CARTEL ALFA CERE SESIZAREA CURTII CONSTITUTIONALE DUPA DECIZIA GUVERNULUI – Sindicatele: “De ce modificarea legii trebuie facuta pe ascuns?”
Cartel ALFA solicita Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala dupa ce Guvernul a aprobat pe 2 martie OUG 16/2022, prin care se modifica legislatia privind tranparenta si consultarea publica. Sindicalistii acuza ca acest lucru s-a facut fara niciun fel de informare publica.
Prin aceasta modificare, este eliminat termenul de 30 de zile pentru avizarea si aprobarea proiectelor de acte normative. Potrivit sindicalistilor, Guvernul a motivat eliminarea “in vederea evitarii situatiilor care pot aduce grave atingeri interesului public”, insa Cartel Alfa se intreaba daca lipsa totala de transparenta si consultare inainte de adoptarea actelor normative nu aduce “grave atingeri” interesului public.
Sindicalistii mai acuza ca eliminarea acestui filtru de transparenta si consultare, intr-un termen rezonabil, care sa permita partenerilor sociali si societatii civile parcurgerea actelor normative si emiterea unor puncte de vedere sau sugestii de imbunatatire, va deteriora si mai mult calitatea actului de legiferare.
Iata anuntul Cartel Alfa:
“Guvernul a aprobat pe 2 martie OUG 16/2022, prin care se modifica legislatia privind tranparenta si consultarea publica fara macar sa fi fost pusa pe agenda publica a sedintei de Guvern, fara consultarea si avizul Consiliului Economic si Social, fara niciun fel de informare publica.
Prin aceasta modificare, este eliminat termenul de 30 de zile (prevazut la alin. 2 art.7 din Legea 52/2003) pentru avizarea si aprobarea proiectelor de acte normative. Guvernul a motivat eliminarea 'in vederea evitarii situatiilor care pot aduce grave atingeri interesului public'. Dar oare lipsa totala de transparenta si consultare inainte de adoptarea actelor normative nu aduce 'grave atingeri' interesului public? Si asa guvernul Romaniei are deficiente majore la capitolul dialog social si consultare publica in procesul de fundamentare al politicilor publice. Eliminarea acestui filtru de transparenta si consultare, intr-un termen rezonabil, care sa permita partenerilor sociali si societatii civile parcurgerea actelor normative si emiterea unor puncte de vedere sau sugestii de imbunatatire, fara indoiala va deteriora si mai mult calitatea actului de legiferare si asta nu poate sa fie in interesul public.
Legea prevede deja exceptii
Legea nr. 52/2003 prevedea deja exceptii pentru situatii exceptionale, (de aparare, ordine publica sau siguranta nationala). Adaugarea unei noi exceptii, formulata extem de imprecis si vag drept 'situatii urgente' va conduce la legiferari abuzive, atat in administratia centrala, cat si cea locala. Termenul de 'situatie urgenta', fara o o motivare clara si fara precizarea circumstantelor cand este justificata, va fi folosit aleatoriu si discretionar.
In plus, chiar in ipoteza in care vor fi situatii cand este nevoie ca acest termen sa fie scurtat, de ce modificarea Legii transparentei decizionale trebuie facuta pe ascuns?
Tinem sa precizam ca institutiile de dialog social, precum Consiliul Economic si Social, care dezbat si avizeaza proiecte de acte normative, au facut in ultimii doi ani eforturi constante pentru a se adapta situatiilor exceptionale, prioritizand proiectele si/sau convocand sedinte de urgenta pentru a grabi avizele necesare.
Consideram ca modificarea Legii 52/2003 prin OUG 16/2022 este un abuz grav al guvernului care deschide calea larga catre autoritarism, lipsa de transparenta si incalcarea principiilor democratice. Contextul politic si economic este unul exceptional, insa acest lucru nu poate fi folosit ca pretext pentru a elimina cerintele de transparenta si consultare, in afara situatiilor de urgenta reale, precizate si justificate in mod corespunzator.
Avand in vedere aceste aspecte, CNS Cartel ALFA se alatura demersului organizatiilor societatii civile si solicita Avocatului Poporului sa sesizeze Curtea Constitutionala privind exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de Urgenta 16/2022 pentru modificarea art. 7, alin (13) din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica”.