BUGET CU PROBLEME APROBAT DE GUVERN – Nereguli identificate in bugetul de stat pe 2024, mai ales pe Sanatate si Transporturi. CES: “Afecteaza drepturile prevazute in contractele colective de munca... Fonduri suficiente pentru transport public pana in sept
Nu doar “proiectul Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024” a primit aviz nefavorabil din partea Consiliului Economic si Social (click aici pentru a citi), ci chiar “proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2024”. Iar cele mai mai serioase probleme au fost identificate in ceea ce priveste Transporturile si Sanatatea.
Consiliul Economic si Social (CES) a avizat nefavorabil joi, 14 decembrie 2023, “proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2024”, aprobat in aceeasi zi de Guvernul condus de premierul Marcel Ciolacu (foto). Desi a avut la dispozitie mai putin de 24 de ore pentru a studia mii de pagini, la fel ca in cazul bugetului asigurarilor sociale, CES a realizat totusi o analiza preliminara.
Astfel, constatarile CES arata ca in proiectul Legii bugetului de stat pe 2024 exista prevederi care afecteaza drepturile stipulate in contractele colective de muca.
De asemenea, nu este completata lista sumelor care nu se iau in calcul cu sumele reprezentand cresterea castigului mediu in anul 2024 ca urmare a indexarii salariilor cu rata inflatiei in anul 2024 si cu sumele reprezentand reintregirea salariilor pe anul 2024 ca urmare a indexarii salariilor cu rata inflatiei in anul 2024.
In cazul Transporturilor, CES atrage atentia ca modul in care a fost construit bugetul va face ca fondurile sa fie suficiente pentru activitatea de transport public pana maximum in luna septembrie 2024.
Nu in ultimul rand, CES dezvaluie ca bugetul pentru 2024 nu prevede majorari salariale pentru nicio categorie de salariati din sistemul sanitar. Si nu doar atat, insa sunt puse in pericol anumite programe de sanatate.
Altfel, suntem convinsi ca problemele din bugetul pe 2024 sunt mult mai multe decat cele pe care le prezentam mai jos, insa timpul insuficient pe care Consiliul Economic si Social l-a avut la dispozitie nu a permis o analiza in detaliu.
Pe de alta parte, amintim ca bugetul de stat pe 2024 a fost criticat si de Consiliul Fiscal (click aici pentru a citi).
Redam avizul CES (consultativ) privind bugetul de stat pe 2024 (vezi facsimil):
“AVIZ referitor la proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2024
In temeiul art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 11 lit. a) din Regulamentul de organizare si functionare, Consiliul Economic si Social a fost sesizat cu privire la avizarea proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2024.
CONSILIUL ECONOMIC SI SOCIAL
In temeiul art. 5 lit. a) din Legea nr. 248/2013 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in sedinta din data de 14.12.2023, desfasurata online, conform prevederilor Hotararii Plenului nr.86/17.05.2022, avizeaza NEFAVORABIL prezentul proiect de act normativ, cu urmatoarea motivare:
-in contextul alocarii de timp insuficient (mai putin de 24h) pentru analiza unor documente complexe ce insumeaza peste 1200 de pagini, impactul proiectului de act normativ nu a putut fi evaluat in mod corespunzator. O analiza preliminara releva un optimism excesiv si nejustificat in privinta nivelului veniturilor si un impact semnificativ asupra numeroase industrii, angajatori, angajati si reprezentanti ai mediului non-guvernamental deopotriva. Reiteram necesitatea implicarii tuturor factorilor interesati in etapele premergatoare adoptarii actelor normative de importanta majora;
-prevederile art.74 alin. (4) din proiectul de act normativ afecteaza drepturile prevazute in contractele colective de munca;
-la art.74 alin.(12) in cuprinsul caruia se mentioneaza sumele care nu sunt luate in calcul la determinarea castigului mediu brut lunar pe salariat ar fi trebuit sa cuprinda textul care a fost prevazut in Legea bugetului pentru anul 2022: 'sume reprezentand cresteri ale cheltuielilor de natura salariala aferente indicelui mediu de crestere a preturilor de consum';
