Ce se ascunde in spatele Schengen
Analistii si finantistii au calculat, desigur cu aproximatie, uriasele pagube generate de excluderea Romaniei din spatiul Schengen. Sunt zeci de miliarde pierdute, incepand din momentul in care Romania a indeplinit conditiile pentru intrarea in spatiul de libera circulatie. Dar nimeni pana acum nu a relevat un alt aspect care ne aduce prejudicii si mai mari. Despre ce este vorba?
Acordul Schengen din care, in mod abuziv, Romania si Bulgaria sunt excluse, are mult mai multe prevederi decat cele vizand circulatia terestra, maritima si aeriana. In timp ce noi ne concentram asupra acestor aspecte, altii privesc intr-o cu totul alta directie. Iar in cele ce urmeaza, ma voi concentra asupra unui singur aspect.
Una dintre prevederile Schengen stabileste faptul ca autoritatile judiciare ale unui stat care face parte din acest sistem se pot adresa direct omologilor judiciari din celelalte state, fara a mai fi necesara vreo aprobare din partea Ministerului de Justitie al statului caruia i se adreseaza solicitarea. Ceea ce inseamna, ca sa dau un exemplu simplu, ca daca despre reprezentantii unei societati comerciale austriece exista suspiciunea rezonabila ca prin fel de fel de tertipuri facute prin incalcarea legii au prejudiciat statul roman in ceea ce priveste TVA, impozite sau alte taxe, procurorii sau instantele de judecata din aceasta tara se pot adresa direct omologilor din Austria. Care au obligatia sa rationeze ca si cand respectivele supozitii sau concluzii sunt produse de propriile autoritati. Un om de afaceri austriac poate fi astfel pus imediat sub urmarire in Austria sau, in cazul in care in Romania a suferit o condamnare, autoritatile statului austriac au obligatia sa-l aresteze deindata. La fel se intampla si atunci cand sunt necesare perchezitii sau confiscari de documente la sediul societatii mama din Austria. In acest fel, in joc, sunt sume colosale, si tot in joc este credibilitatea unor manageri austrieci care, facandu-se ei insisi vinovati de acte de coruptie, isi permit sa taxeze Romania drept un stat corupt.
Noi stam in genunchi si ne rugam sa intram in spatiul Schengen, solicitand astfel un drept care ni se cuvine de ani de zile si pentru care am cheltuit miliarde de euro pentru a indeplini conditiile la care ne-am angajat. In urma cu mai multi ani. Elvetia, care nu este un stat UE, a fost obligata sa intre in spatiul Schengen, desi autoritatile s-au impotrivit cu toata forta.
De ce i s-a impus Elvetiei un asemenea tratament si de ce autoritatile elvetiene au opus rezistenta? Raspunsul este simplu de dat. Pentru ca, intrand in spatiul Schengen, secretul bancar care a atras mii de miliarde de euro in bancile elvetiene, nu mai putea fi protejat. In cele din urma, s-a ajuns la un compromis. Elvetia a acceptat sa intre in spatiul Schengen, dar acordurile la care m-am referit mai sus au putut fi amanate sub aspectul efectelor timp de cinci ani. S-a creat astfel un precedent, omologat de Uniunea Europeana. O marja de cinci ani.
Autoritatile de la Viena trag de timp pentru ca operatiunile ilicite ale unor oameni de afaceri din Austria sa poata fi protejate cat mai mult timp. Iar acest tras de timp inseamna ca statul roman nu-si poate valorifica o serie intreaga de drepturi. Eu nu ma mir deloc ca in aceste conditii guvernele de la Bucuresti acorda, in continuare, fara a cere nimic in schimb, in beneficiul OMV Petrom fel de fel de privilegii, iar OMV Petrom, asa cum pe buna dreptate a remarcat europarlamentarul Rares Bogdan, nu a miscat niciun deget pentru ca Romania sa fie primita in spatiul Schengen. Dimpotriva, a aplaudat cele cinci noi conditii abuzive care ni s-au impus si pe care noi, din prostie sau din tradare, le-am acceptat.
Sorin Rosca STANESCU
Sursa: corectnews
Sursa foto: Facebook Sorin Rosca Stanescu