CETATEANUL SA ASTEPTE – Guvernul nu sustine proiectul de lege care obliga autoritatile sa raspunda la petitii in zece zile: “Exista spete care nu pot fi solutionate in aceste termene” (Documente)
Guvernul nu sustine proiectul de lege care are ca scop reducerea timpului in care un cetatean trebuie sa primeasca raspuns la petitii de la o autoritate publica, de la 30 de zile la 10 zile. Este vorba despre propunerea legislativa privind modificarea Ordonantei 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, initiata de mai multi parlamentari PNL.
Proiectul propune o reducere substantiala a termenelor de solutionare a petitiilor, dupa cum urmeaza:
- de la 30 de zile la 10 zile, indiferent daca solutia este favorabila sau nefavorabila;
- de la 45 de zile la 20 de zile, daca aspectele sesizate prin petitie necesita o informare si o cercetare mai amanuntita;
- de la 60 de zile la 25 de zile, in cazul petitiilor din domeniul energiei si gazelor naturale, daca aspectele sesizate prin petitie necesita o informare si o cercetare mai amanuntita.
Initiatorii proiectului de lege arata ca in ultima perioada majoritatea petitiilor sunt transmise prin mijloace electronice de comunicare, iar institutile publice, fie ele primarii, consilii judetene, ministere, sau autoritati subordonate acestora isi desfasoara activitatea cu publicul preponderent on-line. Conform expunerii de motive, tehnic, rezolvarea petitiilor transmise in format electronic, prelucrarea si repartizarea acestora in interiorul directiilor institutiiior publice pentru primirea raspunsului este mult mai usoara. De asemenea, autoritatile publice locale sau centrale au posibilitatea digitalizarii serviciilor proprii, astfel incat solutionarea petitiilor sa fie mult mai usoara.
Explicatiile Executivului
In punctul de vedere al Executivului emis in legatura cu proiectul de lege se arata ca volumul mare de sesizari/petitii/reclamatii primite de la persoanele fizice sau juridice interesate, precum si circuitul intern al fiecarei institutii publice, incepand cu inregistrarea, repartizarea acestora pana la analizarea efectiva si solutionarea lor de catre personalul de specialitate, fac, in practica, imposibil de respectat termenul de 10 zile.
Guvernul da si exemple, precum Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), care nu ar putea rezolva solicitarile in termen de zece zile, asa cum prevede proiectul. In acest context, se arata ca avand in vedere activitatile derulate la nivelul ANAF, termenul de solutionare a petitiilor propus prin initiativa legislativa nu este fezabil in raport cu volumul si complexitatea tipologiilor de cazuistici adresate spre solutionare acestei institutii.
In plus, majoritatea petitiilor necesita timp in vederea identificarii, evaluarii si gestionarii riscului de neconformare, iar termenele propuse in initiativa legislativa sunt nerealiste si nu pot avea rezultatul scontat, intrucat verificarea aspectelor semnalate necesita un timp mult mai indelungat decat cel propus in initiativa legislativa, iar verificarile pot deveni superficiale.
Executivul mentioneaza si ca sunt foarte multe spete care nu pot fi solutionate in aceste termene, spre exemplu sesizarile si reclamatiile care necesita actiuni de control sau inspectie fiscala: "De asemenea, in unele situatii, in cuprinsul unei petitii sunt prezentate numeroase probleme, caz in care trebuie sa fie consultate mai multe compartimente din cadrul autoritatii sau institutiei publice, astfel pentru solutionarea unor petitii, sunt necesare demersuri suplimentare, respectiv demersuri interne/institutionale si verificari, dupa caz. Toate aceste demersuri implica, de asemenea, un timp rezonabil de analiza de cel putin 5 zile.
Totodata, precizam ca in cadrul institutiilor publice se constata un numar insuficient de personal de specialitate responsabil cu solutionarea petitiilor si, potrivit prevederilor in vigoare, nerespectarea termenelor de solutionare a solicitarilor reprezinta abatere disciplinara si se sanctioneaza”.
Nu in ultimul rand, Guvernul sustine ca termenul de zece zile este reglementat distinct pentru solutionarea cererilor de informatii de interes public, in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare, ceea ce ar implica o suprapunere de termene (Legea 544/2001 prevede ca raspunsul la solicitarile de interes public sa se faca in decurs de 1-30 zile-n.r): “Semnalam faptul ca, avand in vedere caracterul personal al continutului petitiilor, spre deosebire de caracterul general al solicitarilor formulate in baza Legii 544/2001, unde informatia solicitata este mai usor de identificat si apoi de furnizat, in cazul petitiilor, demersurile pe care institutiile publice trebuie sa le faca necesita o perioada mai lunga de analiza si documentare in vederea solutionarii fiecarei spete in parte (individual)”.