-nu este completata lista sumelor care nu se iau in calcul cu sumele reprezentand cresterea castigului mediu in anul 2024 ca urmare a indexarii salariilor cu rata inflatiei in anul 2024 si cu sumele reprezentand reintregirea salariilor pe anul 2024 ca urmare a indexarii salariilor cu rata inflatiei in anul 2024;
-bugetul de subventii si bugetul de asistenta sociala (facilitati de calatorie) de la MTI nu sunt exceptate de la retinerea de 10% pentru prudenta financiara, in contextul in care sumele respective sunt necesare functionarii sistemului feroviar in ansamblu. Conform calculelor organizatilor sindicale, confirmate de ARF si MTI, si la nivelul anului 2024 suma totala alocata inainte de retinerea celor 10% sunt suficiente pentru 80% din activitatea anuala de transport, astfel incat, in cazul in care se retin cei 10%, fondurile ar fi suficiente pentru activitatea de transport public pana maximum in luna septembrie 2024;
-apreciem ca s-ar fi impus eliminarea alin. (8) al art. 72 ('Operatorii economici care au inregistrat pierderi si/sau plati restante la data de 31 decembrie 2023, pot programa in anul 2024 majorarea cheltuielilor de natura salariala fata de nivelul programat in ultimul buget de venituri si cheltuieli aprobat conform prevederilor legale cu sumele prevazute la alin. (I) si (2), cu conditia reducerii pierderilor realizate la data de 31.12.2023 cu cel putin dublul sumelor programate pentru majorarea cheltuielilor de natura salariala, respectiv cresterea profitului brut fata de cel realizat la dala de 31.12.2023, dupa caz, precum si cu conditia reducerii platilor restante cu celputin 20% fata de nivelul realizat la data de 31.12.2023, dupa caz.'), eliminarea alin. (9) al art. 72 ('operatorii economici care la 31.12.2023 au inregistrat profit si programeaza pierderi pentru anul 2024, precum si cei care nu prevad reducerea pierderilor si platilor restante conform prevederilor alin. (8) nu pot prevedea cresterea cheltuielilor de natura salariala, cu exceptia sumelor prevazute la alin. (I) lit. b)), eliminarea alin. (10) al art. 72 ('in anul 2024, pentru operatorii economici care au inregistrat pierderi si/sau plati restante la data de 31 decembrie 2023, cresterea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata nu influenteaza cresterea salariului de baza peste nivelul salarialului de baza minim brut'), precum si completarea art.72 alin. (12), cu un subpunct nou, astfel: 'c) sumele reprezentand cresteri ale cheltuielilor cu salariile pentru intreg anul 2024, determinate ca urmare a acordarii unor cresteri salariate in anul 2023 rezultate 2 in urma aplicarii unor prevederi legale.' Argumentul care sta la baza propunerii consta in faptul ca nu s-a preluat si la art. 72 alin.(12) pentru determinarea castigului mediu brut pe 2024 faptul ca se scad sumele cu reintegrarea pe anul 2024 de la art.72. alin. (1) lit. e) in vederea stabilirii indicelui de crestere. Modificarile solicitate sunt necesare in vederea corelarii textelor criticate cu prevederile art.72. alin. (1) lit. e) din proiectul de act normativ, respectiv aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, la societatile feroviare. Altfel, nu se va putea face reintregirea fondului de salarii la societatile feroviare corespunzator majorarilor salariale acordate personalului feroviar in cursul anului 2023, conform contractelor colective de munca in vigoare si ale Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar, cu modificarile si completarile ulterioare;
-proiectul bugetului de stat pe anul 2024 nu prevede majorari salariale pentru nicio categorie de salariati din sistemul sanitar;
