CCR A DAT DREPTATE GUVERNULUI - „Aceasta sursa de finantare nu mai exista”
Lumea Banilor prezinta Decizia 903/2020 a Curtii Constitutionale privind solutionarea obiectiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii pentru completarea Legii educatiei fizice si a sportului 69/2000, obiectie formulata de Guvernul Romaniei.
In motivarea sesizarii de neconstitutionalitate, Guvernul formuleaza critici de neconstitutionalitate extrinseca si sustine ca prin legea mentionata se preconizeaza introducerea tichetelor valorice -„tichete de sportiv”- pentru copii si juniori, insa dispozitiile legale reglementeaza conditiile in care se acorda acestea, fara a fi indicata sursa finantarii.
Astfel, se sustine ca se creeaza premisele unor vicii de neconstitutionalitate din perspectiva incalcarii prevederilor art. 138 alin.(5) din Legea fundamentala, avand in vedere ca nu este indicata sursa de finantare a cheltuielilor stabilite prin prezenta reglementare, respectiv din art. 111 din Constitutie, in situatia in care lipseste fisa financiara ce ar reflecta impactul asupra bugetului general consolidat.
Sursa de finantare a fost abrogata
Autorul sesizarii arata ca, potrivit expunerii de motive a legii analizate, referitor la sursa de finantare, se retin urmatoarele:„valoarea accizei este asigurata din valoarea accizei pentru alcool si bauturi alcoolice, tigarete, tigari si tigari de foi in procent de 0,5% de la bugetul de stat catre Ministerului Tineretului si Sportului, pentru sustinerea activitatii sportive in baza O.U.G. nr.114/2019 cu modificarile si completarile ulterioare si/sau alte surse identificate conform legislatiei in vigoare”.
Insa, avand in vedere ca prin dispozitiile art.96 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2018 (la care se refera, in realitate, initiatorii) a fost abrogata sursa de finantare din acciza pe alcool si tutun prevazuta de art.70 alin. (1) lit.c) din Legea educatiei fizice si sportului nr.69/2000, care era indicata ca sursa de finantare a propunerii legislative, Guvernul arata ca aceasta este lipsita de veniturile necesare implementarii initiativei legislative.
Obiectie admisa
In urma deliberarilor, CCR a admis obiectia de neconstitutionalitate formulata de Guvernul Romaniei si a constatat ca Legea pentru completarea Legii educatiei fizice si a sportului nr. 69/2000 este neconstitutionala, in ansamblul sau.
Iata pasaje din decizia CCR, pe care o publicam integral la finalul articolului:
"Curtea observa ca in expunerea de motive, initiatorii propunerii legislative au mentionat ca ‘sursa de finantare este asigurata din valoarea accizei pentru alcool si bauturi alcoolice, 6 tigarete, tigari si tigari de foi in procent de 0,5% de la bugetul de stat catre (bugetul) Ministerului Tineretului si Sportului, pentru sustinerea activitatii sportive in baza OUG 114/2019 (in realitate, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018) cu modificarile si completarile ulterioare si/sau alte surse identificate conform legislatiei in vigoare’.
Or, la momentul inregistrarii initiativei legislative la Senat, in vederea dezbaterii (5 mai 2020), aceasta sursa de finantare nu mai exista, deoarece prevederile art. 70 alin. (1) lit. c) din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000, potrivit carora ‘Ministerul Tineretului si Sportului isi asigura sursele pentru finantarea activitatilor sportive din: (…); c) 1% din taxele si accizele aplicate la nivel national pentru tigarete, tigari si bauturi alcoolice”, au fost abrogate prin art. 96 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018.
Sursa de finantare lipsita de caracter obiectiv si real
In aceste conditii, neindeplinirea obligatiei solicitarii fisei financiare conduce la concluzia ca la adoptarea legii s-a avut in vedere o sursa de finantare lipsita de un caracter obiectiv si real, astfel incat au fost incalcate prevederile constitutionale cuprinse in art. 138 alin. (5) referitoare la stabilirea sursei de finantare. Cheltuielile preconizate prin textele de lege criticate greveaza asupra bugetului de stat, iar adoptarea lor ar fi fost posibila doar dupa stabilirea sursei de finantare in conditiile Legii fundamentale si dupa solicitarea fisei financiare de la Guvern. Neindeplinirea obligatiei initiatorilor de a solicita Guvernului fisa financiara, conform art. 138 alin. (5) din Constitutie coroborat cu art. 15 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, releva ca intre Parlament si Guvern nu a existat un dialog real cu prilejul adoptarii legii supuse controlului de constitutionalitate, iar Parlamentul a decis asupra majorarii unor cheltuieli bugetare intemeindu-se pe o sursa de finantare lipsita de un caracter real, obiectiv si efectiv”.