul 2024 marcand o relativa stabilizare a sectorului”.