-prevederile Anexei nr.ll referitoare la Subprogramul national de servicii conexe acordate persoanelor diagnosticate cu tulburari din spectrul autist sunt de natura a aduce grave prejudicii comunitatii persoanelor cu autism prin reducerea drastica si absolut nejustificata a bugetului alocat acestuia. De subliniat este faptul ca Subprogramul este rezultatul a peste 10 ani de eforturi istovitoare din partea asociatiilor de pacienti. Desi a fost reglementat in Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, inca din anul 2019, legislatia secundara necesara implementarii acestuia a fost finalizata abia la data de 26.09.2023, odata cu publicarea in Monitorul Oficial a Ordinului nr. 774/2023 privind modificarea si completarea Normelor tehnice de realizare a programelor nationale de sanatate curative pentru anii 2022 si 2023, aprobate prin Ordinul presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 180/2022. Desi potrivit Ordinului nr.774/2023, incheierea contractelor cu casele de asigurari de sanatate este posibila incepand cu 1.10.2023, la acea data nici macar platforma ATLAS pentru transmiterea online a cererilor catre casele de sanatate nu permitea inregistrarea cererilor de contractare de catre furnizorii de servicii conexe medicale. Pentru incheierea contractului este necesara indeplinirea a numeroase formalitati: autorizare DSP si evaluarea de catre casele judetene de sanatate, majoritatea covarsitoare pentru furnizorii de servicii de terapie inca asteptand vizita organelor competente pentru emiterea documentelor legale. Modificarile legislative care au permis recunoasterea calitatii de unitati de specialitate cabinetelor de psihologie si organizatiilor neguvemamentale a ingreunat procedurile de autorizare si evaluare ori de semnare a contactelor de furnizare a serviciilor. In aceste conditii, Subprogramul a putut fi accesat pana in prezent numai in mod exceptional, in orase mici si doar de catre furnizori 3 individuali (cabinete independente de psihologie sau ONG-uri). Cei mai mari furnizori de servicii integrate in domeniul autismului inca asteapta vizita reprezentantilor caselor judetene de sanatate sau verificarea documentatiei si semnarea contractelor. Toate aceste considerente au facut ca numarul de beneficiari ai programului sa fie infim pe parcursul anului 2023, majoritatea covarsitoare a beneficiarilor terapiei privind cu speranta spre anul 2024 pentru implementarea programului. Potrivit prevederilor Ordinului nr.774/20023, numarul de persoane diagnosticate cu autism este in prezent de 13471 de copii si 2660 de adulti, iar bugetul alocat in anul 2023 a fost de 608.333,00 mii lei. In contextul cresterii alarmante a numarului de persoane diagnosticate cu autism, 1 din 38 copii nascuti anual primesc pana la varsta de 3 ani diagnostic de TSA, estimarea pentru anul 2024 a unui numar de doar 3595 de beneficiari ai subprogramului, adica reducerea cu 3/4 a numarului de beneficiari, este lipsita de orice justificare;
-eventuala raportare la executia bugetara pentru anul 2023 este, pentru argumentele expuse anterior, un criteriu vadit injust deoarece imposibilitatea accesarii nu este imputabila nici furnizorilor si cu atat mai putin beneficiarilor. Astfel, alocarea bugetara pentru anul 2024 ar fi trebuit sa fie cel putin la nivelul anului 2023, la fel cum este cazul tuturor Programelor si Subprogramelor nationale de sanatate;
-bugetul de stat nu prevede finantarea, prin programele nationale ale Ministerului Sanatatii, a subprogramului Sanatatea Femeii, a achizitiei si distributiei de contraceptive gratuite pentru fete si femei vulnerabile si pentru anul 2024. S-ar fi impus necesitatea unei finantari a subprogramului, in cuantum de 5 milioane lei, pentru a acoperi nevoia de contraceptive pentru 2,5% din fetele si femeile vulnerabila de varsta reproductiva din Romania. Masura bugetarii contraceptiei a fost recomandata in august 2023 de catre Ministerul Sanatatii, directia generala asistenta medicala, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Autoritatea Nationala de Management al Calitatii in Sanatate - ANMCS, Institutul National de Sanatate Publica, ANES (specific contraceptia de urgenta pe cazuri de violenta sexuala), Colegiul Medicilor din Romania (CMR), Asociatia Romana pentru Educatie Pediatrica in Medicina de Familie (AREPMF), Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti in cadrul consultarilor la nivelul cancelariei prim-ministrului pe tema imbunatatirii sanatatii fetelor si femeilor, dar si de peste 200 de ONG-uri, in 2 scrisori deschise in decursul anului curent, majorarea salariilor propusa nu acopera rata inflatiei prevazute pentru anul 2023”.