BLUE AIR, AMENDATA CU 2 MILIOANE EURO – ANPC, control la compania aeriana in urma sesizarilor primite. 11.289 de zboruri anulate. Replica operatorului
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat compania Blue Air cu doua milioane de euro.
Potrivit Autoritatii, se sustine ca in perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzandu-le 178.405 rezervari, pentru care s-au efectuat plati in valoare toatala de 66.585.967,68 lei, de catre consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene.
ANPC anunta ca odata cu aplicarea acestei amenzi contraventionale, echipa de control a propus, iar presedintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sanctiune complementara, "masura de remediere prevazuta la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv ,'… incetarea contractului si restituirea contravalorii serviciilor anulate si a compensatiilor aferente in termen de maximum 10 de zile', cu respectarea optiunii consumatorilor si cu raportare la toate rezervarile anulate si pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzatoare a sumelor datorate, inclusiv compensatii, in urma anularii zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022'.
Autoritatea a dispus si masura de a nu mai pune la dispozitia consumatorilor, pe piata, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotarile/mijloacele/resursele necesare efectuarii acestora, cu respectarea intocmai a conditiilor si caracteristicilor declarate.
Iata comunicatul ANPC:
"In urma sesizarilor depuse de consumatori si ca urmare a reactiilor din media Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a realizat, in cursul lunii iunie 2022, o actiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA.
Mai exact, in perioada 30.04.2021-30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzandu-le 178.405 rezervari, pentru care s-au efectuat plati in valoare toatala de 66.585.967,68 lei, de catre consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, in care compania aeriana supusa verificarilor opereaza, cu regularitate, zboruri.
In conformitate cu prevederile transpunerii in legislatia nationala a Directivei europene Omnibus, in urma publicarii in Monitorul Oficial a Ordinului presedintelui ANPC, care preciza procedura de urmat in acest caz, a fost constituita o comisie speciala, la nivelul Autoritatii, pentru stabilirea sanctiunilor care se impun. Aceasta a studiat atent rezultatele controalelor si a deliberat.
Tinand cont de aspectele constatate in urma verificarilor si de inexistenta cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a facut imposibila stabilirea unei amenzi in procent, Comisia a decis aplicarea unei sanctiuni contraventionale cu amenda in valoare de 2 milioane euro, echivalent in lei la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei, in conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementarilor cu legislatia europeana privind protectia consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Odata cu aplicarea acestei amenzi contraventionale, echipa de control a propus, iar presedintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sanctiune complementara, masura de remediere prevazuta la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv ,'… incetarea contractului si restituirea contravalorii serviciilor anulate si a compensatiilor aferente in termen de maximum 10 de zile' cu respectarea optiunii consumatorilor si cu raportare la toate rezervarile anulate si pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzatoare a sumelor datorate, inclusiv compensatii, in urma anularii zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022.
Alerta catre Comisia Europeana
Totodata, a fost dispusa masura de a nu mai pune la dispozitia consumatorilor, pe piata, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotarile/mijloacele/resursele necesare efectuarii acestora, cu respectarea intocmai a conditiilor si caracteristicilor declarate.
Avand in vedere ca abaterile constatate privesc atat consumatori din Romania, cat si din UE, ANPC, prin Directia Generala Control Supraveghere Piata si Armonizare Europeana, a transmis o alerta catre Comisia Europeana si autoritatile omoloage ANPC, din celelate state membre, prin care solicita verificarea, la nivel european a incalcarilor similare de legislatie, altele decat cele reclamate la ANPC, ori daca s-au luat deja masuri de asigurare a respectarii legislatiei, pe teritoriul UE, impotriva unor astfel de abateri ale companiei Blue Air Aviaton SA.
Mentionam ca au fost primite 924 de reclamatii transfrontaliere, fapt care a determinat necesitatea obtinerii unor informatii suplimentare si prin reteaua CPC, care functioneaza in baza Regulamentului (UE) 2394/2017 si care asigura cooperarea dintre autoritatile nationale de supraveghere si control ale pietei din toate statele membre, la care se adauga Comisia Europeana.
Sfaturi pentru consumatori
ATENTIE! ANPC recomanda consumatorilor sa fie extrem de vigilenti si sa evite achizitionarea biletelor de avion de la operatori economici care, in trecut, au anulat foarte multe curse si nu au respectat drepturile consumatorilor.
Reamintim totodata ca, odata cu notificarea Blue Air, au fost notificate catre statele membre, prin reteaua CPC si Wizz Air si Ryan Air, care de asemenea au avut, in aceasta perioada, foarte multe anulari sau intarzieri de curse, fara a tine seama de drepturile consumatorilor.
Operatorii economici vor ramane, in continuare, in atentia ANPC, iar indeplinirea masurilor dispuse, de restituire a sumelor, precum si de incetare a practicilor comerciale incorecte, vor fi verificate de comisari, dupa incheierea celor 10 zile, prevazute de lege.
ATENTIE! ANPC recomanda consumatorilor sa semnaleze situatiile similare celor prezentate mai sus, indiferent de compania aeriana unde acestea sunt inregistrate.
ATENTIE! ANPC ii avertizeaza pe consumatori ca societatile comerciale care recupereaza sumele nerambursate de companiile aeriene, in cazul anularii zborului, percep comisioane pentru aceste servicii”.
Reactia companiei:
"Nu este firesc sa aflam asa ceva din presa. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nici o comunicare in acest sens de la ANPC. In plus, cifrele sunt gresite – se refera la toate biletele anulate in respectiva perioada din cauza valurilor 3, 4 si 5 de pandemie (care oricum reprezinta mai putin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioada). Din totalul numarului de pasageri mentionati, majoritatea fie au calatorit deja, fie vor calatori vara aceasta.
Nu inteleg motivul pentru care Autoritatea a considerat necesar sa faca acest anunt catre public inainte de a clarifica toate aspectele cu compania. Este o perioada dificila pentru intreaga aviatie, iar managementul si oamenii Blue Air fac eforturi uriase sa rezolve zi de zi toate provocarile care apar, astfel incat pasagerii nostri sa aiba asigurata predictibilitatea atat de necesara pentru un concediu placut si in siguranta; chiar nu inteleg de ce este nevoie sa avem aceasta discutie acum, cu presa, inainte sa o fi avut o comunicare directa intre companie si autoritate, asa cum ar fi fost firesc”, a declarat Oana Petrescu - CEO Blue Air, potrivit dcnews.ro.