Certificat de viata pentru incasarea pensiei. Noile reguli se aplica de la 1 septembrie 2024
Pensionarii care locuiesc in strainatate vor trebui sa trimita certificatul care sa ateste ca sunt in viata de doua ori pe an, la final de martie si de septembrie, fata de actualele prevederi, care stabileau ca acesta trebuie trimis doar o data pe an. In situatia in care nu se prezinta certificatul de viata in termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendata, incepand cu luna urmatoare expirarii termenelor prevazute mai sus (de 31 martie, respectiv 30 septembrie a fiecarui an).
Potrivit noii legi a pensiilor, in vigoare de le 1 septembrie 2024, in cazul beneficiarilor stabiliti in strainatate (nerezidenti), certificatul de viata se transmite semestrial, din proprie initiativa, de beneficiarul nerezident aflat in plata, pana cel tarziu la data de 31 martie, respectiv pana la data de 30 septembrie a fiecarui an.
Certificatul de viata trebuie semnat in fata unei autoritati legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de sedere permanenta, dupa caz, respectiva autoritate certificand acest fapt. Sintagma "autoritati legale" se refera la institutii de pensii, autoritati administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocati, consilieri juridici, medici de familie de pe teritoriul statului de domiciliu, respectiv resedinta, birouri ale Patronatelor cu care Casa Nationala de Pensii Publice a incheiat Protocoale de Colaborare: Institutul National de Asistenta Sociala (INAS) din Italia, Institutul National Confederal de Asistenta (INCA) din Italia si Institutul de Tutela si Asistenta a Muncitorilor (ITAL - UIL) din Italia.
Se suspenda plata
Casa de Pensii precizeaza ca in situatia in care nu se prezinta certificatul de viata in termenul indicat, plata drepturilor de pensie va fi suspendata, incepand cu luna urmatoare. Reluarea platii drepturilor de pensie se va face dupa transmiterea certificatului de viata, de la data suspendarii, cu respectarea termenului general de prescriptie.
Modelul noului certificat de viata: RO/DE, RO/EN, RO/ES, RO/FR, RO/HU, RO/IT, (click aici) a fost aprobat prin Ordinul Presedintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 privind reglementarea modalitatilor de certificare a copiilor documentelor care atesta vechimea in munca realizata anterior datei de 1 aprilie 2001 si a copiilor documentelor care atesta perioadele asimilate, precum si a existentiei beneficiarilor nerezidenti, publicat, la data de 09.07.2024, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 651:
“Precizam ca beneficiarii nerezidenti aflati in plata pot utiliza, ca mijloc alternativ de verificare administrativa, si modelul anterior de certificat de viata: RO/ES, RO/IT, RO/EN, RO/DE, RO/FR, (click aici) prevazut in Ordinul Presedintelui CNPP nr. 865/29.11.2023.
Astfel, in cazul beneficiarilor nerezidenti aflati in plata, in aplicarea Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, certificatul de viata (model nou sau vechi) se va transmite pana la data de 30 septembrie 2024.
Transmiterea certificatului de viata catre casa teritoriala de pensii se poate face prin orice mijloace de comunicare, respectiv posta, fax, e-mail, date de contact care se regasesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instututii si pe site-ul CNPP https://www.cnpp.ro/casele-teritoriale-de-pensii.
Precizam ca, in cazul noilor beneficiari nerezidenti, daca intre data depunerii cererii de pensionare si data primei plati a pensiei stabilite prin decizia de acordare a unor drepturi de pensie s-au scurs mai mult de 6 luni, casa teritoriala de pensii competenta va transmite, impreuna cu decizia de acordare a unor drepturi de pensie si cu o adresa de informare, un exemplar al certificatului de viata, urmand ca prima plata a drepturilor de pensie sa se efectueze, in acest caz, dupa primirea exemplarului completat al certificatului, semnat si stampilat, care atesta faptul ca beneficiarul este in viata”.