BUCHAREST FOOD SUMMIT – Produsele romanesti trebuie sa isi gaseasca locul in supermarketuri

1291
BUCHAREST FOOD SUMMIT – Produsele romanesti trebuie sa isi gaseasca locul in supermarketuri

Zi importanta joi, 29 octombrie 2020. Aula Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti a gazduit conferinta „Modernizarea continua a retelelor de retail. Efort, succes si influenta asupra productiei nationale alimentare si de bauturi”, organizata in cadrul „BucharestFoodSummit.ro”, cel mai mare si important eveniment international al toamnei din Romania in agribusiness, productie alimentara, productie de bauturi, retail si HoReCa. Astfel cum Lumea Banilor a anuntat, cea de-a treia editie a Bucharest Food Summit se desfasoara in perioada 21 septembrie – 19 noiembrie 2020.

Astfel, printre participantii de la conferinta organizata joi, 29 octombrie 2020, la USAMV, i-am regasit pe avocatul Gabriel Biris, partener fondator al casei de avocatura Biris Goran, rectorul Universitatii de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, Sorin Cimpeanu, ministrul Agriculturii Adrian Oros, presedintele Comisiei de agricultura din Camera Deputatilor Alexandru Stanescu, Nicusor Serban, presedintele Clubului Fermierilor Romani, Alexandru Baciu, antreprenor Ferma Baciu, Paul Anghel directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) dar si reprezentati ai marilor retaileri, respectiv Valer Hancas, corporate affairs&communication director, Kaufland Romania si Moldova, Mario Cretu, corporate affairs manager Carrefour si Mihai Toader, responsabil productie si sourcing Auchan Retail Romania.

In conferinta deschisa cu mare pricepere de Bogdan Popovoci s-a dezbatut intens pe nevoia de cooperare intre producatorii romani si marile lanturi de magazine, dar si despre problemele care necesita o atentie speciala pentru buna dezvoltare a acestei cooperari.

Cu determinari si tonuri diferite, din intregul eveniment s-a putut desprinde cu usurinta ideea necesitatii colaborarii intre micii producatori si marile lanturi de magazine, acestea din urma fiind cele care pot veni in sprijinul micilor intreprinzatorilor prin oferirea spatiului de vanzare a produselor in termeni si conditii acceptabile.

Produsele romanesti, cheia pentru dezvoltarea magazinelor de proximitate

Totusi, nu de aceeasi parere a fost Alexandru Baciu, fermierul care lucreaza intens pentru a pune pe piata produsele lactate si din carne pe care le obtine din ferma cu peste 1.200 de capete de bovine. Invitat sa ia cuvantul, Baciu a vorbit despre dorinta de extindere a magazinelor sale in care sunt comercializate produsele romanesti marca proprie, astfel incat pe langa cele patru puncte de desfacere sa poate infiinta si altele.

De aceea, fermierul Alexandru Baciu si-a exprimat convingerea ca in viitor vor aparea mai multe magazine de proximitate cu produse autentice romanesti, deschise chiar de producatorii romani.

De cealalta parte, managerul de la Carrefour, Mario Cretu, a expus avantajele cooperarii intre producatorii romani si marile lanturi de magazine, subliniind ca hipermarketul pe care il reprezinta desfasoara de peste 10 ani campanii de promovare a produselor romanesti. Printre exemplele date de Cretu se numara micile crame romanesti care asigura o productie limitata de vinuri, dar care ajung pe rafturile hipermarketului, ori produsele care provin din Cooperativa Varasti.

Paul Anghel, director ANPC: „Retailerul sa vina si sa bata la usa producatorului, nu invers”

Invitat sa ia cuvantul, directorul general al ANPC Paul Anghel, a subliniat nevoia existentei calitatii crescute a produselor comercializate, acreditand ideea ca inainte de toate romanii trebuie sa stie ca este mai important sa mancam putin si de calitate, decat mult si prost. Castigul acestui stil alimentar se va reflecta in calitatea vietii, a conchis Anghel.

