CCR DA MANA LIBERA GUVERNULUI – Curtea Constitutionala a decis ca Executivul poate aloca bani din Fondul de rezerva pentru finantarea cheltuielilor curente (Minuta)
Decizie a Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR) condusa de Marian Enache (foto) cu privire la alocarea de bani din Fondul de rezerva bugetara. Curtea a respins ca neintemeiata sesizarea formulata de catre Uniunea Salvati Romania (USR) care a reclamat legea care prevede ca in 2023, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului pot fi alocate, pe baza de hotarari ale Guvernului, sume pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale ordonatorilor principali de credite.
Concret, sesizarea a vizat Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 73/2023 privind unele masuri bugetare, precum si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului 73/2023, iar CCR a stabilit ca prevederile sunt constitutionale. Chiar daca prevederile OUG vizau anul 2023, prin decizia Curtii acestea se pot aplica si pe viitor.
In esenta, Curtea a retinut ca nu sunt incalcate prevederile din Constitutie pentru ca Guvernul este cel care conduce politica fiscal-bugetara pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice.
CCR arata ca aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta, sub aspectul deciziei legiferarii, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar pe calea controlului parlamentar. Asadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptand o lege de aprobare sau de respingere, forul legislativ avand competenta de a cenzura ordonanta de urgenta a Guvernului, atat sub aspectul legalitatii, cat si al oportunitatii.
Se mai precizeaza ca nici Constitutia si nici jurisprudenta instantei de contencios constitutional nu impun Guvernului sa aleaga intre accesarea sumelor aflate in Fondul de rezerva bugetara si rectificarea bugetara, esential fiind ca masura sa fie adoptata de Guvern prin proiecte de lege sau prin acte normative cu putere de lege, supuse ulterior analizei Parlamentului.
Iata minuta CCR
“Curtea Constitutionala, cu majoritate de voturi, a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate formulata de deputati apartinand Grupului parlamentar al Uniunii Salvati Romania si deputati neafiliati si a constatat ca dispozitiile Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.73/2023 privind unele masuri bugetare, precum si cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.73/2023 sunt constitutionale in raport cu criticile formulate.
In esenta, Curtea a retinut ca nu sunt incalcate prevederile art.115 alin.(4) din Constitutie, intrucat justificarea urgentei reglementarii a fost facuta in preambulul ordonantei de urgenta criticate, iar Guvernul este cel care conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice. Aprecierea oportunitatii adoptarii unei ordonante de urgenta, sub aspectul deciziei legiferarii, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar pe calea controlului parlamentar. Asadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptand o lege de aprobare sau de respingere, forul legislativ avand competenta de a cenzura ordonanta de urgenta a Guvernului, atat sub aspectul legalitatii, cat si al oportunitatii.
Bani pentru cheltuieli urgente
Totodata, Curtea a retinut ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art.135 si ale art.137 din Legea fundamentala, intrucat legiuitorul a instituit doua tipuri diferite de finantari aflate la dispozitia Guvernului, cu destinatii diferite. Astfel, Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului se repartizeaza pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul exercitiului bugetar [art.30 alin.(2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice], in vreme ce Fondul de interventie la dispozitia Guvernului este cel care se repartizeaza pentru finantarea unor actiuni urgente in vederea inlaturarii efectelor unor calamitati naturale si sprijinirii persoanelor fizice sinistrate [art.30 alin.(4) din Legea nr.500/2002].
Nici Constitutia si nici jurisprudenta instantei de contencios constitutional nu impun Guvernului sa aleaga intre accesarea sumelor aflate in Fondul de rezerva bugetara si rectificarea bugetara, esential fiind ca masura sa fie adoptata de Guvern prin proiecte de lege sau prin acte normative cu putere de lege, supuse ulterior analizei Parlamentului, care se va pronunta in sensul aprobarii sau respingerii initiativei legislative ori a ordonantei, dupa caz, controland, astfel, actul normativ al Guvernului din perspectiva oportunitatii intentiei/actului de legiferare. Alegerea uneia sau alteia dintre cele doua surse de finantare aflate la dispozitia Guvernului este o problema exclusiv de oportunitate politica, ce priveste, in esenta, relatiile dintre Parlament si Guvern”.
*Cititi aici Ordonanta de Urgenta 73/2023