COMPANIE DE STAT PENTRU RAZBOI – Statul vrea sa infiinteze Carpatica Feroviar, companie care va asigura transporturile strategice ale Romaniei, inclusiv trupe militare. Actiunile pot fi cotate la bursa, iar compania se va privatiza dupa incheierea primilor doi ani financiari (Document)
Ministerul Transporturilor a pus in transparenta Proiectul de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica Feroviar SA, companie care va avea obligatia legala de a asigura transporturile strategice ale statului roman, contrabalansand riscul de refuz al societatilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, in situatii de criza. Pentru a se infiinta compania trebuie obtinut si avizul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) condus de Klaus Iohannis (foto).
Actiunile emise de aceasta societate pot fi cotate la bursa si tranzactionate liber pe piata de capital. Compania se va privatiza dupa incheierea primilor doi ani financiari. In expunerea de motive se arata ca evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului roman de a se putea baza pe existenta unei societati de transport feroviar de marfa ce va putea realiza, printre altele, transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, in caz de mobilizare a fortelor armate ale Romaniei si ale partenerilor strategici.
Societatea va desfasura activitati:
- de interes strategic, tinand cont de parteneriatele Romaniei rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza;
- comercial, fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa, venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar:
“Asigurarea transportului de marfa pe cale ferata reprezinta un serviciu de interes strategic, sincopele in functionarea acestuia genereaza perturbari grave in functionarea principalelor ramuri economice de activitate.
Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 (pandemia covid-19, criza energetica, alimentara si a transporturilor, precum si conflictele din apropierea granitelor) au accentuat nevoia investitiilor in sectorul feroviar, respectiv importanta existentei unui operator feroviar de stat, apt sa execute neconditionat toate transporturile necesare, conform cerintelor agreate la nivelul Romaniei din UE si NATO.
Statul roman are obligatia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C (2020) 1115 final din 24.02.2020 acordat Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa C.F.R. Marfa SA, Nerecuperarea urgenta a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobanzi) poate conduce la costuri accesorii a caror valoare poate mari considerabil suma declarata ca ajutor de stat.
Tinand cont de situatia in care se regaseste CFR Marfa, fata de care obiectivul principal al statului roman este rambursarea ajutorului de stat ilegal si punerea in aplicare a Deciziei, se creeaza nevoia infiintarii unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de aparare a tarii.
Orice intarziere in adoptarea masurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfa si poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele detinute, iar, in ceea ce priveste punerea in aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creste riscul declansarii procedurii de infringement fata de statul roman”.
In proiect se mai prevad urmatoarele:
- Capitalul social al Societatii este de 125.000 lei si se constituie prin varsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pentru anul 2024;
- Capitalul social este subscris si integral varsat de statul roman, in calitate de actionar unic, care isi exercita drepturile si obligatiile prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
- Capitalul social initial este impartit in 12.500 actiuni nominative, fiecare avand valoarea nominala de 10 lei, detinute in totalitate de statul roman prin reprezentant legal Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
- Ulterior, se va realiza majorare de capital, in vederea capitalizarii totale a Societatii conform testului investitorului privat prudent;
- Societatea se va privatiza dupa incheierea primilor doi ani financiari, in conditiile legii, prin diminuarea participatiei statului cu un procent de 20% din valoarea actiunilor capitalului social initial;
- Actiunile emise de Societate pot fi cotate la bursa si tranzactionate liber pe piata de capital;
- Pe perioada in care statul este actionar majoritar, Societatea poate vinde active din patrimoniul sau persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la initiativa consiliului sau de administratie si cu acordul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cu mandatarea reprezentantilor sai in adunarea generala a actionarilor.
*Cititi aici proiectul de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica Feroviar SA