De aceea, a evidentiat Paul Anghel, ar trebui ca supermarketurile sa fie cele care ar trebui sa bata la usa producatorilor agricoli romani, si nu invers: „Cu siguranta producatorul roman trebuie respectat in reteaua de hiper si supermarketuri din Romania. Trebuie sa se regaseasca la raft in toate hiper si supermarketurile si sa fie o dorinta a retailerului sa vina si sa bata la usa producatorului, si nu invers”.

In acest context, Bogdan Popovici, l-a intrebat pe Paul Anghel daca exista cumva o strategie de uniformizare a controalelor intre producatori si magazine, vorbind despre riscurile existente in, piete spre exemplu, unde poti avea senzatia ca achizitionezi produse autentice, insa de fapt „cumperi de la samsari”: „Exista garantii mai mari in hipermarketuri pentru calitatea produselor”.

Reprezentatul ANPC a confirmat astfel ca, intr-adever, producatorului mic ii este mai greu sa ajunga la ANPC pentru a fi consiliat in problematica prevenirii practicilor care pot genera sanctiuni, spre deosebire de retaileri care sunt mai aproape de ANPC: „Controlul ar trebui sa fie facut unitar, fie ca vorbim de supermarket, hipermarket, fie ca vorbim de zonele mici de magazine, fie ca vorbim chiar de producatorii mici locali. Producatorului mic, ii e mai greu sa ajunga la ANPC sau la alta autoritate de control sa poata fi consiliat. Reprezentantii operatorilor economici mari, presedintele, secretarii generali ai marilor retele comerciale vin des la ANPC si avand programe de consiliere, inclusiv la transpunerea anumitor directive europene in legislatia romaneasca, vin inclusiv cu puncte de vedere vizavi de ce se intampla in practica”.

Solicitandu-i-se public sa isi exprime pozitia fata de evenimentele care s-ar putea desfasura in 2021, despre „povestea de succes a controlului din Romania in 2021”, directorul general al ANPC a conchis: „In momentul asta nu pot sa va spun ce se va intampla in 2021 pentru ca, din pacate, nu stim ce se intampla peste o luna, sau o luna jumate. Intr-un grup de lucru restrans am gasit solutii rapide si le am implementat rapid. In 2021 cred ca se va intampla ceea ce vom crea noi. Cu sigura ca producatorul roman trebuie sa fie respectat in reteaua de hipermarketuri, pentru aceasta dl Baciu trebuie sa se regaseasca la raft si nu pe alte trasee”.

Sorin Cimpeanu: „Cercetare, asociere si educatie. Toate acestea duc la profit”

Pozitiile exprimate de Paul Anghel au fost urmate de un succint si cuprinzator discurs sustinut de rectorul USAMV, Sorin Cimpeanu, cel care a subliniat necesitatea canalizarii tuturor fortelor si puterilor in cercetare, asociere si, mai ales, educatie: „Toate acestea duc la profit”, precizeaza Sorin Cimpeanu.

In luarea sa de pozitie, Sorin Cimpeanu a povestit despre experienta sa cu un retailer cand, vorbind despre nevoia de dezvoltare sustenabila, a punctat importanta specializarii in fiecare domeniu si ramura industriala: „Nu credeti ca este bine sa avem persoane super specializate pe raionul de vinuri, peste sau branzeturi? Eu cred ca este necesar, este important ca in fiecare mare magazin sa existe cel putin o persoana care sa fie specializata si sa formeze alti colegi. Cred ca si noi in Universitate suntem datori sa ne pregatim extrem pe bine pentru a stii ce sa le spunem cursantilor despre ce se cere pe piata. Nu sa le spunem povesti”, a punctat Sorin Cimpeanu.

Dupa discursul sustinut de Sorin Cimpeanu a urmat o pauza, urmata de partea a doua a evenimentului, la care a luat cuvantul ministrul Agricultarii Adrian Oros.

Vom reveni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *